''כולנו רוצחים ''- הצד השני

"אצלי הכל בסדר" - יכול להיות אבל מה עם כל השאר? המוסר מחייב אותנו לא רק לשבת לחכות ולהגיב כנגד עוולות אלא יש ללכת ולחפש אחר הצדק, כדי להגיע לרמה כזו של רגישות הדבר דורש מן האדם לפקוח עיניים ולהיות מודע למתרחש מסביבו.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 13/03/03 00:00 ט באדר ב'


פעולה מס' 13

"הצד השני"



רקע:


לפני מספר שבועות הייתה שביתה במשרדי הרווחה, רבים הזקוקים לשירותים אלו נותרו ללא מענה, זעקתם של אלו לא נשמעה מכיוון שלא היה מי שיזעק עימם בפעולה זו נרצה לקבוע כי בעיות המוסר והצדק צריכות להיות בראש מעיינינו, ולמעשה הדרישה לצדק ומוסר היא יסוד התורה ממש וחלק מתפקידנו כעם ישראל.


מטרות:


· החניך יבין כי הדרישה למוסריות היא יסוד התורה וזהו תפקידו של עם ישראל בעולם.



מה להכין?



בגדים לרב ולראש העיר


פניות למשרד העירייה


ציור "לוחות הברית"


כרטיסי פסוקים



מהלך הפעולה:


שלב א: "מישהו מטפל בך?"



נבחר 2 חניכים אחד מהם יהיה רב והשני ראש העיר (כדאי להביא לכל אחת מן הדמויות תלבושת מאפיינת. לדוגמא: רב=כובע, ראש עיר=עניבה) שניהם יושבים בבנייני העירייה (ליד שולחן לצורך העניין)כשאליהם מגיעות תלונות שונות מתושבי העיר.



שאר חניכים יקבלו כרטיסים עם התלונות ויציגו אותם בפני שאר הקבוצה, ויצטרכו לקבוע למי יש לשלוח את התלונה: (לרב או לראש העיר).




התלונות:



שלום. אנו תושבי שכונת מקור הברכה מבקשים שינתן לנו אישור לבנות עוד בית כנסת בסמוך לבית הכנסת הקיים בשכונתנו, כיוון שהקהילה גדולה ויש רק בית כנסת אחד שמכיל בקושי את כולם. מצפים לתשובה.



שלום. שמי מינה ואני אלמנה זה 4 שנים בעלי נפטר ממחלה וכעת אני צריכה לפרנס 3 ילדים. עד עתה עבדתי במפעל ליצור טקסטיל, אך עתה מאיימים לפטר אותי משיקולי קיצוץ בתקציב



שלום. אנחנו זוג הורים חרשים. עד עתה בזק איפשרה לנו להשתמש בשירותי פקס זולים במקום בשירותי הטלפון כיוון שאנחנו לא יכולים לשמוע דרך שפופרת. אך עתה החליטה בזק להעלות את מחיר הפקס ולא לתת לנו שירות זול יותר. אנא עיזרו לנו. הפקס בשבילנו הוא מכו הטלפון בשבילכם. לא נוכל לעמוד בהוצאות.



שלום רב. אנו תושבי השכונה ברכת יהלום שמנו לב בשבת שעברה שהערוב בשכונתינו אינו תקין ואינו עומד בכללי ההלכה (ע"פ משנה ברורה הלכות ערוב שבת שם, שם)


אנו מבקשים לסדר את העניין באופן דחוף אחרת לא נוכל לטלטל חפצים בשבת.



שלום רב. אנו תושבי השכונה ברכת יהלום שמנו לב בשבת שעברה שהערוב בשכונתינו אינו תקין ואינו עומד בכללי ההלכה (ע"פ משנה ברורה הלכות ערוב שבת שם, שם)


אנו מבקשים לסדר את העניין באופן דחוף אחרת לא נוכל לטלטל חפצים בשבת.



שלום אנחנו חניכי מעלות בסניף בני-עקיבא בשכונת המעלה, ושמנו לב שבעל הפיצרייה שסמוכה לסניפינו מרמה ושם תעודת כרות מזויפת, למרות שאין לו משגיח.


אנו מבקשים להזהירו ולהענישו בהתאם לחוק.



שלום אנחנו משפחת מעוט יכולת כלומר אני מפוטרת זה 3 חודשים ובעלי מובטל אף הוא זה שנה. יש לנו 5 ילדים. אנו זקוקים לייעוץ ועזרה כספית דחופה, הגענו למצב שאין לנו כסף לקנות מספיק אוכל לילדינו. בתודה מראש.



שלום שמי שאול. לפני חמש חודשיים פשטתי את הרגל ונכנסתי לחובות גדולים. עקב כך חליי ואינני מסוגל לעבוד, אבל הנושים האנשים שלהם אני חייב ממש יורדים לחיי מטרידים אותי באלימות ומאיימים לפרוץ לדירתי, אינני יודע כיצד לצאת מהעניין, אנא יעצו לי מה לעשות.



שלום. אנו עובדי עירייה שכירים העובדים בעבודות משרדיות בלשכת ראש העיר. זה 3 חודשים לא קיבלנו משכורות בסוף החודש בגלל איחורים בתשלום. אנחנו אבות לילדים ונזקקים לכסף לפרנסת המשפחה. אנא טפלו בדחיפות בעניין.



שלב ב': לא למה אנחנו נמצאים שם?

נקריא בפני החניכים את הקטע הבא


מן הסתם את בעיות השבת והכשרות יפנו לרב ושאר הבעיות לראש העיר.



חיפשתי אותם כל ההפגנה הסתובבתי בכיכר נושא שלט ומרים את העיניים כדי לראות את הכיפות הסרוגות הלבנות אלו שמופיעות בהמונים בכל הפגנה.


הפעם הם לא היו.


היו שם נשים בשחור והיו הרבה ראשים גלויים שצמות קטנות משתרכות מהם מאחור, קוצים וחולצות כחולות אבל כיפות לבנות לא היו שם.


הסתכלתי על השלטים אולי משהו מהרעיונות סותר את ההלכה, נגד התורה, אולי משהו מהשלטים נושא אופי פוליטי קיצוני.


אבל לא, היו שם כמה שלטים פשוטים כמו "תנו לנו לחיות בדירות ולא כמו במעברות" או "די להשפלה חינוך טוב לבני עניים".


שלטים לא גדולים בצבעים רגילים של קומץ ממאהל מחוסרי דיור בירושלים ועוד כמה נשמות טובות שבאו לעזרתם.


אבל הכיפות הסרוגות לא היו שם וגם לא חצאיות משתרכות וגם לא ההתלהבות שמתלווה להפגנות על שלמות הארץ ועל התיישבויות ובעד שבויי ונעדרי צה"ל.


אולי זה בגלל שזה לא יוצא כנגד הממשלה כי גם לה לא מספיק איכפת מהעניים, ואולי זה בגלל שאנחנו פשוט אדישים לחיים האפורים והקשים של כל כך הרבה ילדים והורים שמחפשים איפה לגור ומה לאכול מחר, ואיך לגמור את החודש (ולא כדי לנסוע לחו"ל בקיץ).


ואין להם אפילו את הזמן לחשוב על ארץ ישראל ועל המצב הביטחוני ואם הם נגד או בעד או נגד הבעד.


הם פשוט רוצים לחיות חיים פשוטים והם בעצם נמצאים בהפגנה יומיומית לא רועשת ולא צעקנית, כל כך לא צעקנית שכשאנחנו עוברים ליד מאהל מחוסרי הדיור שלהם שכבר השתלב כמעט בנוף אנחנו אפילו לא שמים לב אליו כשאנחנו בדרכינו להפגנה אחרת.


(א.פ)



נערוך דיון עם החניכים:


1. האם זו תמונת מצב נכונה


2. האם זו בעיה או שכך צריך להיות הרי אלו לא בעיות של דתיים




שלב ג : "הצד השני של הלוחות"



נציג בפני החניכים תמונה של 2 לוחות הברית כשהצד הימני מלא ואילו הצד השמאלי ריק.




אנוכי ה' ________


לא יהיה ________


לא תשא _________


זכור את __________

כבד את ___________



נבקש מהחניכים שישלימו.


לעיתים כשחושבים על התורה עולה לנו בראש רק צד אחד של הלוחות, אך יש לזכור ישנו גם הצד השני מצוות בין אדם לחברו.



שלב ד:' המוסר


נציג בפני החניכים פסוקים אשר קשורים לתלונות שהגיעו לעירייה:


"כי יהיה בך אביון באחד אחיך באחד בשעריך לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון פתוח תפתח את ידך והעבט תעביטו די מחסורו" (דברים טו/ז)



"לא תקלל חרש" (ויקרא יט)


(הערה הפס' אינו תואם בדיוק למקרה אך מראה יחס מיוחד לחרש)




"לא תליין פעולת שכיר אתך עד הבוקר", "לא תעשוק שכר עני ואביון" (ויקרא יט)



"כי תשה ברעך משאת מאומה לא תבוא אל ביתו לעבוט עבוטו בחוץ תעמוד והאיש אשר אתה נושה בו יוציא אליך את העבוט החוצה"



"כל אלמנה ויתום לא תענו אם ענה תענה אותו כי אם צעוק יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב והיו נשיכם אלמנות וילדיכם יתומים" (שמות כב/כא)









החניכים יתאימו בין הפסוק למקרים. ניתן לעשות זאת בתחרות בין 2 קבוצות כאשר המדריך יקריא מקרה ולכל קבוצה יהיו את כל הפסוקים והקבוצה הראשונה שתרים את הפסוק המתאים היא המנצחת.


מכאן נראה כי הפניות צריכות כעת לעבור לצד של הרב אומנם גם ראש העיר יכול לטפל בהן, אך הדאגה והרצון לשיפור צריך להימצא שם אצל הרב לפחות באותה מידה.




שלב ה:' למה הוא כ"כ שונא אותנו.



בשלב זה נברר את הנקודה העיקרית והחשובה שהמוסר הוא לא רק עוד נקודה חשובה בתורה אלא היא בסיס קיומה ובסיס קיומו של עם-ישראל.


נשאל את החניכים מה לדעתם הנקודה המרכזית שהפריע להיטלר ביהודים.


נקריא בפניהם את הקטע הבא:


השקפה זו היתה לאישיותה של השיטה הגזענית הנאצית. כל יהודי נושא בקרבו בתוקף לידתו, בתוקף מוצאו הגזעי, כמה חיידקים מסוכנים. היהודי יוצר את החיידקים הללו, מכלכל ומפיץ אותם. את ה"חיידק היהודי" המסוכן ביותר ראה מנהיג הנאציות בעניין המצפון, "מצפון זה אינו אלא המצאה יהודית! הוא שהטיל מום באדם".


"העם היהודי הכניס על-ידי נביאיו את הנעימה המוסרית הגדולה למקהלת האנושות, ומוסיף ומכניס אותה אליה עד היום על-ידי טובי בניו. הרי הפתוס הטראגי הגדול השואף לתיקונו של עולמנו, מקורו, סוף-סוף, ביהודה, וממנה עבר גם אל הנצרות. תפקידו של ישראל היה תמיד ומוסיף להיות גם עתה להציב דוגמא ומופת שכנגד לעומת רוחה של יון".





נראה כי אפילו היטלר הבין שהתכונה היסודית והבסיסית שעמ"י חידש בעולם הוא המוסר והמצפון וזאת הסיבה שהיא כ"כ שונא אותנו!



שלב ו': נחלק לחניכים את הפסוק



"כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בראשית יח, יט)



הקב"ה בחר באברהם להיות אב האומה הישראלית, הנקודה המרכזית שהוא דורש מעם ישראל היא עשיית צדק ומשפט דהיינו להיות מורי המוסר עולם.



אז מה היה לנו!!!?


ראינו כי אנו נוטים להוציא את הצדק והמוסר מהתחום התורני אך למעשה הדבר אינו כן אחת הדרישות המרכזיות בתורה היא דווקא המוסר והצדק וזוהי הנק' המאפיינת במיוחד את עם ישראל.