הצפייה לישועה- הקדמה

הקדמה לנושא של חודש ארגון ולחוברת חודש ארגון התשס"ב בנושא "החזרה אל העתיד"

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 19/12/02 00:00 יד בטבת התשסג


מילים של התחלה
יעל: נירית, אל תשאלי מה שמעתי?
נירית: אני לא יכולה להתאפק, מה שמעת?
יעל: הוגנב לאוזניי נושא חודש ארגון של השנה.
נירית: מה?? את חייבת לספר לי!!
יעל: תחזיקי חזק! הנושא הוא "בחזרה אל העתיד"
נירית: בחזרה לאן? לעתיד?איך זה יכול להיות?
יעל: מוזר, הא. איך אפשר לחזור לעתיד?
נירית: ובכלל, למה הכוונה לגאולה? מהי גאולה? היא כל כך רחוקה מאתנו. מה אנחנו יכולים לעשות בקשר אליה? אם בכלל...?
יעל: תיווכחי ותראי יקרתי! יש המון מה לעשות!
אכן, ואנו שוב בפתחו של חודש הארגון. ועל דגלנו חרטנו הפעם ולא בכדי, את חזרתנו אל העתיד.
אך זה לא פשוט.
/ האם אפשר לחזור?
/ ואם כן אז איך?
/ ומה המקום שלנו, בכל הסיפור הזה?

אין ספק חברים, הדבר דורש בירור.
ואכן, זה מה שנעשה בעז"ה במהלך החודש הקרוב.
עם ישראל עובר בתקופה האחרונה שעולה על למעלה משנתיים, תקופה סבוכה ומורכבת שוודאי מעלה שאלות רבות ותמיהות בנוגע לכיוון אליו אנו הולכים. מצד אחד המציאות לא פשוטה, לעיתים אפילו מייאש, אך מאידך אי אפשר שלא לראות שמתרחש כאן תהליך. תהליך משמעותי בהסטוריה של עם ישראל.
מי שמסתכל מעט בעומק על הדברים יוכל לראות באופן וודאי וברור שיש כאן מפנה, שדווקא מתוך הקושי אנו מריחים ריח גאולה באוויר.
בעיניים אמוניות אפשר לראות כי אנו עושים את הדרך, מתבררים ומזדככים אט אט. אין כל ספק שריבונו של עולם מסמן לנו ועלינו לערוך בירור, לנסות להבין את הקריאה שעומדת מאחור, להתבונן במה שעובר עלינו וללמוד מהן ההשלכות שיש לדברים עלינו כאומה וכיחידים.
אנו, בתנועה מנסים לעבור במהלך השנתיים האחרונות תהליך אשר החל בחודש ארגון אשתקד בו עסקנו (למי שכבר שכח) ב"איתנים בדרך" למדנו על עברו המיוחד של עם ישראל, שאבנו כוחות מעמידתו האיתנה ומהתמודדויותיו במצבים קשים, נפעמנו מהאמונה התקווה והגבורה שליוו את העם לאורך הדורות, וחיינו את עוצמתם.
בחודש ארגון זה של שנת התשס"ג רוצים אנו לטפס עוד שלב, לעלות עוד מדרגה . בשנה הקודמת ספגנו מהעבר וכעת אנו מסתכלים על העתיד קדימה.
בחוברת זו בחרנו לגעת בשני עניינים מרכזיים:
א. הבנת התהליך- לאן פנינו מועדות? בהבנת ענינו של התהליך נקדיש מקום גם
לבירורה של השאלה, האם הגאולה היא וודאית?
ב. העניין השני שעליו נרחיב במהלך הפעולות הוא מהו מקומי בקידום הגאולה?
בחרנו לערוך את החוברת בצורת שיאים- לכל שבט ישנו "שיא" שעליו הוא לומד ובו הוא מתמקד.
שיא- מסמל פסגה שאליה אנו שואפים, בכך רצינו לקשור חוטים בין התקופה שבה אנו חיים לבין תקופת הגאולה השלמה, תקופת בית המקדש השלישי.
לצערינו אנחנו לא כ"כ עתיקים ולא זכינו לחיות בתקופות בה היה בית המקדש עומד על מכונו, אולם ניסינו להתבשם מרוחם של הדברים כפי שסיפרו לנו עליהם חז"ל, ולנסות לטפס אליהם דרך השיאים.
בבואנו לעסוק בכלל בנושא הגאולה, נבין כי אנו צריכים לצפות לגאולה בכל עת, "בכל יום שיבוא" כמאמר השיר, אך עם ציפייה זו בלבנו, צריכים אנו להיות בעלי "ציפייה פועלת"- ציפייה המחייבת אותנו לחיות בעומק את רצוננו לגאולה ולהפוך כל מעשה שלנו, ויהיה הקטן שיהיה למען קירובה של הגאולה. בתודעה זו שתופנם בלבנו ובליבות חניכינו נוכל לקרבה ממש בעז"ה.
וכעת מספר נקודות חשובות לגבי חודש ארגון באופן הכללי:
ראו,כולנו יודעים זאת היטב, חודש ארגון הוא יריית הפתיחה לשנת פעילות בסניף. באופן טבעי מושך אליו חודש זה חניכים וחניכות אשר רוצים לבוא לקחת חלק ולהיות שותפים.לנו יש אפשרות להפוך את הסניף למוקד פעילות (ולא רק שבוע, אלא לחודש), חודש שיהיה מנוף לכל השנה. חודש שיתן כוח ועוצמה לשבט ולחניכים. להיות רגישים יותר, חושבים יותר, מגובשים יותר ואיכותיים יותר. ומתוך כך, חניכים כאלו יוצרים שבטים כאלה וממילא בונים סניף לתפארת. ואפשר כמובן גם הפוך ואין צורך לפרט. חודש ארגון הוא מנוף חינוכי אדיר אם רק ננצל אותו נכון.
הקשרים, יחסי החברות, העזרה ההדדית, ההתחשבות, שמירת הציוד בסניף ועוד
ועוד חרטו זאת על דגלכם ושימו לכם כמטרה נקודות אלו לבל תפספסו.
ועוד מספר דברים לא פחות חשובים-
נכון- אם ההופעה, הריקוד או הדגלנות יהיו מ-ה-מ-מ-י-ם אז תקבלו המון מחמאות וכולם ידעו איזה מדריך מוצלח אתה. אבל אם החניכים שלך יפנימו היטב את טיבה של הגאולה, ומה זה אומר להם היום אף אחד אולי לא ידע את זה, אולי גם את הפירות לא תקצור מיד, אבל, ביננו, ככה שאף אחד לא שומע, למה באמת אתה מדריך? בשביל ההפנמה או בשביל ההופעה?!? אין שום סתירה בין הדברים, ולהפך הדבר מבורך לעשות את שניהם על הצד הטוב ביותר, אך יש לזכור מה עומד בראש מטרותיך ועל פי זה יש לנהוג.
אנו מאמינים כי יש לך את היכולת!

ועכשיו משהו קצת אישי-


כשישבנו לכתוב את החוברת לא ידענו הרבה על הגאולה, גם בשבילנו היה הנושא לא פשוט.
הרגשנו חובה ללמוד את הנושא לפני ולפנים (עד כמה שניתן) על מנת שנוכל להעבירו אליכם, בצורה הטובה הברורה והמסודרת ביותר. נראה לנו שזאת המחויבות המינימלית שלך.
אומרים שהמפקד צריך לדעת לפחות פי שתיים מכמות החומר של חייליו, מבחינתנו אתה לא פחות ממפקד אם לא יותר! תתפלאו אבל יש המון חומר שנכתב על הגאולה ותהליכיה, אל תוותרו לעצמכם מצאו את הזמן לקרוא ולהבין מהי גאולה, מהו בית מקדש ומה הקשר ביניהם לבן ימינו.
מי שחושב על החניכים באמת, מי שרוצה לתת להם מכל הלב חייב להשקיע קצת מעבר ולהעביר בצורה הטובה ביותר מסרים חשובים אלו לחניכיו, נראה לנו מאוד בסיסי שעל כל מדריך לקרוא את כל הפרקים בחוברת (או לפחות לעבור עליהם בקריאה חטופה) על מנת להבין את מגמת המהלך כולו.
כמו כן לא כדאי להיות בהלם מאורך הסיכומים. הנושאים הם לא פשוטים כל כך, ורצינו לתת הסבר מספיק מפורט ומעמיק אשר ייתן לך- המדריך, הרחבת יריעה משמעותית יותר.
דעו כי השתדלנו להביא לפניכם את המיטב ומה שיותר, עד כמה שניתן. אבל זכרו כי יכולים אתם להוסיף כיד הדמיון עוד רעיונות, פעולות והכל וכל המרבה הרי זה משובח!
לפניכם חלוקת הנושאים לשבטים, אנו חוזרים וממליצים על מנת לראות את התמונה בכללותה כדאי לעבור על הנושאים כולם (כולל את זה של חבריא ב'):

I שיא האחדות לשבט נבטים


האחדות היא אבן בסיסית לבניין המקדש השלישי.
החניכים יבינו כי רק מציאות של אחדות ואהבה, בין כל חלקי עם-ישראל, תוכל לבנות את בית-המקדש השלישי שמובטח לנו שיבנה באהבת חינם.
ניגע בסגולה המיוחדת של עם ישראל כגוף אורגני, בבית המקדש כגורם מאחד וכללי, ואיך זה בא לידי ביטוי בעבודה במקדש, וגם בחשיבותו של תהליך השיבה לארץ ישראל כביטוי לרצונו של עם ישראל להיות מאוחד בארצו לקראת הגאולה.
נפרט את ביטויי האחדות ונקרבם אלינו אל עולמנו המעשי- חשיבות קבלת השונה, לימוד הזכות,והאכפתיות בין חברים. נכיר כי במעשינו אלו נחזק את האחדות בקרבנו ונבנה אבן פינה במדרגות העולות מעלה בנתיבי הגאולה.

I שיא המוסר לשבט ניצנים


בשבט ניצנים ילמדו מהו מוסר, מה מתפרט ממנו ומדוע הוא כל כך משמעותי במקדש ובכלל בעולם של גאולה.
החניכים יבינו בנושא זה כי המוסר הטוב והמוחלט ביותר נובע מהתורה.
התורה הייתה נמצאת באופי כל החיים בבית המקדש, ולזה אנו שואפים בעתיד ומתחילים מזה כבר עכשיו. נפנים כי רק התורה יכולה להיות מוסר, שהיא אלוקית ומתוך כך ניגע בנקודות הבונות חברה מוסרית מתוקנת שבראשם ההליכה לאור המצוות והתורה. נבין את הכבוד והאמת שהם נקודות בסיס לחברה ולמוסר ולבסוף נטעם טעימה של אווירה חברתית צודקת ששררה בתקופת המקדש אשר נשאבה מתוך עולם של התורה.
נכיר כי אנו מחויבים לחזק מוסריות זו בכל תחום שבו יש צורך בביטוי מוסרי, ועלינו לפעול עד כמה שניתן לבנות פינה במדרגות העולות מעלה בנתיבי הגאולה.

I שיא השמחה לשבט מעלות


בחרנו להתמקד בנושא השמחה דווקא בעת הזו כי חשנו בצורך העצום בעם ישראל כיום לשמוח, לא לתת לבהלה, לפחד, לבלבול לקחת אותך, לנצח את המלחמה המורלית דווקא באמצעות השמחה.
בתחילה נברר לעצמנו מהי שמחה, מהיכן היא נובעת, נפגש עם השמחה במדרגותיה השונות, נלמד על ההבדלים בין שמחה חומרית ופרטית לבן שמחה כללית שבאה מתוך עולם של מצווה. לא נשכח גם ששמחה בראש ובראשונה נובעת מהכרת הטוב, ולמרות התקופות הקשות שאנו עוברים יש על מה להכיר טוב ולמי, לא נוכל לדבר על שמחה בלי ללמוד גם על הצד ההפוך-העצבות, מדוע היא מגיעה, במה היא תורמת לנו? והאם לכל המשברים והייסורים יש כיוון ומגמה?
לבסוף נגדיר לעצמנו לאיזו שמחה אנו שואפים, מהי השמחה האידיאלית עבורנו וכיצד בית המקדש היווה עבורנו את תמצית השמחה.
השמחה מלווה אותנו מאז חזרנו לארצנו לבסס בה את חיינו, היא אחד מסימני הגאולה, וככל שנעמיק בה ונחיה אותה כך נוכל לקדם את הגאולה השלמה.

I שיא המנהיגות לשבט מעפילים


הקמת הממשלה העצמאית במדינתנו היא אחד החידושים העצומים והנפלאים שאנו חיים אותם כיום.
לנו זה וודאי נראה טבעי, כי כך היה מאז שנולדנו, בפרק זה נלמד למה החידוש הוא כל-כך גדול? נפגש עם המנהיגות האידיאלית כפי שאנו שואפים אליה, נתוודע לצורת המלוכה המיוחדת שהייתה אצל דוד ושלמה ולבסוף ניקח על עצמנו אחריות- ונהיה טובים יותר על מנת שנזכה להנהגה טובה ומתאימה עבורנו.

I שיא הרוחניות לשבט הרא"ה


בפרק זה נרצה ללמוד עם החניכים את המאמר "גלו ישראל-גלתה שכינה" לעומקו, נבין מה היו כוחות החיים של עם ישראל בגלות, לאן הם נותבו? ומה קרה מאז שחזרנו ארצה נפגש עם המילה רוחניות בצורה קצת אחרת ממה שאנו רגילים, נחשף לאותם רוחות של הצלחה המלוות אותנו מאז חזרתנו לארצנו ונדע שהמסד לכל בניית העולם הרוחני בעם ישראל מתחיל קודם כל מביסוסו של עולם החול ורק לאחר מכן יוכל להבנות העולם החומרי. נשאף לקשר הרוחני המיוחד שהיה לעם ישראל בתקופת בית המקדש עם הקב"ה ונלמד מה אנחנו יכולים לעשות לשם כך.

I ובחבריא ב'-הציפייה לישועה


נלמד את המהלך המיוחד העומד ביסוד הציפייה לישועה, נסתכל על המציאות במבט חודרני ועמוק, נבין את המיוחדות שבתקופתנו,
ניגע בייסורים הפוקדים אותנו ונתהה לפשרם ונחשף אל הגודל העצום שעומד ביסודה של מדינתנו.
נבין שלצורך קידום האומה וקידום השעה יש צורך בלימוד תורה ואמונה, יש חשיבות לעשייה ויצירה בכל תחומי החיים כל אחד על פי כשרונותיו ויכולותיו.

לכל מהלך שבטי צורפו גם פעולות פתיחה שהן חובה!!!
בלעדיהן יהי קשה להבין את המהלך כולו:
לשבטים נבטים וניצנים- פעולות מס' 1 ומס' 2 (פעולה מס' 3 הנה רשות)
לשבטים מעלות- מעפילים- הרא"ה- פעולה מס' 12 (משיח לא בא, משיח גם לא מצלצל)

לא נותר לנו אלא לאחל לכם מקרב לב המון הצלחה.
לפניכם משימה לא פשוטה, אך בהחלט, ובגדול אפשרית.
אז קבלו את זה האתגר.
מי ייתן ונזכה מהרה ממש לראות בבניינו של המקדש ובביאת גואל משיח צדקנו, במהרה בימינו, אמן.

תודה מעומק הלב לכל האנשים שסייעו ועזרו בהוצאת החוברת



מחלקת הדרכה ארצית
התשס"ג.