חנוכה-חג הזהות (בשימוש הסרט איכה)

חנוכה מוכר לכולנו עוד מהגן כחג האור,הגבורה,חג שבו נעשו ניסים גדולים לעם ישראל,אך מה לגבי חג הזהות?,חנוכה חג הזהות היהודית. האם ישנם מתיוונים ומכבים גם בימנו? ובכלל האם באמת ניצחנו במלחמה נגד היוונים או שניצחוננו היה במערכה בלבד? ומה הקשר בין הסרט "איכה" לחג החנוכה.....

חדשות כיפה מדריכתשס''ד-מדרשת מעלה 14/12/03 00:00 יט בכסלו התשסד

חנוכה ידוע לכולנו כחג האור,חג הגבורה ,חג שבו נעשו לעם ישראל ניסים גדולים,מעטים מול רבים,גיבורים מול חלשים ופח השמן הקטן שהספיק לשמונה ימים(כול הסיפור שמוכר לנו עוד מימי הגן) אך מה לגבי חנוכה,חג הזהות? חג הזהות היהודית,אומנם בפסח אנו מכריזים על הפיכתנו לעם ,יציאתנו לחירות אך בחנוכה אנו מכריזים על זהותנו על עצם היותנו יהודים, רצו למחוק את יהדותנו ואנו נלחמנו עליה .

הסוף הטוב ידוע לכולנו,ניצחנו את היוונים ! אך השאלה שנשאלת היא האם באמת ניצחנו במלחמה או שהניצחון היה במערכה בלבד? האם בימנו עדין קימים מתיוונים ומכבים?

הפעולה הבאה באה להראות שגם בימנו כשמלכות יוון הרשעה עברה מהעולם אנו עדין נלחמים את אותה מלחמה שנלחמנו אז.... המלחמה נגד התרבות היוונית,שבימנו מוכרת לנו יותר כתרבות המערבית.

צפיה בסרט "איכה"

במהלך הסרט אנו רואים כיצד הבחורה מתלבטת בינה לבין עצמה האם לשנות את שמה.

נעורר בקרב החניכים את השאלה
מדוע למעשה עניין השם כל כך חשוב
(מה מיוחד בשמו של אדם?(שמו של אדם מעיד על מי שהוא

נדגיש את הקטע בסרט בו איכה יורדת מהאוטובוס וכל חברותיה שואלות לאן היא הולכת ואת הסצינה בחנות.

מהקטע הזה ניתן לראות איך כולנו בעצם זהים לבושים אתו דבר ,מתנהגים אותו דבר,עושים את אותם הדברים והולכים לאותם המקומות,האם אנו חושבים על הדברים רגע לפני שאנו עושים אותם או שאנו נוהגים כך בגלל הנורמות המקובלות?

האם אנו לא הולכים עפ"י צו האופנה האחרונה?,האם זה מתאים למי שאנחנו,ולמה שאנחנו מייצגים?

לאחר מכן נשאל את החניכים מהי זהות? ומה מיחד את זהותם?

מה מיחד את העם היהודי?

זהות=שוויון מוחלט וגמור,היות זה עצמו(אבןשושן)

נכין דף ובו על כל חניך למלא את פרטיו : שם,שם משפחה,הורים,כתובת,טלפון,תאריך לידה,אזור מגורים, מין,לאום.

למרות שאנו שונים אחד מהשני בשמנו ובמקום מגורינו אנו זהיים בלאום היהודי שלנו ולכן כולנו מחוברים לאותם הדברים על כולנו לנהוג עפ"י חוקי התורה.

בנוסף לכך נכין דף ובו כתוב:

בעוד כ200 שנה הדבר היחיד שישאר ממך הוא תיבה קטנה ובה מונחים 3 דברים שעפ"י ידעו מי היית אלו 3 דברים תניח התוך התיבה?

נעבור עם החניכים על הדברים ששמו בתיבה מדוע שמו את אותם הדברים?

הדברים שהחניכים ישימו בתיבה הם דברים ערכים,דברים שיאפינו אותם,חלקם ישימו דיסקים מסוימיםחלקם ישימו סידור,עפ"י הדברים שהחניכים ישימו בתיבה נראה עם מה הם מזדהים (לדוגמא:דיסקים של איזו מוזיקה? וכ"ו)

החניכים יבינו שתרבות יוון ממשיכה עוד בימנו רק שכיום אנו מכירים אותה כתרבות המערבית, ולכן המלחמה ביוונים עדין לא הסתיימה.

היוונים פיתחו את היופי והגוף ,מלחמתם הייתה ברוח היהודית הם ידעו שכל כוחם של היהודים הוא ברוחם, בעצם זהותם היהודית,השתיכותם ללאום היהודי (וכל מה שנובע ממנו) ולכן הדרך היחידה לנצחם הייתה לגרום להם להיות כמו כולם,לכן גזרותיהם היו גזרות שמד על הרוח, כמו: איסור לימוד תורה וכדו'.

האם קיימים מתיוונים ומכבים גם בימנו?

נציג לחניכים שתי דמויות:

האחד:מיכאל ילד דתי לומד בישיבה תיכונית,הולך לבני עקיבא ,מתפלל ,שומע מוזיקה , יהודית,אוהב לשחק כדורגל עם חברים (נצייר את הדמות כדמות יהודית "כשרה")

השניה: גיל תלמיד תיכון חילוני יש לו כבר 2 חורים באוזן מסתובב עם קוצים והרבה ג'ל בשער,לובש ג'ינסים של ליוויס מכיר את המצעד בMTV בע"פ.

נשאל את הילדים מה ההבדל בין שני הילדים הללו,ומה ההבדל בין גיל לילד גוי מארה"ב? האם יש בכלל הבדל

החניכים יבינו שעצם היותנו יהודים גורמת לנו להיות שונים משאר האומות וכמו אז גם היום עלינו לדעת שלא כל דבר מתאים לנו כיהודים ועדין קימת סכנה לנפשנו ולרוח היהודית שלנו , כאשר כל העולם סביבנו חיי עפ"י נורמות מסוימות, מחנך לערכים שסוטרים את יהדותינו ועלינו לדעת להיות "מכבים" ולהילחם באותם דברים לא להסכים שהדברים הללו יכנסו לתוך חיינו כגון: סוגי מוזיקה מסוימים, פריטי וסגנון לבוש ,צורת דיבור וכו.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368