במשרד החינוך יש חוסר מודעות בנוגע לרבנים המזרחיים

ד"ר ראובן מאמו, מפקח ארצי לשעבר במשרד החינוך, מופתע מהדרת הרבנים המזרחיים מספר לימוד מחשבת ישראל של משרד החינוך. לדבריו, "מדוע לרבני המזרח יש נציגות זעומה בלבד?"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 29/09/14 15:29 ה בתשרי התשעה

במשרד החינוך יש חוסר מודעות בנוגע לרבנים המזרחיים
נטעאל בנדל, צילום: נטעאל בנדל

בספר 'אמונה וגאולה', ספר הבגרות הרשמי של משרד החינוך בנושא מחשבת ישראל, מופיעים 160 רבנים אשכנזים לעומת רב מזרחי אחד בלבד.

ד"ר ראובן מאמו, מפקח ארצי לשעבר במשרד החינוך מגיב על הדברים ומותח ביקורת על הספר. “צריך לברך על כל ספר חדש שיוצא, בוודאי ספרים שקשורים למקצועות היהדות, אך כשאני מעיין בתוכן ומעמיק בו אני שואל את עצמי מדוע לא הופיעו יותר רבנים מזרחיים”.

"חסרים רבנים יוצאי עדות המזרח?”, שואל מאמו. “יש הרבה מאוד רבנים יוצאי עדות המזרח שעסקו גם בדעות, בהגות ובמחשבת ישראל. למשל : הרב שלום אשאש, הרב כלפון משה הכהן, הרב רקח, הרב יוסף משאש, הרב חויתא הכהן, הרב יוסף כנפו , הרב עובדיה יוסף, הרב מרדכי אליהו זצ"ל ועוד. מדוע מקומם נפקד? למה יש נציגות מאוד זעומה בספר הזה? אם נסתכל מבחינה דמוגרפית ביהדות הספרדית נראה שברוך השם היא לא קטנה ומכובדת מאוד. איך נוצר מצב בו לא מצאו מקום לציין יותר מרב אחד בספר ?"

מאמו מבהיר כי מהכרות עם הנפשות הפועלות, לא מדובר במקרה מכוון, אך מאידך מאשים כי ישנו חוסר מודעות בכל הנוגע לרבנים מזרחיים במשרד החינוך. “מדובר בחוסר מודעות, בחוסר ידע. יש לא מעט אנשים באקדמיה שיכולים להעשיר את התחום הזה . ספר כזה צריך בוודאי לכלול חלק ניכר מהדמויות המופיעות בו כרגע, אך גם רשימה מכובדת של רבנים ספרדיים. צריך להוסיף בדחיפות כרך שני או להוציא מהדורה מעודכנת לספר. יש לא מעט חומר שאפשר וצריך להעביר לתלמידים”.

"עד לפני מספר שנים בישיבות התיכוניות כלל לא עסקו בכתבי רבני יהדות עדות המזרח מכיוון שראשי הישיבות והמורים לא הכירו את העולם הזה. בשנים האחרונות יש כניסה של רבנים ספרדיים ותלמידים ספרדיים לישיבות והמודעות עולה, אך צריך לפתח את התהליך יותר. מכיוון שיש חוסר מודעות צריך להוציא ספר מעודכן. על כן צריך לפרסם מיד הבהרה מטעם משרד החינוך ולהסביר כי מדובר בספר חדש, ובשנה הבאה להוציא ספר מעודכן. כך נביא למודעות ולפיתוח הזהות של הלומדים בשילוב של התרבות המשותפת. למיטב ידעתי , בחינוך הממלכתי דתי יש למעלה מ 50% בני עדות המזרח, ספר המציין גם את הרבנים הספרדים רק יוסיף להם גאווה"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן