האיש והעשייה-מעפילים הרוא''ה

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 11/02/03 00:00 ט באדר א'


האיש והעשייה...



פעולה לשבטי מעפילים הרא"ה


סביב דמותו של זבולון המר ז"ל



מטרת הפעולה:


הכרת דמותו של זבולון המר וחשיפת תחומים שונים בעשייתו הציבורית.



העזרים הדרושים:


§ סמל העיר חיפה


§ סמל המדינה.


§ כדורגל.


§ מחשבון.


§ תעודת בגרות.


§ תנ"ך.


§ כיפה + עגיל.


§ אוניה.


§ כרטיסיות כפולות של כתבי החידה + כלי כתיבה (ניתן להשתמש במודל הקיים של כתבי חידה אך מרשים ואטרקטיבי יותר אם הם יהיו יועבדו באופן אסתטי ומאיר עיניים).


§ תחפושות ו/או חומרי יצירה שונים ומגוונים (פלסטלינה, חוטים, עיתונים, ניירות, בדים, קלקר, טושים, מקלות עץ, גואש וכו' וכו'..).



מומלץ לארגן את העזרים באופן מוחשי


אך ניתן גם להשתמש בציור שלהם



מהלך הפעולה:


שלב א'- זיהוי הדמות ע"י סמלים הקשורים לחייה.


נערוך תחרות בין שתי קבוצות:


מפצלים את השבט לשתי קבוצות ומסבירים שהמשימה העומדת לפניהם היא לזהות את הדמות באמצעות הסמלים. בכל פעם חושפים סמל אחד (בסדר קושי יורד - לפי המופיע בסדר העזרים שלעיל) ובעקבותיו כל קבוצה מקבלת כתב חידה המרחיב וקושר את הסמל לדמות. (כתבי החידה נמצאים בנספח מס' 1 שבסוף הפעולה.)


הראשונים שפותרים נכונה זוכים באות משמו (אך לא בסדר הכרונולוגי של האותיות ע"מ למנוע זיהוי מוקדם מדי).


אחרי כל רמז שנחשף ניתנת להם האפשרות לזהות את האישיות המדוברת (וכך הקבוצה מתרכזת אחרי כל כתב חידה לכמה שניות של התמקדות בסמלים כערך מוסף להפנמה).


§ לאחר שזיהו - חשוב מאוד להציג / להעביר את תמונתו של זבולון המר כדי לוודא שאכן כולם מקשרים את ה"עלילה" לדמות הנכונה.



שלב ב'- יצירת פרופיל של זבולון המר.


על כל קבוצה לסדר את כתבי החידה הפתורים ברצף סיכומי על הדמות (כמשוב להפנמת השלב הראשון). לאחר מכן על כל קבוצה להמחיש את דמותו של זבולון המר - על כל הנתונים שלמדו אודותיו באופן יצירתי- כיד הדמיון הטובה.


(ניתן לעשות זאת כהצגה, בנייה מחומרים שונים ומשונים, ציור, שיר קריקטורה תעודת זהות וכו' ).

סיכום :


ניתן לסיים את הפעולה בשני אופנים:


1. להקריא לחניכים את נאומו של זבולון המר כשסיים כיתה י"ב (או קטעים נבחרים ממנו).


2. המדריך יכול להקריא על הדמות או לסכם במילותיו הוא מתוך עמודי הסיכום המצורפים אודותיו, אם לדעתו יש צורך בדבר.



נספח מס' 1



כתבי החידה



1. סמל העיר חיפה :


המשפט: נולד בשנת תרצ"ו למשפחת עמלים חיפאית.


כתב אתב"ש:


טפכק שבטא אגה"פ כיבוסא זיכמו סמותמא.




2. סמל המדינה:


המשפט: הדמות המדוברת הייתה אישיות ציבורית ועמדה בראש מפלגה.


כתב גימטריא:




400/6/40/4/5 400/200/2/6/4/40/5 5/400/10/5


400/6/10//300/10/1 400/10/200/6/2/90 5/4/40/70/6


300/1/200/2 5/3/30/80/40 .






3. כדורגל:


המשפט: כיהן 3 קדנציות כשר החינוך התרבות והספורט.


כתב ציורים:









4. מחשבון:


המשפט: כחלק מפעילותו החינוכית שם דגש על קידום המדע והטכנולוגיה בבתי הספר.


כתוב באנגלית:



chelech mipieluto hachinuchit sam dagesh


al kidum hamada vhatechnologya bevatey-hasefer.




5. תעודת בגרות:


המשפט: הוא דאג רבות לקידום אוכלוסיות חלשות ועשה שינוי משמעותי בחקיקת חוק לימוד חינם מגן הילדים ועד סוף כתה י"ב.


כתב "הפוך": מהסוף להתחלה:


ב"י התכ ףוס דעו םידליה וגמ םניח דומיל קוח תקיקחב


יתועמשמ יוניש השעו תושלח תיוסולכוא


םודיקל תובר גאד אוה.







6. תנ"ך:


המשפט: שם בראש מעייניו לחזק את הקשר של כל הצבורים, דתיים וחילוניים, לערכי המסורת היהודית.


כתב ה - ג' (אחרי כל אות ג') :



שגםג בגרגאגשג מגעגיגיגנגיגוג לגחגזגקג אגתג הגקגשגרג שגלג


כגלג הגצגבגוגרגיגםג , דגתגיגיגם וגחגיגלגוגנגיגיגםג,


לגעגרגכגיג הגמגסגוגרגתג הגיגהגוגדגיגתג.




7. כיפה ו/ או עגיל:


המשפט: ראה את עצמו כשר החינוך של כל אזרחי המדינה ללא הבדלי דת או גזע.


כתב סימנים:





8. אוניה:


המשפט: "זבולון לחוף ימים ישכון והוא לחוף אוניות".


במילים מבולבלות:



ישכון, ימים, והוא, אוניות, זבולון, לחוף , לחוף.