כך תשיגו ביטחון עצמי

סובלים מחוסר בביטחון עצמי? מחפשים את הדרך להעריך את עצמכם ללא קשר לסובבים אתכם? הנה כמה עצות שיעזרו לכם

חדשות כיפה יוני נוימן 12/12/11 16:43 טז בכסלו התשעב

כך תשיגו ביטחון עצמי
cassetteject-cc-by-nd, צילום: cassetteject-cc-by-nd

בעקבות הטור האחרון ("בטוחים בעצמכם?") קיבלתי שאלה מקורא, הסובל לדבריו בדיוק מאותה הבעיה עליה כתבתי. "קראתי את הדברים שכתבת וחשתי הזדהות גדולה, גם אני סובל מחוסר ביטחון עצמי. אני מודע לכישרונות שלי, אבל אני לא מצליח להוציא אותם לפועל בגלל פחד של 'מה יגידו'. כתבת שצריך: 'לנסות להעריך את עצמכם ואת השיגכם ללא קשר להערכת הסביבה', אבל איך עושים זאת? איך אני יכול להגיע למצב בו אבלוט בחברה?"

בעקבות המכתב, חשוב להבהיר כי ביטחון עצמי הוא לא היכולת להיות הליצן של הכיתה, וגם לא היכולת לרקוד כל מיני ריקודים הזויים מול החתן והכלה. דברים אלו, נובעים לעיתים מביטחון עצמי, אך פעמים רבות דווקא כפיצוי על דימוי עצמי נמוך.

ביטחון עצמי הוא היכולת לעשות את הדבר הנצרך ברגע נתון, זאת מבלי שיתעוררו פחדים חיצוניים שאינם קשורים לגוף הדבר. דבר זה אפשרי רק כאשר ישנה התעלמות מהשאלה "כיצד אני מצטייר בעיני החברה?". לכן, ממילא כל עוד עיקר הרצון שלנו יהיה לבלוט בחברה, סביר להניח שנמשיך לסבול מחוסר ביטחון. כך נמצא את עצמו שוב ושוב מקבלים החלטות שאינן נקיות וענייניות, רק בשל החשש מדעתם של הסובבים אותנו. מי שיש לו ביטחון עצמי לא רואה כל צורך לבלוט בחברה, הוא פשוט עושה את הדברים הנדמים לו נכונים באותו הרגע, בצורה אובייקטיבית ככל האפשר.

איך מגיעים למצב הזה בו אנו מעריכים את ההישגים שלנו ללא קשר להערכת החברה?

השלב הראשון: להיות מודעים לעצמנו
להביט אחורה על הדרך שעברנו ולשמוח בחלקנו. זה נשמע נדוש, אבל בלי להסתכל על חצי הכוס המלאה לא ניתן להגיע לביטחון עצמי אמיתי.

השלב השני: להיות מודעים להתנהלות שלנו
להתחיל להתבונן על שגרת היום יום בצורה עקבית. מה אנחנו לא עושים כי אנו מפחדים מאחרים, ומה אנו עושים רק בגלל הצורך להרשים את הסביבה?

השלב השלישי: לחזור לעצמנו
אדם בלי ביטחון עצמי הוא אדם המתבייש באישיותו, בורח מעצמו ונשאר חלול מבפנים. לחלל הזה נכנסת החברה והיא תופסת בעלות על אישיותו. לכן אתה עלנו לקבל החלטה מנטאלית חשובה לפיה אנחנו בעלי הבית על אישיותנו. (בעניין הזה ניתן וכדאי להיעזר בדמיון מודרך, שווה לחפש מידע באינטרנט בנושא)

השלב הרביעי: אומץ
חשוב לסגל לעצמנו אומץ בדברים קטנים שתמיד פחדתנו לעשות. לאט לאט תיווכחו שניתן לעלות את הרף, ושזה אפילו מהנה ומשחרר.

ביטחון עצמי היא התכונה המשפיעה ביותר על ההתנהלותו של האדם ועל איכות חייו, פעמים רבות יותר מחכמה, אינטואיציה או ידיים טובות. אולי זה לא הוגן ומתסכל, אבל כך היא המציאות. כמובן, כמו בכל דבר הקשור לנפש, ישנם מצבים קיצוניים בהם חובה לפנות לייעוץ מקצועי, אך בעיות רבות ניתן לפתור בעזרת נכונות לעבודה מאומצת של מודעות. בהצלחה.