אמנת צדק

אם אנחנו מדברים על צדק חברתי כדאי גם שנבצע את הדברים בפועל במסגרת החברתית שאנחנו מסוגלים ליישם אותם - השבט. החניכים יצרו אמנת צדק שבטית שתביא בחשבון את צרכיהם של כל חברי השבט לגווניהם ולסוגיהם.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 02/04/03 00:00 כט באדר ב'

פעולה מס' 5

אמנת צדק



מבוא:
אם אנחנו מדברים על צדק חברתי כדאי גם שנבצע את הדברים בפועל במסגרת החברתית שאנחנו מסוגלים ליישם אותם - השבט.
החניכים יצרו אמנת צדק שבטית שתביא בחשבון את צרכיהם של כל חברי השבט לגווניהם ולסוגיהם.

מה להכין:
· לכל זוג מהשבט - 3 כרטיסים.
· פרס לזוג המנצח.


מהלך הפעולה:


שלב א' :


המדריך מציג דילמות צדק בשבט. עם שלוש אפשרויות. על כל זוג להחליט תוך דקה - שתיים מה דעתו, וכשהמדריך נותן את האות עליהם להרים את הכרטיס שעליו כתוב מס' האפשרות בה בחרו.
הניקוד ניתן לכל זוג שהצביע כדעת הרוב. הזוג בעל הניקוד הגבוה ביותר - זוכה בפרס.
(יש לדון קצת עם החניכים אחרי כל דילמה בסיבות להחלטה שהוחלטה).

להלן מובאות דוגמאות לדילמות (נתנו רק רעיונות כדי שכל מדריך יתאים דילמות הרלוונטיות לבעיות בשבטו).
כדאי להציג בפניהם בין 8 ל- 10 דילמות.

1. השבט רוצה לצאת לטיול, יש חניך נכה בשבט.המסלול יכלול:
א. סנפלינג.
ב. מוזיאון (יש שם מעלית).
ג. ניסע לשמורת דן כי יש שם אפשרות מעבר גם לנכים.


2. החברה רוצים לצאת לאכול ביחד, כל השבט, במסעדה.
ידוע שלאחד החניכים אין כסף להוציא על בילוי שכזה.
א. אחד לא יכול, שלא יבוא. הרוב יכולים - הרוב קובע.
ב. נזמין את הילד הזה על חשבוננו.
ג. לא יוצאים. אחד לא יכול - כולנו איתו.


3. קבוצה מהשבט התחילה להתבדל ועושה לעצמה פעילויות נפרדות ולא נותנת לאחרים להיכנס אליהם. הם מציעים לך להצטרף אליהם.
א. אצטרף, זכותו של כל אחד להתחבר אם מי שהוא רוצה.
ב. לא אצטרף כי לא נעים לי משאר החברים. דווקא הייתי רוצה...
ג. אלחם נגד התופעה! אי אפשר שקבוצה אחת תתנשא מעל השאר.


4. בשבט יש ילד עיוור. החברה רוצים מאוד ללכת לסרט.
א. נלך, אז פעם אחת הוא לא ישתתף בפעילות.
ב. נלך ונסביר לו מה קורה בסרט.
ג. לא נלך.


5. יש משלחת שיוצאת מהסניף לבקר בבית הנשיא. המדריך, כצפוי, בחר בדוד. תמיד כשיש משהו בסניף בוחרים אותו. עוד לא קרה שיבחרו מישהו אחר. איך תגיב?
א. לא אגיב, מה איכפת לי, שילך אם המדריך כ"כ רוצה.
ב. לא אגיב כי ממילא אל יקשיבו לי.
ג. אקום ואצעק, למה שלא יתנו הזדמנות לחברה אחרים, למה לא שימי, דני ואפילו אני?




את ההחלטות, על המדריך לעבד (לאחר הפעולה) לעקרונות שיהוו אמנת צדק שבטית.
לדוג' - דילמה מס' 1 - שבט נבטים סניף קרית-אבנר מתחייב בזאת לדאוג לפעילויות המתאימות גם לחניכים שפחות מסוגלים.
דילמה מס' 4 - שבט נבטים סניף קרית-אבנר מתחייב להשתדל לעזור לפחות מסוגלים לעשות הכל ולהשתתף בדברים רבים ככל האפשר.

צ'ופר לסיום - כל חניך מקבל מדליה
(את האמנה הכן לאחר הפעולה: בקטן, בגודל של צילום ועל בריסטול. החתם את חניכיך על שני העותקים. את הקטן - צלם וחלק לכל חניך. את הגדול - תלה בתערוכת שבת הארגון.)