בגלל שנאת חינם:

רקע: ישנן מריבות ומחלוקות רבות, שהן בעצם מיותרות, שניתן היה לקטוע אותן באיבן. מריבות כאלה מובילות לשנאת - חינם. את ההשלכות החמורות של השנאה הזו אנו חשים על בשרנו עד היום.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 24/03/03 00:00 כ באדר ב'


בגלל שנאת חינם:



רקע: ישנן מריבות ומחלוקות רבות, שהן בעצם מיותרות, שניתן היה לקטוע אותן באיבן.


מריבות כאלה מובילות לשנאת - חינם.


את ההשלכות החמורות של השנאה הזו אנו חשים על בשרנו עד היום.



"... אבל מקדש שני שהיו עוסקים בתורה ומצוות ובגמילות חסדים, מפני מה


נחרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש


עבירות: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים" (יומא ט' ע"ב)



מטרות : 1. החניכים יראו כיצד מריבות מתפתחות מלא כלום, ולמה הן גורמות.


2. החניכים יבינו את משמעותו של תשעה באב, מבחינת היחס בין אדם לחברו.


שלבים : משימות הופכיות


החלון בבית המלון-סיפור


הצגת מצב בצורות שונות


הטבח המשוגע / מדרש


אמצעים: - משימות לחניכים


- סיפור


- כרטיסים עם סיפור המצב


_______________________________________________________



* משימות הופכיות :



חלק לחניכיך כרטיסים עם משימות, שעליהם לבצע.



שים לב : עליך לדאוג שלכל משימה שהטלת, תטיל גם משימה הופכית.


לדוגמא: אם נתת לאחד החניכים משימה שעליו לפתוח את דלת החדר, תן לחניך אחר משימה לסגור את הדלת.


(דוגמאות נוספות למשימות "הפוכות":


אסוף את כל הכיסאות למרכז החדר, פזר את הכיסאות בארבעת פינות החדר,


רוקן את הפח, מלא את הפח בניירות מבחוץ,


חלון סגור, חלון פתוח, וכדו'... )



צפוי שהחניכים יאבקו אחד עם השני, מתוך הרצון לבצע את המשימות שהוטלו עליהם.


מכיוון שהמשימות סותרות זו את זו, צפוי בלגאן בחדר ...




* סיפור "החלון בבית המלון" :



בחדר אחד בבית מלון בירושלים ישבו שני אנשים, אנשים רציניים מאוד, ונחמדים מאד.


הערב בא, רוח קיץ נשבה, ושני האנשים הלכו לישון.


הם שכבו איש במיטתו, כיבו את האור שליד הראש, אמרו לילה טוב, והיה שקט.


רק לרגע, כי אחרי רגע אמר אחד מהם:


"המ, סליחה, אבל אני לא יכול לישון ככה, אני חייב לפתוח את החלון"


הוא אכן הלך ופתח את החלון, וחזר לישון...


לישון הוא לא הצליח. מה שקרה הוא, שאחרי שעה אמר השני:


"נעשה יותר מדי קר, צריך לסגור את החלון" והוא קם וסגר אותו.


עוד רבע שעה עברה, והראשון אמר: "אוף, איזה חום, חייבים לפתוח"


והוא קם וניגש לחלון, ובהחלטיות פתח אותו לרווחה, ובדרכו חזרה למיטתו הוסיף: "עכשיו הרבה יותר טוב, לילה טוב".


השקט היה זמני ומתוח. אינני בטוח שעברה רבע שעה שלמה כאשר נשמע קול


עצבני וחסר סבלנות: "עם כל הכבוד, כן? אני לא מסוגל לישון כשהחלון פתוח, אני קופא מקור!"


והאיש קם, מעיף את שמיכותיו לצדדים, וסגר את החלון וגם נעל אותו


שלוש פעמים במנעול.


עברו כמה דקות וללא כל מילה קם הראשון, ניגש לחלון ופתח אותו, נושם


לרווחה, ואומר: "אח, סוף-סוף קצת אוויר". והוא חזר למיטה, עיניו פקוחות בחושך, מחכה מתוח למה שיקרה הלאה.


היה שקט, שהופרע רק על ידי שיעולים של השני, ומשפטים כגון:


"ברר, קר..."


שהוא אמר בלחש עצבני.


אחרי עוד רבע שעה הוא אמר בקול רם: "לכל דבר יש גבול, אני לא חייב


לקום חולה בבוקר בגלל אידיוט אחד שישן איתי במקרה בחדר" והוא רץ


וזינק אל החלון וסגר אותו.


עוד לפני שחזר אל מיטתו אמר הראשון לעצמו בקול ברור, מדגיש כל מילה:


"אם הייתי ישן בחדר עם בן - אדם, הכל היה בסדר, אבל יש טיפוסים


שאי-אפשר לדבר איתם.." והוא קיפל את אצבעות רגליו במיטתו והתהפך מצד אל צד עד שלא יכול היה לסבול עוד - והוא קם ופתח את החלון.


ככה עברה עוד רבע שעה ועוד רבע שעה, וככל שהלילה התקדם הפכו שני


האנשים לאויבים בנפש. ואף אחד מהם לא ישן אפילו דקה, עד שהגיע הבוקר.


... ובבוקר אור, כשהם ניגשו שוב אל החלון, עייפים ועצבניים, הם ראו משהו מעניין ומעורר מחשבה: בחלון לא הייתה זגוגית...!







* הצגת מצב :


בחר שלושה זוגות חניכים, והוצא אותם החוצה.


בקש מהם להציג את המשך הסיפור הבא.


בכל זוג - תן לזה שמשחק את מר נים, האדם שלא הצליח להירדם, הוראות כיצד להציג:


הצגה ראשונה - תן למציגים לשחק בצורה ספונטנית.


הצגה שניה - בכעס, בעצבים.


הצגה שלישית - בנימוס, במתינות.



השעה 23:00 . מר נים חוזר מיום עבודה קשה. הוא סחוט ומת לישון.


אבל... הוא אינו יכול להירדם, בגלל שהשכן מלמעלה, מר צליל,


מאזין למוסיקה ברדיו-טייפ רועש.


מר נים מחליט לעלות למעלה. הוא דופק על הדלת של מר צליל.


ואז...



נתבונן עם החניכים: סביר להניח שכאשר האדם ידפוק בעדינות ויבקש בצורה נאותה להפסיק את הרעש, תגובת השכן תהיה בטון זהה והדברים לא יגיעו לידי מריבה רצינית.


אך כאשר האדם יבוא בכעס, גם השכן יגיב בצורה זהה...


סיטואציות אלו, ממחישות לנו איך אותו מצב יכול להתפתח לכיוונים שונים,


הדברים תלויים בנו ובתגובות שלנו.


* הטבח המשוגע:



"משל לאדם שהיה מחתך בשר


והכתה הסכין על ידו השניה (ופצעה אותה)


האם יחזור ויפצע את ידו הראשונה...? (תלמוד ירושלמי/ט)



ספר סיפור על טבח שהיה צריך להכין סעודה חשובה, ובאמצע ההכנות הקדחתניות לארוחה, הוא פצע את ידו בטעות. הטבח המשוגע לא ויתר, וחתך את היד הפוצעת...


(אפשר לספר זאת כסיפור אמיתי, או כגוזמא.)


החניכים יראו שלא יתכן שאדם יתנהג כך.


עם ישראל הוא כמו גוף אחד שלם. כמו שיש קשר בין כל האיברים בגוף, כך יש קשר בין כל האיברים בעם-ישראל, וכמו שאיבר שנפצע לא יפגע בשני, כי הם שיכים לאותו גוף,


כך בעם-ישראל, אסור ששום אדם יפגע בשני, כי הם אותו הגוף.



הדבר תלוי, כמובן, בהשתדלות שלנו...