מה לעשות ? לעשות !!

פעולה לשבטים נבטים- ניצנים על דיבור ומעשה. האם אנחנו באמת מיישמים את הערכים שאליהם התחנכנו? הגיע הזמן לבדוק את עצמנו. כפתיחה לנושא, חשוב לנו להביא למודעות החניכים את הפער העצום, שקיים בין האידיאלים הגדולים שכולנו מאמינים בהם, לבין הנכונות שלנו לפעול על פיהם ביומיום. כולנו מעריכים "מסירות נפש", מעריצים את ר' עקיבא וחנה סנש שהקריבו את חייהם למען ערכים. אך כל אחד מאתנו, עד כמה הוא מוכן לוותר על דברים פעוטי ערך יותר (זמן, אוכל, שינה) למען אותם ערכים בדיוק...? כנראה שגם כאן נדרשת מסירות נפש וכוח רצון חזק מאוד... אם לא למעלה מזה..!

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 18/03/03 00:00 יד באדר ב'


פעולה מספר 2:

מה לעשות ? לעשות !!

פעולה לשבטים נבטים- ניצנים על דיבור ומעשה.



רקע: האם אנחנו באמת מיישמים את הערכים שאליהם התחנכנו? הגיע הזמן לבדוק את עצמנו.
כפתיחה לנושא, חשוב לנו להביא למודעות החניכים את הפער העצום, שקיים בין האידיאלים הגדולים שכולנו מאמינים בהם, לבין הנכונות שלנו לפעול על פיהם ביומיום.
כולנו מעריכים "מסירות נפש", מעריצים את ר' עקיבא וחנה סנש שהקריבו את חייהם למען ערכים. אך כל אחד מאתנו, עד כמה הוא מוכן לוותר על דברים פעוטי ערך יותר (זמן, אוכל, שינה) למען אותם ערכים בדיוק...?
כנראה שגם כאן נדרשת מסירות נפש וכוח רצון חזק מאוד... אם לא למעלה מזה..!

מטרות הפעולה: 1. החניך יבין שעשייה ונתינה אינה נמדדת במעשים גדולים וחד פעמיים, אלא יותר ובעיקר במעשים היום יומיים.
2. החניך יבין שמסביבו פזורים המון דברים של עשייה ונתינה צריך רק לפקוח את העיניים.

מהלך הפעולה:

שלב א'- בין הרצוי למצוי


המדריך יעמיד את החניכים בשורה ישרה צמוד לקיר, המדריך יקריא לחניכים את רשימת ערכים. חניך שמסכים מאוד עם הערך יצעד 3 צעדים קדימה.
חניך שמסכים בהסתייגות קלה עם הערך יצעד 2 צעדים קדימה.
חניך שמסכים בקושי עם הערך יצעד צעד אחד קדימה.
חניך שלא מסכים עם הערך יישאר במקום.
רשימת הערכים:
ï תפילה
ï חברות
ï קליטת עליה
ï כיבוד הורים
ï לימוד תורה
ï מתן צדקה
ï "והדרת פני זקן"
ï כבוד לזולת
לאחר קריאת כל הערכים, המדריך יחלק לכל חניך פיסת נייר/ סוכרייה וכדומה. על כל חניך לסמן את המקום שאליו הגיע בעזרת הסוכרייה/ פיסת נייר.
לאחר מכן החניכים יחזרו בשנית לשורה ישרה צמוד לקיר המדריך יקריא לחניכים מקרים
(נספח מס' 1)
חניך שבטוח יבצע את הנדרש ממנו יתקדם 3 צעדים קדימה.
חניך שמתלבט ולא יודע מה היה עושה באותו מקרה יתקדם שני צעדים קדימה.
חניך שלא היה עושה את הנדרש ממנו- נישאר במקום ולא מתקדם.

שלב ב'- צמצום פערים


סביר להניח שיווצר פער בין המקום שהגיעו אליו החניכים ברשימת הערכים לבין המקום שאליו הגיעו החניכים ברשימת המקרים.
המדריך יעלה לדיון את הנקודות הבאות:
· מדוע נוצר הפער בין הערכים לבין המעשים?!
· האם זה נכון שלא תמיד אנו מיישמים את הערכים בהם אנו מאמינים?

שלב ג'- אל תחפש רחוק


המדריך יחלק לכל חניך סוכרייה אחת או יותר ויבקש מכל חניך לחפש בו- אדם אחד או יותר (כמספר הסוכריות) שהסוכרייה הזאת תשמח אותו.

שלב ד'- סיפורו של גיל


המדריך יספר לחניכים את הסיפור על גיל (נספח מס' 2)
אפשר לספר את הסיפור בכמה צורות:
º בלשון חופשית.
º בהקראה (רצוי שלכל אחד יהיה את הטקסט לפניו).
º לצייר את העלילה על תמונות ולספרו בשיטת ספר תורה.
º לצייר את העלילה על שקפים, ולהקרין.

לאחר הסיפור המדריך ילבן עם החניכים את הנקודות הבאות:
§ מדוע קיים כזה פער בין הרצוי למצוי? בין מה שאנחנו אומרים למה שאנחנו עושים?
§ מדוע קשיים קטנים (עצלנות, רעב, לחץ חברתי, עייפות, קמצנות, ועוד...) מקשים עלינו כ"כ ליישם את הדברים שכולנו מאמינים בהם?

סיכום: בשלב הראשון והשני של הפעולה ראינו שנוצר פער בין הערכים שאנו מאמינים בהם, ומסכימים אתם לבין מעשינו בפועל בחיי היום- יום. בשלב בשלישי של הפעולה ראינו שכאשר אנו רוצים לשמח מישהו או לעזור למישהו באופן טבעי אנחנו הולכים ומחפשים רחוק, אולי החבר שיושב לידי הוא זה שהסוכרייה יכולה לעזור לו ברגעים אלו יותר מאדם אחר שנמצא רחוק יותר.
בשלב הרביעי של הפעולה ראינו את גיל, וכמאמר הסיפור "גיל הוא בהחלט ילד רגיל"... התופעה שקראנו עליה בסיפור איננה תופעה חריגה אנו רואים זאת על עצמנו כאשר אנו רוצים לעשות משהו אנו הולכים רחוק מידי ולפעמים אפילו פוגעים בקרוב אלינו.
בפעולה ראינו שהתמדה ועשייה של המעשים הקטנים, לפעמים קשה יותר מעשיה חד פעמית של עשייה גדולה.



נספח מספר 1:


עבדת יום שלם בסחיבת סלים כבדים. בסוף היום הרווחת 100 ₪.
האם תיתן מעשר כספים (10 ₪) לצדקה?


בהפגנה של תנועה פוליטית שאינך מסכים לה, עומד נציג המפלגה ומדבר. חבריך הצליחו להדביק לו לגב (מבלי שירגיש) שלט: "אני מדבר שטויות". הקהל צוחק.
האם תוריד ממנו את השלט?


אתה הולך עם השבט למסיבת יום- הולדת שבה תכננתם להפתיע את אחד החברים.
עולה חדש מרוסיה שואל אותך איך מגיעים לרחוב מסוים. בתנועות ידיים לא הצלחת להסביר לו. האם תיקח אותו לאותו רחוב, ותפסיד חצי מהסיבה?



אתה באמצע משחק כדורגל מכריע בין הסניף שלך לסניף השכן. באמצע המשחק הצצת בשעון ו...זמן מנחה עובר בעוד 2 דקות.
האם תפסיק את המשחק באמצע תוך ידיעה שיחליפו אותך במשחק,
אך כבר לא תוכל לחזור אליו?!?


אתה עומד להירדם בצוהריים. מתוך נמנום אתה שומע צלצול טלפון. אמך עונה, ומתשובותיה אתה מבין ש"על הקו" נמצא אחד מהחבר'ה שאוהב לשפוך את ליבו לפניך, ואתה יודע שאם תענה- כבר לא תחזור לישון.
האם תענה לטלפון?


אתה מדבר עם חברך בטלפון ומתאר בהתלהבות את "הקטעים" שהיו אתמול בביה"ס. באמצע השיחה יש שיחה ממתינה. על הקו אימא שלך שמבקשת שתרוץ מיד לחנות המכולת, לפני שסוגרים.
האם תלך?




נספח מספר 2:
בבוקר אחד- גיל
שהוא ממש ילד רגיל
שמע בסניף פעולה
על תורה, עשייה, הגשמה. גיל לא היסס, ומיד-
החליט להפוך לנחמד!

את עולמו לשנות, ומהר, כי כך המדריך אומר.
הוא ארז בזריזות תיק והחליט להפוך לצדיק.
אל תיקו יאסוף לו מצוות חסודות, נאות וטובות.
את העולם הזה יתקן
במהירות וב"עזר השם".

עם תרמיל, וביד יש לו פרח-
יצא את הרע לנצח!
לא עברו 2 דקות, וחיש-
הנה זקנה חוצה את הכביש
גיל בשמחה, בלי לחשוב
העביר את ת'זקנה את הרחוב
אבל היא התחילה לצעוק:
שיעזוב אותה, התינוק!
היא בכלל צריכה להישאר
בצד השני- האחר!...

גיל שלנו לא מתייאש-
הוא ממשיך לתור ולחפש
מה עוד אפשר לעשות-
כדי לזכות במצוות?


לפתע בצד בפינה
הוא ראה ילדה קטנה
הילדה בוכה ומייללת
על ידה כלבה משתוללת.

גיל הוא ילד אמיץ
הוא תפס ת'כלבה והרביץ
הכלבה התחילה לברוח
והילדה רק המשיכה לצרוח.

שיעזוב את כלבתה במנוחה
לפני שתתן עוד צרחה!
וגיל הסתלק במהירות
לחפש לו מצוות אחרות...
את אמו הוא הולך לחפש הוא יעזור לה היום לכבס

אימא בדלת עומדת ועל גיל מיד היא פוקדת.
"גילי- מהר ורוץ למכולת ברחוב החלוץ.
והבא משם בבקשה 2 לבן וגבינה קשה .

גיל הקטן מתעצבן: מצוות מי לו ייתן??
הוא צועק לאימא- "נמאס" ויוצא מן הבית נכעס.
בדרכו הוא מגיע לחוף שם אחרי מצוות הוא ירדוף.

יד קטנה לפתע תופסת ואחותו הקטנה מבקשת:
"גילי- תעשה לי טובה ותקנה לי גלידה קרה"
גיל עכשיו כבר רותח על אחותו הקטנה הוא צורח.
"שתפסיק להפריע עכשיו, הוא עוסק באיסוף מצוותיו"

גיל סוף, סוף מתיישב, מהרהר, מסתכל וחושב
ולפתע שומע בצד קול מוכר ונחמד-
הוא מסיט את עיניו לשמאלו זו אחותו שבוכה למולו.

ואז הוא מבין פתאום את מה שקרה לו היום.
כי מצוות והרבה חסדים מסביבנו פזורים המונים!

לא צריך לחפש שוב ושוב מעשים של גיבור וחשוב
מספיק רק לפקוח עיניים וכבר מתמלאות הידיים

ושרק יהיה לנו זמן להספיק לעשות את כולן.

סוף!!!