היום הראשון

כללים והסברים בדבר היום הראשון לקייטנה, ומספר רעיונות להתחלה.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

היום הראשון



איך עושים את זה ?



1 להכין רשימות חניכים מחולקות לקבוצות גיל


2. לתאם מראש עם אחראי הקבוצה שמגיעה צוות מדריכים לכל גיל


3. כל צוות יכין סמלים בצבע ובצורה מסוימים וכן שלט גדול תואם


בתחילת הקייטנה כשהחניכים מגיעים, כל חניך מאשר את הימצאותו ברשימה ומקבל סמל של קבוצתו ועל פיו ימצא את הקבוצה והמדריכים שלו.


4. אצל כל מדריך תהיה רשימת חניכים אותה ישווה למספר החניכים שהגיעו. חשוב למלא את כל הפרטים ברשימה.



מומלץ לבדוק ולדווח נוכחות בכל יום כדי שאם חניך לא מגיע מסיבה מסוימת ( מחלה, לא יודע שהקייטנה התחילה וכו' ) נוכל לפעול בהתאם.



בפעילות פתיחה אפשר לתת לכל קבוצה להכין שם סמל והמנון קבוצתי.


כדאי לקיים תחרות במשך הקייטנה בין הקבוצות על מורל, ניקיון, נוכחות, פעילות וכו'.




משחקי הכרות



המטרה: 1 . הכרות 2 . שבירת קרח



הצעות למשחקים



1. שם וחיה - כל חניך אומר את שמו ושם חיה שמתחילה באותה אות . כל אחד צריך לחזור על השמות ( + החיות ) שנאמרו לפניו.


2. "שמות" - עומדים במעגל . חניך אחד עומד במרכז ובלון בידו. כשהוא זורק את הבלון כלפי מעלה עליו לקרא בשם ילד אחר . זה שקראו בשמו צריך לתפוס את הבלון וכן הלאה.


3. גפרורים - זורקים חבילת גפרורים על הרצפה ואומרים לילדים לאסוף כמה שיותר . כל אחד צריך לספר משהו על עצמו כנגד כל גפרור שאסף.


4. דפי החתמות - כל חניך מקבל דף ועליו טבלה . מצד אחד - שם ומצד שני- שאלה ( למשל: מס' נעליים, שם האב, מס' אחים וכו' ) וצריך בזמן מוקצב לעבור בחדר ולהחתים כמה שיותר ילדים


5. כסאות - יושבים במעגל. כסא אחד ריק. היושב מימין לכסא הריק צריך לקרוא למישהו שישב לידו תוך 4 שניות. זה שהתפנה כסא מימינו צריך לקרא למישהו אחר וכן הלאה. חניך שלא קרא למישהו בזמן המוקצב, או חניך שקראו לו, ולא עבר - יוצא מהמשחק.


6. "זיפ - זפ" - עומדים/יושבים במעגל. כשהמדריך אומר למישהו "זיפ" - צריך להגיד את שמו של העומד מימין. "זפ" - של העומד משמאל. "זיפ זפ" - את שמו שלו. וכאשר אומרים את שמו - "זיפ זפ "


7. מולקולות - מסתובבים בחדר לצלילי מוסיקה או מחיאת כפיים. כל פעם שהמוסיקה נעצרת המדריך אומר מספר והחניכים מסתדרים בקבוצות באותו מספר.


8. מרוץ שליחים - בוריאציות שונות . למשל - כל אחד כותב את שם העומד מאחוריו על בריסטול תלוי בטוש שעובר מאחד לשני.


שעון פגישות - לכל אחד דף עם ציור של שעון. מסתובבים בחדר וכל אחד קובע ורושם פגישה בכל שעה עם משהו אחר (בתאום בינהם). כשהמדריך מכריז על שעה מסוימת - כל אחד נפגש עם מי שקכע באותה שעה . לגיוון: אפשר לתת שאלות לדיון או להכרות בכל פעם.


הצעות לחוגים



שעת סיפור - שימוש בסיפור כאמצעי חינוכי, שימוש במצודות שונות.


דרמה - משחקי סוציו - דרמה.


יצירה - מלאכה וציור.


טבע - התבוננות בטבע בסביבה הקרובה : תצפית על חרקים, הכרת


הצומח באזור, וכן ניסויים ביתיים בכימיה.


ספורט - כדורסל , התעמלות אירובית , וכו'... תלוי, בתנאים ובמקום.




משחקי עברית וחשבון



בינגו , משחק הזיכרון , ריבועים , ריץ'- רץ' , לוטו , וכו'...



אתרי טיול


צפון :


à סיור בצפת ואתריה.


à סיור במוזיאון עולי הגרדום.


à ציפורי.


à מצפה הושעיה.


à מבצר יחיעם.


à מוזיאון חיל - הים בחיפה.


à כפר שוני.


à עתלית.



מרכז :


à גבעת התחמושת.


à יום בירושלים בעיר העתיקה.


à אתר ההנצחה בלטרון.


à מערת הנטיפים.


à מנהרות הכותל.


דרום :


à חיזיון אור- קולי במצדה.


à עובדת.


à חוות האלפקות.


à מוזיאון חיל האוויר בחצרים.