הרב גוטל: השמטת כתב רש"י תפגע ביכולת התלמידים ללימודים תורניים

הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת "אורות ישראל", טוען בעקבות חשיפת כיפה כי החלטת משרד החינוך להשמטת כתב רש"י מבחינות הבגרות תביא לפגיעה בהתמצאות התלמידים בכתבים תורניים

חדשות כיפה אורי פולק 06/11/11 17:32 ט בחשון התשעב

הרב גוטל: השמטת כתב רש"י תפגע ביכולת התלמידים ללימודים תורניים
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

הרב פרופ' נריה גוטל, נשיא מכללת "אורות ישראל", טוען בשיחה עם כיפה כי השמטת כתב רש"י מבחינות הבגרות בתנ"ך תביא לפגיעה ביכולתם של תלמידי ישראל לגשת אל כתבים תורניים העושים שימוש בכתב זה, זאת על אף שבכתב עצמו אין קדושה מיוחדת.

הרב גוטל התייחס לחשיפת כיפה, לפיה משרד החינוך בוחן ביטול השימוש בכתב רש"י כחלק מבחינות הבגרות בתנ"ך, בבתי הספר בחינוך הדתי והממלכתי. עד כה נבחנו התלמידים הניגשים לבגרות בתנ"ך גם במספר שאלות הדורשות ידיעת כתב רש"י, זאת כדי להרגילם לקריאה והבנה של הכתב הקדום בו נעשה שימוש בפירוש רש"י בחומשים רבים ובעיקר בטקסט הכלול בתלמוד הבבלי והירושלמי. לאורך שנים הלינו מורים רבים לתנ"ך על השימוש שנעשה בבחינות בסוג זה של הכתב, הנתפס בעיני חלק מהמורים כמיותר.

"בכתב רש"י אין קדושה מצד עצמו, מה גם שרש"י עצמו לא ראה אותו ובוודאי שלא כתב אותו", טוען הרב גוטל. עם זאת, לטענתו של הרב גוטל, "ידיעת כתב רש"י על ידי תלמידי ישראל היא כלי חיוני אשר יסייע בידיהם לגשת ולהתמצא בכתבים תורניים ובכתבים קדומים ואף בכתבים פרשניים הנכתבים בימינו אנו". הרב גוטל מסביר כי "כתב רש"י אינו כלטינית, שהיא 'שפה מתה', או כיוונית עתיקה. כתב רש"י עודנו חי וקיים. ראוי שנמשיך ללמד את דברי התורה בכתב רש"י, אם כי אין טעם בלימוד הכתב עצמו אלא דווקא בתכנים העושים בו שימוש". הרב גוטל הביע חשש כי השמטת הכתב מבחינות הבגרות תהיה למכשול בקרב התלמידים, אשר יתקשו מלגשת אל כתבים פרשניים רבים העושים שימוש בכתב זה.

"אני מסכים כי אין חשיבות בכתב רש"י בזכות עצמו וכי אם ההחלטה גורסת כי יש להעדיף את לימוד התוכן מלימוד הצורה - יש בכך משהו. אני לא מתנגד לשימוש, לנזקקים לכך, בעזרים שונים כמו תלמוד שוטנשטיין או שטיינזלץ, וכך אולי גם לכיתות נמוכות או מתקשות, ואולם, ברמה מתקדמת ראוי וכדאי ללמוד תכנים בכתב רש"י, כדי לאפשר לתלמידים את ההתמצאות בסוגים הללו של התכנים", הוסיף הרב גוטל.

עוד הוסיף הרב גוטל כי "חלק לא מבוטל מהטקסטים התורניים המשמעותיים ביותר בימינו, כולל גם ספרות הלכתית, נכתבים בכתב רש"י. זה מה שלמעשה קובע את חשיבות הכתב הזה, לא מעצם קדושתו, אלא מהיכולת של התלמידים לגשת לכתבים מהסוג הזה".