ונמשכת שיירה

מטרת הפעולה: החניכים יכירו ויבינו את ספור התנועה מראשיתה, וכן יפגשו עם ערכי התנועה ומטרותיה.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 15/03/03 00:00 יא באדר ב'

פעולה מס' 2


ונמשכת שיירה



מטרת הפעולה:


החניכים יכירו ויבינו את ספור התנועה מראשיתה, וכן יפגשו עם ערכי התנועה ומטרותיה.



מהלך הפעולה:



שלב א'


המדריך יחלק את השבט ל – 2-3 קבוצות (אפשר גם לא לחלק).


כל קבוצה תקבל בלון מנופח ובו רצועות נייר עליהן רשום סיפור בנ"ע. בהשמע האות על כל קבוצה לפוצץ את הבלון ולהתחיל לסדר את המשפטים בסדר הנכון. אפשר להעביר פעולה זו גם אם לחניכים אין רקע בכלל. אחרי שהחניכים ינסו לעשות סדר, נקרא ביחד איתם את סיפור.


כדאי מאוד להכין סרגל זמן (מעין זה שבציור):


בסרגל נתקע אטבים כמספר המשפטים כך שיתקבל מעין סיפור.


1 2 3 4 5 6 7 8












הרצועות שיש להכניס לבלון בצורה לא מסודרת:


לפני שבעים שנה לא היתה תנועת נוער לנוער הדתי בארץ ישראל.


בשנת התרפ"ט – יסד את תנועת הנוער "בני עקיבא" -יחיאל אליאש.


יסודות בני עקיבא הם :


שמירה על התורה ומצוותיה, ובקצרה הססמא היא:


תורה ועבודה. ומה המטרה?


לחנך דור עברי נאמן ומסור לתורתו, עמו וארצו החי על עבודתו ברוח התורה.


תחת מטרה זו פועלים הרבה סניפים ברחבי הארץ היום. הסניף הראשון שהוקם


היה בירושלים, מאז בנ"ע התפתחה והקימה קיבוצים ומושבים ורשת


אולפנות וישיבות תיכוניות.


השנה כשבנ"ע חוגגת 70 שנה אנו מאחלים לה שתגדל ותפרח.


קדימה בני עקיבא הידד במעלה.



שלב ב' :


לאחר שהחניכים יסדרו את המשפטים לפי הסדר חשוב לעמוד איתם על כמה דברים חשובים:


המטרה: "חינוך דור עברי נאמן ומסור לתורתו עמו וארצו החי על עבודתו ברוח התורה"


נדגיש לחניכים את המושגים תורה ועבודה השלובים במטרת התנועה.


ההדגשה היא על תורה – עם – וארץ. זה בניגוד לזרמים אחרים בעם שלא מאמינים בתורת ישראל או שלא רואים בבנין ארץ ישראל כיום את ראשית הגאולה.






שלב ג' :


המדריך יקריא את הקטע הבא (אפשר גם להמחיז):



היה יום קיץ חם והאוטובוס התנהל לאיטו בין שדות חמניות יבשות למחצה. ישבתי נרגשת באוטובוס, "אני נוסעת למקום חדש, אנשים חדשים, סניף חדש…בעוד מספר שעות אתחיל בתפקידי כקומונרית בבנ"ע" חשבתי לעצמי וחיוך עלה על פני.


הרבה שאלות שאלו אותי "בשביל מה את עושה את זה?" הרבה חברים צחקו ואמרו שזה מיותר. "'אפשר לחשוב…סניף בנ"ע…במה הוא כבר יכול להועיל?"


"את מבינה" הם ניסו להסביר לי "את נוסעת לך למקום רחוק, רוב האנשים שם חילוניים, למי אכפת מבני עקיבא…בשביל מה את צריכה את זה?"


לפתע התחלתי מהססת – "ואולי נכון…אולי זה סתם בזבוז זמן.. סניף בנ"ע…יכול להיות שזה מיותר…אני הולכת להיות שנה במקום זר – ככה סתם בלי סיבה?"


משכתי בשרוך של חולצת התנועה בתנועות עצבניות והחלטתי שזה לא יכול להיות… אני נוסעת להיות שותפה בהחזקת סניף בנ"ע בישראל וזה מספיק חשוב. אבל באמת לא הייתי שלמה. "הי את … איך קוראים לך?" שמעתי קול מאחורי. היה זה בחור מוצק בעל בטחון עצמי רב. לא עניתי. "אני יודע…אני יודע…את מבנ"ע…" לא הבנתי מה אותו נער כבן 16 רוצה ממני. "נו, ממי את מתביישת…גם אני הייתי בבנ"ע…" "באמת?" הסתכלתי עליו כלא מאמינה "באיזה שבט את?" שאל וצחק. עכשיו הבנתי שהוא באמת יודע מה זה בנ"ע "אני משבט המבשר".


"וואלה…לא מכיר" אמר. התלבטתי אם לשאול אותו באיזה שבט הוא אבל הוא מיהר ואמר "אני משבט נבטים" לא יכולתי להתאפק והתחלתי לצחוק. "אז את לא כל כך קשוחה כמו שאת נראית" "'מה זאת אומרת שאתה בשבט 'נבטים'?" שאלתי והבטתי בו שוב לראות אם אכן מדובר בתיכוניסט ולא בילד בכיתה ד'. "זאת אומרת…פעם הייתי בשבט נבטים. איפה שגרתי לא היה בית ספר דתי ואבא שלי תמיד אמר שבנ"ע זה משהו…משהו…"


"אה, אבא שלך היה בבני עקיבא?"


"לא, אבא שלי לא היה, אבל תמיד הוא ספר איך שכשהם הגיעו לארץ ישר החבר'ה מבנ"ע באו ועזרו. כל שבת היו רואים אותם ולפעמים גם באמצע השבוע. בגלל זה הוא רצה שלפחות אנחנו נצטרף לסניף. איך הוא היה אומר תמיד?? שנקבל ערכים ואידיאלים. תאמיני לי, אני לא יודע אם יש לי את הדברים האלה, אבל אני יודע שבזמן הקצר שהייתי בנבטים בנ"ע אפשרה לי לטעום כל מיני דברים שאני באמת מבין למה אבא שלי רצה שאלך לסניף.. את רואה, אני לא דתי היום…אבל אני ציוני בדם ואת הקצת שיש לי במה זה שבת ותפילה קבלתי אצלכם. יללה…אני חייב לרדת…התחנה שלי…"


"רגע, רגע" ניסיתי לדלות עוד פרט אחד "אז למה עזבת את בנ"ע?"


"עזבתי? מה פתאום עזבתי? לא היו מדריכים, לא היתה קומונרית אז סגרו את הסניף…טוב, אני רץ, להתראות"


נהג האוטובוס סגר את הדלתות והמשיך לנסוע, הבטתי לעבר אותו נער שלעולם לא הייתי מנחשת כי הייתה לו דריכת רגל בבנ"ע. עכשיו ידעתי שכל סניף בכל פינה בארץ הוא עבור נערים כמותו ואחרים, הפסקתי לשאול את עצמי מדוע אני נוסעת.


המדריך ישאל את החניכים במה סניף בנ"ע תורם לנו כחניכים ובכלל למדינה?


האם מלבד הסניף הם מכירים עוד דברים השייכים לבני עקיבא?




בשלב זה לא צריך לתת לחניכים תשובות מפורטות אלא לעבור לשלב ד'.


כדאי להסביר חניכים שלבנ"ע מטרות וכוונים הקשורים לכל חלקי העם ולכל חלקי הארץ. המגמה היא להגיע אל כמה שיותר שכבות בעם ולהפיץ את דרכי התנועה.



שלב ד' :



המדריך יניח נורה על הרצפה ומעליה שלט: "הבה נפיץ את האור הגדול"


מסביב למנורה יונחו רצועות בריסטול שעל כל אחת מהן כותרת:



ישיבות אולפנות מושבים הסדר קיבוצים



המדריך יחלק לכל קבוצה כרטיסיות. בתור כל קבוצה להניח את אחת הכרטיסיות על הרצועה המתאימה. אם קבוה לא מצליחה לשים את הכרטיס במקום הנכון התור עובר לקבוצה השניה והיא יכולה להניח את הכרטיס במקום הנכון.


עבור פתרון נכון של כל כרטיס – 2 נקודות.



כרטיסי קיבוצים: סעד, עין צורים, עלומים, מעלה גלבוע, כפר עציון, ראש צורים, בית רמון, מגדל עוז, מלכישוע.


כרטיסי מושבים: בני דרום, רמת מגשימים, שדמות מחולה, יונתן, אלוני הבשן, כפר מימון, כפר מחולה.


ישיבות בנ"ע: כפר הרואה, מרון, נתיב מאיר (ירושלים), נחל יצחק (נחלים), תקות יעקב (שדה יעקב), אור עציון (שפיר), פרחי אהרון (ק. שמואל) נוה הרצוג (אשדוד). [ראוי לציין רק את שם הישיבה ללא מקום].


אולפנות: כפר פינס, מרון, אמנה (כפר סבא), צפריה (מושב צפריה), סגולה (ק. מוצקין), נאות אברהם (ערד), אבן שמואל.


ישיבות הסדר: אור עציון, הכותל, מעלות יעקב, נווה דקלים, הגולן.



כדאי להדגיש לחניכים כי הכל נעשה במרוצת שבעים השנים האחרונות, כאשר המדינה היתה רק בראשיתה.



שלב ה' :


המדריך יחבר שני גליונות נייר לאורך ויצייר את מפת א"י.


המדריך ירים כרטיס מהמשחק הקודם ועל כל קבוצה בתורה לנחש היכן המקום נמצא. כל קבוצה שמצליחה לנחש מקום זוכה ב – 5 נקודות (יש להביא סיכות - לשים את הכרטיסים) .


המטרה היא להמחיש לחניכים את הפזור הנרחב בו בנ"ע פועלת – מדרום עד צפון, ממזרח למערב. כדי לתת זמן אחיד לכל קבוצה תתבקש הקבוצה שלא מחפשת לשיר את השיר "הבה נפיץ את האור הגדול את אור התורה" או שאפשר להשמיעו מקלטת (השיר נמצא בקלטת של צוות הווי).




הצעה:


רעיון נוסף בכדי לתת לחניכים את התחושה כי בני עקיבא פועלת בכל רחבי הארץ: כדאי ליצור קשר עם צוות הדרכה של שבט נבטים מסניף אחר – רצוי ממחוז אחר, להחליף כתובות של חניכים ולשלוח מכתבי ברכה לרגל עלייתם לשבט ניצנים. אפשר במכתב להוסיף פרטים על הסניף ואולי אף ליזום בשלב מאוחר יותר שבת ארוח.