מי אני מי אנחנו

מי אני מי אנחנו הפעולה מיועדת לחבריא א' מטרה: החניך יבין את המושג "זהות ישראלית", ע"י שיכיר את הזהות האישית שלו ושל חבריו ואת מקור זהות זו ומזה יסיק לזהות כוללת של כל ישראל.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/02/03 00:00 ל בשבט התשסג


בס"ד

מי אני מי אנחנו

מטרה:
החניך יבין את המושג "זהות ישראלית", ע"י שיכיר את הזהות האישית שלו ושל חבריו ואת מקור זהות זו ומזה יסיק לזהות כוללת של כל ישראל.


כלל ישראל ---> חברים ---->אני

מהלך הפעולה:
שלב א:
בשלב זה על החניך להכיר את זהותו האישית .
תלה על הקיר את כרטיסי השאיפות ,וחלק לכל חניך דף לדרוג אישי של השאיפות שהיה רוצה להשיג בחיים (נספח א).
על החניכים למלא בדף את דרוג השאיפות השונות בסולם 1-12 (כאשר 1 זו השאיפה הכי לא רצויה 1-2 היא הכי לא רצויה ).
החניכים צריכים לדרג את השאיפות השונות בסולם 1-12 כאשר 1 זו השאיפה הכי לא רצויה ו - 12 היא הכי רצויה.
כאשר החניכים סיימו את דרוגם האישי מחלקים אותם לקבוצות ועליהם לשתף אחד את השני בדרוג ולנסות לשכנע זה את זו על מנת להגיע לדרוג המוסכם על כל חברי הקבוצה.
(אם הדיון בקבוצות נמשך זמן רב מידי צריך לקטוע אותו ולעבור לשלב הבא הסכמה חד משמעית אינה נחוצה להעברת המסר).
שלב ב:
(שלב זה תלוי בך המדריך אתה יכול להעבירו בנאום חוצב להבות או בדיון עם חניכך בהתאם גיל ובגרות החניכים ).
החניך הכיר עד כה את זהותו וכן את זהות חבריו , בקבוצות הם נוכחו לדעת שלכולם אותם שאיפות אבל בדרוגים שונים (דבר מובן ולגיטימי בגלל שכל אדם הוא ייחודי).
המסקנה שכל החניכים בעלי שאיפות דומות ,ויש להבין למה? מה מקור השאיפות האלה?
מאיפה קיבלנו את הערכים ?
אנו מושפעים ממשפחתנו, חברינו, המקום בו אנו גדלים, אבל מקור כל הערכים בהיסטוריה היהודית , בתנ"ך.
{בנקודה זו שייך להזכיר את תחילת התהוות עם ישראל - בזמן שיעקב קיבל את שמו "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך" (בראשית לה', י' )
והערכים גם הם מוזכרים בתנ"ך "עושה חסד לאלפים" , "והגית בו יומם ולילה", וכו'}

חוזרים לזהות המשותפת לכל החניכים ומראים שעכשיו כשהבנו שכולנו חלק מעם ישראל וכולנו חולקים ערכים זהים - זוהי זהות ישראלית - הכרה במערכת של ערכים יהודיים ואוניברסלים ומחויבות לערכים הללו.



השאיפות שלי:

מנהיגות: להיות מנהיג רב-השפעה בחברה או בקבוצה , לארגן ולכוון אחרים, להשיג יעדים חברתיים וארגוניים.
יוקרה: להתפרסם , לזכות בהכרה או ביוקרה חברתית גבוהה.
שירות: לתרום לחברה, להיות לעזר לאחרים בשעת מצוקתם.
עושר: להרוויח סכומי כסף גדולים, לצבור נכסים פיננסיים.
עצמאות: להגיע למצב של חופש מחשבה ופעולה , להיות אדון לעצמך .
חיבה: להשיג ולהתחלק בחברות ובחיבה של המשפחה הקרובה והידידים.
ייעוד: היכולת לפעול ולהתמסר למען ערכים ואידיאלים.
הנאה: להנות מהחיים להיות מאושר ושבע רצון, להשיג את הדברים הטובים בחיים.
השתייכות: להשתייך לקבוצה בעלת מטרות משותפות וסגנון חיים אחיד , להיות מעורב בחיי הקבוצה.
רבנות: להיות תלמיד חכם ובקיא בתורה , לכהן כרב ולהוות סמכות תורנית.
מוסריות: להיות דמות מוסרית, לקדם את עניני המוסר בחברה בה אני חי.
לימוד: לשאוף ללימוד והכרת נושאים רבים ושונים ככל האפשר לעומקם.
נספח א':




דרוג קבוצתי

דרוג אישי

השאיפות שלי



מנהיגות



יוקרה



שירות



עושר



עצמאות



חיבה



יעוד



הנאה



השתייכות



רבנות



מוסריות



לימוד