"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה"

נתוני המיצ"ב האחרונים מעידים על פער הולך ומעמיק לטובת העשירים והחזקים, על חשבון העניים והקבוצות החלשות. ד"ר שרה גנוט טוענת כי לא מדוברת בגזרת גורל

חדשות כיפה ד"ר שרה גנוט 06/11/13 12:50 ג בכסלו התשעד

"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה"
MC Quinn-cc-by, צילום: MC Quinn-cc-by

עברה שנה נוספת ושוב אנחנו נקראים לעכל את תוצאות המיצ"ב, והפעם - ניתוח תוצאות תשע"ג מעיד על פער הולך ומעמיק לטובת העשירים והחזקים.

במקרה של הכללה כזו, כמובן שמוטל עלינו לנתח את הנסיבות, ולחפש קשר בין סיבות לתוצאות. בשלב המתקדם יותר, של גיבוש תכנית עבודה אופרטיבית וקביעת מדדים להערכה, חשוב לאתר נקודות של הצלחה ולהקיש מן הפרט על הכלל.

אנחנו בהחלט פוגשים מוסדות חינוך מצליחים בקרב האוכלוסייה המוגדרת כבעלת רקע חברתי-כלכלי נמוך, גם אם מספרם נמוך מאשר באוכלוסייה היותר מבוססת. ויותר מכך, אנחנו פוגשים באקדמיה ובתעשייה אנשים מובילים שמוצאם מרקע זה, שחשוב לבדוק כיצד אנו יכולים לאמץ אותם כמודל לחיקוי.

ועוד, אנחנו רגילים לייחס את אי ההצלחה בעיקר למחסור במשאבים כספיים, אבל החסר העיקרי הוא במשאבים אנושיים. לא די להקצות שעות הוראה או אפילו לצייד בתי ספר במחשבים ובציוד מעבדות לדוגמה. יש לנקוט במדיניות עקבית של בקרה על תהליך הלמידה, ולא רק במבחן סופי דוגמת מבחני המיצ"ב. הזרמת משאבים, בין אם מקורם בגורמים ממשלתיים, עירוניים או בתעשייה, לא תיתן את המענה הנדרש אם לא תהיה במקביל הכוונה מקצועית בשיפור דרכי ההוראה ובניצול יעיל של משאבים כספיים.

בחודשים האחרונים הוקם מיזם ב'מרכז שיתופים' ששם לו למטרה את קידום החינוך המדעי בישראל. היוזמים הצליחו להביא לשולחן עגול ולסדנאות עבודה ישויות מתחום החינוך, האקדמיה, התעשייה והפילנתרופיה כמו גם נציגים ממשרד החינוך, כותבי תכניות לימוד וחומרי למידה, מומחים להערכה ומדידה, מורים מובילים ותלמידים מצטיינים. היוזמה מעוררת תקווה בהובלה של מהלך מקצועי, ומטרת-על של המיזם היא להביא לשינוי מהותי תוך עשור. עם זאת, ייתכן שאפשר יהיה לאמץ המלצות ודרכי פעולה גם לטווח הקצר, מה שאולי יבוא לידי ביטוי גם בנתוני המיצ"ב.

הכותבת היא רכזת החוג לביואינפורמטיקה וראש אקדמי במכון טל - קמפוס הנשים של בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן