ברך את מדינת ישראל –ראשית צמיחת גאולתנו

אנחנו אומרים את זה בכל שבת, לפעמים אפילו שרים את זה האם אנו מבינים את מה שאנו אומרים? בפעולה זו ננסה ללמוד את העומק הטמון בבקשה שלנו אל הקב"ה "ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתינו".

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

פעולה מס' 2:

ברך את מדינת ישראל –

ראשית צמיחת גאולתנו



אנחנו אומרים את זה בכל שבת, לפעמים אפילו שרים את זה האם אנו מבינים את מה שאנו אומרים?


בפעולה זו ננסה ללמוד את העומק הטמון בבקשה שלנו אל הקב"ה "ברך את מדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתינו".



שלב א':



ננסה לפרק את המשפט לגורמיו וללמוד אותו מילה במילה.


מדינת ישראל היא ראשית צמיחת הגאולה, כדבר ראשון נבדוק: מהי גאולה?–


גאולה


על מנת להכנס לראש של "גאולה" בקש מהחניכים לחשוב ולדמיין במשך מספר דקות את חייו בגאולה. (כדאי שיהיה שקט על מנת שהחניכים יוכלו לחשוב ברצינות). לאחר שכל אחד דמיין לעצמו את חייו בתקופת הגאולה – שאל את החניכים - מהי גאולה לדעתם? במה מתאפיינת הגאולה?


לאחר שיתקבלו תשובות החניכים כדאי לחלק לכל חניך / זוג הלכה אחת. מתוך ההלכות המובאות לפניכם. על כל חניך/ זוג לציין את הרעיון העיקרי אליו מתייחס הרמב"ם בנוגע לגאולה ולמלך המשיח.


רמב"ם, הלכות מלכים פרקים י"א – י"ב

פרק יא


הלכה א


המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות, ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה, וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו שנאמר ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך וגו' אם יהיה נדחך בקצה השמים וגו' והביאך ה'

הלכה ג


ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות, כיון שנהרג נודע להם שאינו, ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת, ועיקר הדברים ככה הן, שהתורה הזאת חוקיה ומשפטיה לעולם ולעולמי עולמים, ואין מוסיפין עליהן ולא גורעין מהן.

הלכה ד


ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי, ויתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד.



פרק יב


הלכה א


אל יעלה על הלב שבימות המשיח יבטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית, אלא עולם כמנהגו נוהג, וזה שנאמר בישעיה וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ משל וחידה, ענין הדבר שיהיו ישראל יושבין לבטח עם רשעי עכו"ם המשולים כזאב ונמר, שנאמר זאב ערבות ישדדם ונמר שוקד על עריהם, ויחזרו כולם לדת האמת, ולא יגזלו ולא ישחיתו, אלא יאכלו דבר המותר בנחת עם ישראל, שנאמר ואריה כבקר יאכל תבן, וכן כל כיוצא באלו הדברים בענין המשיח הם משלים, ובימות המלך המשיח יודע לכל לאי זה דבר היה משל, ומה ענין רמזו בהן.

הלכה ב


אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד, יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו', ואינו בא לא לטמא הטהור, ולא לטהר הטמא, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות, ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין, אלא לשום שלום בעולם, שנאמר והשיב לב אבות על בנים, ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו, וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו,

הלכה ד


לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח, לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בעכו"ם, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא, כמו שביארנו בהלכות תשובה.

הלכה ה


ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה, ולא קנאה ותחרות, שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר, ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד, ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים.




שאלות לדיון על המקורות מהרמב"ם:


· במה מאופיינים ימות המשיח?


· מהם הסימנים על אדם שהוא בחזקת משיח?


· מהי הכוונה בשעבוד מלכויות, מדוע לדעתכם נאמר ש"אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד"?

· מדוע זהו דבר כל כך חשוב?



שימו לב כמה מדגיש הרמב"ם שימות המשיח ייתאפיינו בהחזרת המלכות לעם ישראל - משמע העצמאות לישראל. לא שינוי הטבע אלא ממשלה, קיבוץ גלויות ולבסוף בניין ביהמ"ק = מרכז רוחני ולא רק פיסי לעם ישראל.


אם כך, מדוע זו דווקא גאולה? מדוע זהו המצב האידיאלי? האם זו גאולה של עם ישראל או בלבד שהיא קשורה לכל העולם?


אנו מדברים על מצב שבו הנהגת ה' את העולם תהיה ניכרת. מציאות אלוקים תהיה פשוטה וברורה והעולם יתנהל בצורה שתבטא את הנהגת ה' ודרכו - זוהי גאולה.



צמיחה


כמעט כולנו גדלנו על סיפורי גן הילדים על בית מקדש שיורד מהשמים, ויחד עם זה כמעט לכולנו יש על קיר הסניף / האולפנא / הישיבה ציור עם המדרש הבא:


"רבי חייא הגדול ורבי שמעון בן חלפתא שהיו מהלכים בבקעת ארבל בעלות השחר וראו איילת השחר שבקע אורה. אמרו כך היא גאולתם של ישראל בהתחלה היא באה קמעא קמעא ואחר כך היא מנצנצת ובאה."


(שיר השירים רבה)



אז איך? - בבת אחת מהשמים, בלי שום מאמץ שלנו או קמעא קמעא?


קראו שוב את הרמב"ם בהלכות מלכים -–האם מה שהרמב"ם מתאר שם קורה ביום אחד? האם אתם יכולים להבחין בשלבים? האם חלק מהשלבים כבר התקיימו?



"ושב ה' אלוהיך את שבותך ורחמך ושב וקיבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוהיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוהיך ומשם יקחך. והביאך ה' אלוהיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשת והיטבך והרבך מאבותיך."



"והרבתי עליכם אדם כל בית ישראל כלה ונושבו הערים והחרבות תבנינה. והרביתי עליכם אדם ובהמה ורבו ופרו והושבתי אתכם כקדמותיכם והיטיבותי מראשותיכם וידעתם כי אני ה'".



"ואמר ר' אבא: אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל, ל"ו, ח'): ואתם הרי ישראל ענפיכם תתנו פרי ופריכם תשאו לעמי ישראל, כי קרבו לבא". ופרש"י שם: "כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ, ואין לך קץ מגולה מזה."




· האם חלק מהדברים כבר התקיימו?


כשמדובר בתהליך של גאולה מדובר בתהליך אנושי -– שלב אחרי שלב, בו היו עליות וירידות. כפי הנאמר במדרש – קמעא קמעא.



ראשית


עד כאן ראינו שהגאולה היא מלכות שעל ידה מתגלה הקב"ה בעולם ולמצב הזה נגיע בצמיחה, בתהליך איטי, שלב אחרי שלב.


איפה אנחנו עכשיו?


מהי ראשית של צמיחה?


לשם כך יש לחשוב על עץ פרי. ראשית צמיחתו זה הזרע הנטמן באדמה ואולי אפילו כבר התחלת הצמיחה (אחרי הראשית), תחילת נביטת שורשי הגזע. הדרך עד למעלה לעץ ולפירות עוד ארוכה אבל יש כבר ראשית צמיחה.



ישראל


מקובל כיום לדבר על מימוש עצמי, מימוש הפוטנציאל הטמון באדם. אנשים מאמינים מדברים גם על יעוד, על מטרה שיש לאדם.


האם רק לאדם או גם לעם?



שמות פרק יט


(ב) ויסעו מרפידים ויבאו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר: (ג) ומשה עלה אל האלהים ויקרא אליו ידוד מן ההר לאמר כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל: (ד) אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואבא אתכם אלי: (ה) ועתה אם שמוע תשמעו בקלי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגלה מכל העמים כי לי כל הארץ: (ו) ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש אלה הדברים אשר תדבר אל בני ישראל:



· מהי המטרה של עם ישראל?


בתפילה שאנו אומרים אותה כל יום שלוש פעמים נאמר:



"על כן נקווה לך ה' אלוקינו, לראות מהרה בתפארת עוזך, להעביר גילולים מן הארץ, והאלילים כרות ייכרתון, לתקן עולם במלכות שדי. וכל בני בשר יקראו בשמך, להפנות אליך כל רשעי ארץ. יכירו ויידעו כל יושבי תבל, כי לך תכרע כל ברך, תשבע כל לשון. לפניך ה' אלוקינו יכרעו וייפולו, ולכבוד שמך יקר ייתנו, ויקבלו כולם את עול מלכותך, ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד. כי המלכות שלך היא, ולעולמי עד תמלוך בכבוד, ככתוב בתורתך. ה' ימלוך לעולם ועד. ונאמר: והיה ה' למלך על כל הארץ. ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.


(מתוך "עלינו לשבח")



עם ישראל נועד להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש- עם שבהתנהגות שלו ובדרכו הינו מייצג את האלוקות בעולם, מבטא את הנהגת האלוקים.



מדינה


אבל למה במדינה? למה שעם ישראל לא יסתובב בעולם, מפוזר בין העמים ויפיץ את הרעיון האלוקי. מדוע צריך צבא, משטרה, משרד אוצר, בשביל לבטא את הנהגת הקב"ה והתגלותו ה' בעולם?


כותב הרב קוק –במאמרו "למהלך האידיאות בישראל":



בראשית מטעו של העם הזה, אשר ידע לקרוא בשם הרעיון האלוהי הברור והטהור בעת השלטון הכביר של האליליות בטומאתה-פראותה, נתגלתה השאיפה להקים צבור אנושי גדול אשר "ישמור את דרך ד' לעשות צדקה ומשפט". זוהי השאיפה, שבאה מכח ההכרה הברורה והעזה והתביעה המוסרית הכוללת והרמה, להוציא את האנושיות מתחת סבל נורא של צרות רוחניות וחומריות ולהביאנה לחיי חופש מלאי הוד ועדן, באור האידיאה האלוהית, ולהצליח בזה את כל האדם כולו. למלואה של שאיפה זו צריך דווקא, שצבור זה יהיה בעל מדינה פוליטית וסוציאלית וכסא ממלכה לאומית, ברום התרבות האנושית, "עם חכם ונבון וגוי גדול", והאידיאה האלוהית המוחלטת מושלת שמה ומחיה את העם ואת הארץ במאור חייה. למען דעת, שלא רק יחידים חכמים מצויינים, חסידים ונזירים ואנשי-קודש, חיים באור האידיאה האלוהית, כי גם עמים שלמים, מתוקנים ומשוכללים בכל תיקוני התרבות והיישוב המדיני. עמים שלמים, הכוללים בתוכם את כל השדרות האנושיות השונות, מן רום האינטלגנציה האמנותית, הפרושית, המשכלת והקדושה, עד המערכות הרחבות, הסוציאליות, הפוליטיות והאקונומיות, ועד הפרולטריון לכל פלגותיו, אפילו נמוך ומגושם.



אומר הרב קוק זצ"ל, זה לא חוכמה לחיות חיים פרטיים מוסריים, אפילו חיים קדושים. דווקא עם שלם ורק עם שלם, בעל ריבונות וממשלה המורכב מצדיקים, בינוניים ורשעים שחי חיים על פי התורה הוא הוא המבטא את הנהגת הקב"ה עולם.


את אותו הרעיון מביא בדבריו גם הרב עמיטל:



בכדי שישראל יוכל להיות לאור עולם, צריך הוא לעלות על במת ההיסטוריה, לא כחבורת נזירים, אלא כציבור מאורגן בעל מדינה פוליטית וסוציאלית, הנתקלת במכלול הבעיות הכלכליות והסוציאליות שעמי עולם מתלבטים בהן, ומצליח להשתלט עליהן בכוחו האלוהי.


(מתוך: המעלות ממעמקים)



ולכן צריך מדינה. מדינת ישראל האידאלית היא כלי לאידיאות אחרות, ומתוך כך הופכת לערך בפני עצמה. מדינת ישראל (כמו שאנחנו רוצים, שואפים ומשתדלים שתהיה). היא יסוד כסא ה' בעולם. כלומר, היסוד, הבסיס לכסא -–להתגלות של ה' בעולם, למלכותו של הקב"ה בעולם.


אנחנו יודעים - היא עדיין לא כזו, אך אנחנו מאמינים שהיא יכולה להיות ולכן אנחנו שותפים בבניינה.


העובדה שהמצב הרוחני בה היום לא פשוט לא מבהיל אותנו: –


(מה גם שישנם כאלו שכבר גילו לנו את זה...)



מקובלים אנו שמרידה רוחנית תהיה בארץ ישראל ובישראל, בפרק שהתחלת תחיית האומה תתעורר לבוא. השלווה הגשמית שתבוא לחלק מהאומה, אשר ידמו שכבר באו למטרתם כולה, תקטין את הנשמה, ויבואו ימים אשר תאמר אין בהם חפץ. השאיפה לאידיאלים נשאים וקדושים תחדל, וממילא ירד הרוח וישקע, עד אשר יבוא סער וייהפך מהפכה, ויראה אז בעליל כי חוסן ישראל הוא בקודש עולמים, באור ד' ובתורתו בחשק האווירה הרוחנית, שהיא הגבורה הגמורה המנצחת את כל העולמים וכל כוחותיהם. הצורך למרידה זו, היא הנטיה לצד החמריות, שמוכרחת להוולד בכללות האומה בצורה תקיפה אחר אשר עברו פרקי שנים רבות, שנאפסו לגמרי מכלל האומה הצורך והאפשרות להתעסקות חמרית, וזאת הנטיה כשתולד תדרך בזעם ותחולל סופות, והם הם חבלי משיח אשר יבסמו את העולם כולו על ידי מכאוביהם.


(מתוך אורות התחייה, הרב קוק)



הרב קוק זצ"ל מבאר בהרחבה במקומות רבים את תופעת הכפירה: שכיוון שבתקופת הגלות הופר האיזון בחיינו הלאומיים בין הצד החומרי לרוחני, ועם ישראל עסק רק ברוח. המטוטלת בתקופת התחלת הגאולה תטה בקיצוניות לטובת החומר עד שיבוא זמן והחומר יבעט בעצמו כי שום דבר בעולם לא יכול להתקיים רק מחומר ללא רוח, ואזי יתחיל להיבנות הכלי השלם והמלא.