אהבת ישראל בנשמה

החניך ילמד על דרכו המיוחדת של הרב אריה לוין באהבת ישראל, ובמידות חשובות כמו חסד, רגישות לזולת ועוד. החניך יפנים הליכות אלה כנוהגים שיש לאמצם ולפעול לפיהם.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 19/11/03 00:00 כד בחשון התשסד

אהבת ישראל בנשמה

מטרת הפעולה:

3 החניך ילמד על דרכו המיוחדת של הרב אריה לוין באהבת ישראל, ובמידות חשובות כמו חסד, רגישות לזולת ועוד. החניך יפנים הליכות אלה כנוהגים שיש לאמצם ולפעול לפיהם.

מהלך הפעולה:

3 נשחק יחד עם החניכים את המשחק "פינוקיו", כל החניכים עומדים במעגל ואוחזים ידיים ללא נוע. לשמע המילה "פינוקיו" מצד המדריך, על כל אחד מהחניכים לנסות ולדרוך על אחד מחבריו. מי שדרכו עליו יוצא מהמשחק, כמו גם מי שזז ממקומו ללא כל הוראה. המנצח הוא הנשאר אחרון.

3 המדריך יציין כי פעמים רבות בחיינו אנו באמת "דורכים" על אנשים אחרים כדי להשיג את מטרותינו. דהיינו, אנו מוכנים לפגוע בחברים, או לדבר בהם סרה על מנת להתקדם, למצוא חן בעיני אחרים וכיו"ב. אנו אולי יודעים מצד קול המצפון כי אין לנהוג כך אך בפועל, אנו מתעלמים מהקול וממשיכים בשלנו.

3 המדריך יציג בפני החניכים שלט ועליו דברי הרמב"ם:

מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר: "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא, יט, יח). לפיכך צריך לספר בשבחו ולחוס על ממונו כאשר הוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו. והמתכבד בקלון חברו אין לו חלק לעולם הבא (ירושלמי, חגיגה ב, הלכה א).

המדריך יקרא את השלט ויסבירו בקווים כלליים, יבאר מילים קשות (כמו קלון), ויאמר שכעת ננסה באמת להבין כיצד יש לנהוג כדי לקיים את דברי הרמב"ם. יש להשאיר את השלט מוצג לעיני החניכים ע"י העמדתו על כיסא לדוגמא.

3 המדריך יחלק את החניכים לקבוצות.כל קבוצה תקבל כרטיסיה ובה סיפור על ר' אריה זצ"ל. על החניכים לחשוב כיצד ניתן להמחיז את הסיפור – הצגה עם תלבושות, דקלום, שיר, סיפור עם קריין או לחילופין בעזרת כל דרך יצירתית,

ולהתארגן להציג את הסיפור בזמן מוגבל שניתן להם. לצורך העניין יוכלו החניכים להיעזר במספר תלבושות שיביא המדריך, ואף בהכוונה שלו.

הסיפורים להמחזה:

כל קבוצת חניכים תציג את הסיפור שניתן לה על ר' אריה לוין. לאחר שתסיים, המדריך ידגיש את הנקודות החשובות בסיפור ואת מידותיו של הרב אריה, ואז ימשיך לקבוצה הבאה.

סיכום הפעולה

המדריך יסכם את הסיפורים שהחניכים הציגו, ויגיד שהרב אריה דאג תמיד להתייחס לכל אדם בכבוד מתוך אחריות אישית וציבורית על כלל עם ישראל, ונהג בחסד רב כלפי אנשים הנחשבים חלשים- ילדים עניים, חולים שאין מי שיבקרם, אסירים, מנקי רחובות וכו'.

הרב נהג בדיוק ההפך מהרעיון שהצגנו בעקבות משחק ה"פינוקיו" של – לדרוך על אנשים כדי להצליח.

3 נפנה את תשומת לב החניכים לשלט שהציג בפניהם של דברי הרמב"ם על אהבת חינם (שנותר כל הזמן לעיניהם), ונאמר כי אנו יכולים ללמוד הרבה ממעשי הרב אריה לוין על הדרך בה עלינו לאהוב ולכבד כל יהודי. אחת הדרכים שחז"ל לימדונו לשינוי מידה רעה היא הסתכלות ולימוד ממידה טובה של צדיק. אם כך ניתן באמת להסתכל על תכונת אהבת ישראל שהייתה טבועה ברב אריה, ברגישות לזולת בהקשבה ובהבנה לאחר, וכך לחקוק בלבנו את נוהגו והליכותיו, להפנימם וללמוד מהם.

3 ניתן לחלק לסיום את הקטע :

מעשה ברב אריה לוין שהלך בדרך, ומולו בא אדם.

חצה האדם את הכביש לצד השני.

ר' אריה חצה גם את הכביש ושאל: "למה ניסית להימנע מלפגוש אותי?"

ענה האדם: "התביישתי, הרב, משום שאין על ראשי כיפה"

הסתכל עליו הרב אריה בעיניו הטובות ואמר לו:

" חברי, אינך רואה?? אני אדם נמוך,

אני רואה רק עד הלב.....

ומי ייתן ונזכה כולנו לראות

'עד לב' חברנו ולהגיע לאהבת חינם אמיתית ממש.


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368