העיקר הכוונה

החניכים יבינו , שהדבר הכי חשוב בתפילה , הוא הכוונה . החניכים ילמדו , שאחת מהדרכים להגברת הכוונה בתפילה , היא ההתעמקות בפירושה של התפילה .

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 31/05/03 00:00 כט באייר התשסג

מטרה :

החניכים יבינו , שהדבר הכי חשוב בתפילה , הוא הכוונה .
החניכים ילמדו , שאחת מהדרכים להגברת הכוונה בתפילה , היא ההתעמקות בפירושה של התפילה .


מה צריך להכין לפעולה ?
"מתנות" .
בריסטול וטוש (לא הכרחי) .
שלט בלי פשר .
הסבר השלט .
פירוש של קטע מהתפילה
וזהו...

מהלך :

1. מספרים לחניכים על מלך אהוב וחשוב שהגיע לגיל מאה, וחגג את יום-הולדתו.
הנתינים של המלך אהבו אותו מאוד , ורצו להביע בפניו את אהבתם והערכתם .
כל הנתינים שלחו למלך את מתנותיהם , ושריו של המלך הכניסו את כל מאות המתנות , לאולם ענק .

כל אחד מהחניכים, צריך להתיישב ליד המתנה , שלדעתו , תהיה זו שהכי תשמח את המלך . ( החניכים הם " יועצי-המלך " ... )

מדריך : עליך לפזר בחדר כמה שיותר רעיונות למתנות .
אפשר להשתמש בציורים , חפצים , תמונות , צ'קים שמנים , קטעים מירחונים ועיתונים , וכדו' ... (כן , קצת יצירתיות ... , כדאי להיעזר באחיות קטנות ... )

אחת מהמתנות צריכה להיות דבר פשוט ( פרח , עיפרון , סנדוויץ' ... ) שמצורף אליו פתק מרגש :

אדוני המלך היקר ! ! !

אני מאוד אוהב ומעריך אותך ואת מעשיך ,
אבל ,
אין לי כסף לקנות מתנה ...
אני מקווה שבכל-זאת הצלחתי להביע בפנייך
את אהבתי הרבה ואת הערכתי כלפייך .

מזל-טוב !!!
יוסי (-הקבצן מהכיכר .)
2. מבקשים מהחניכים להסביר את בחירתם ומנהלים דיון :

* מה גרם להם לבחור דווקא במתנה מסוימת ?
* מה יכול לשמח מלך , שיש לו הכל ?
* מה בדרך-כלל משמח אותנו ?

מה שחשוב לנו במתנה היא הכוונה !

אפשר גם להרחיב ולהראות את הרעיון הזה , באמצעות המעלות שהרמב"ם מונה לגבי נתינת הצדקה , במשנה תורה , בהלכות צדקה :
המעלה השביעית היא : שייתן פחות מן הראוי , בסבר פנים יפות .
ופחותה ממנה היא המעלה השמינית : שייתן צדקה בעצב .

במצוות צדקה הכוונה היא העיקר . חשוב לתת את הכסף בסבר פנים יפות , וזהו עיקר הנתינה . מי שנותן צדקה בעצב , גם אם הוא נותן כסף רב , מצוות הצדקה שלו פחותה מאוד.

וגם כאן : מה שחשוב לנו בצדקה היא הכוונה !


3). גם בתפילה , הדבר העיקרי , המהותי , הוא הכוונה שמאחורי המילים שאנו אומרים !
ניתן לקרוא עם החניכים את הסיפור " החליל " :

החליל
כפרי אחד שהיה מתפלל כל שנה בימים הנוראים בבית הכנסת של הבעש"ט, היה לו בן טיפש, שלא יכל לתפוס צורת אותיות, ובוודאי שלא להבין את משמעותן .
אביו לא היה לוקח אותו העירה להתפלל, אולם, משנעשה בר-מצווה, החליט האב לקחת אותו עמו לתפילת יום-הכיפורים, כדי שלא יעשה דבר רע, מחסרון-דעת .
ולילד היה חליל, שהיה מחלל בו, כאשר הוא רועה את הצאן.
כשהלך הילד עם אביו לבית-הכנסת, לקח עמו את החליל בכיסו, וכך היה יושב ליד אביו, מבלי לעשות דבר.
בשעת תפילת "מוסף" , אמר הילד : " אבא , יש איתי החליל שלי , ואני רוצה מאוד ליתן קול בחליל " .
שאל אביו בכעס : " היכן הוא החליל ? " ומיד הניח ידו על כיסו כדי לשומרו שלא יחלל בו .
, והנה התחילה תפילת נעילה לא יכל הנער להתאפק , דחף את ידו של אביו הוציא את החליל מן הכיס ונתן בו קול גדול . תמהו כל השומעים ואף הבעש"ט קיצר את תפילתו ואמר : " הנער הזה העלה בקול חלילו את קול התפילות ואף הקל מעלי " .
והסביר הבעש"ט : " הנער שלא ידע להתפלל , בער בו ניצוץ הקדושה ומתוך אותה קדושה , חילל באמיתות נקודת לבבו , ללא שום פניה , רק לשמו יתברך . והקב"ה מחפש את כוונת הלב , ולכן כוונתו הזכה נתקבלה ברצון והעלתה את כל התפילות איתה " .

4). אחרי שהבנו את חשיבותה של הכוונה בתפילה , ננסה לראות , איך אפשר להתכוון יותר בתפילה :
נשאל את החניכים : מה אפשר לעשות כדי להתכוון יותר בתפילה ?
( אפשר לסכם את התשובות של החניכים על בריסטול .)

5). נראה לחניכים קטע בעברית חסרת פשר. ( כמו: " נעימי-בגרי- יסימו...").
נאמר להם שמדובר בבקשה של אדם , ונבקש מאחד החניכים לקרוא אותו בקול.

לאחר-מכן נשאל את החניכים :

n מה חשתם כאשר שמעתם את הקטע ?
n האם הזדהתם עם הבקשה ?
n למה לא הרגשתם כלום ? ? ?

כעת מראים להם את אותו קטע , כתוב בעברית :


הלוואי שמכבי ת"א תנצח השבוע במשחק !

שואלים את החניכים : האם כעת הם מזדהים עם הבקשה ?
מה גרם לכך ?
חשוב להבהיר לחניכים: הבנת קטע עוזרת לנו להפנים ולהזדהות איתו , כל-שכן בתפילה .
אם ברצוננו להתפלל בכוונה , עלינו להבין את מה שאנחנו אומרים , ולא רק לקרוא מהשפה אל החוץ .
התעמקות , ולימוד התפילה ומשמעותה , יהוו שלב ראשון והכרחי , בדרך לתפילה אמיתית מהלב .

בסוף הפעולה : רצוי ללמוד יחד עם החניכים פרוש של קטע מהתפילה .

1