שבוע 7 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע

אבינועם הרש ו"חמ"ד באורות" - בית המדרש החברתי של החופש הגדול, מביאים לכם עבור כל אחד מימות השבוע, סרטון חינוכי בעל מסר משמעותי, עם נקודות למחשבה. אל תפספסו!

חדשות כיפה אבינועם הרש 12/08/18 12:28 א באלול התשעח

שבוע 7 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע
צילום: shutterstock

א' אלול, 12 לאוגוסט - טובים השניים

משהו מעיק עליכם. מה זה יכול? להיות כל דבר: מבחן' מישהו פגע בכם בכיתה, מציאת עבודה, קושי בשיעורי בית, החיים מזמנים לנו על בסיס יומיומי כל מיני התמודדויות ומכשולים שמאתגרים אותנו.

אפשרות אחת: להמשיך ולשמור בבטן. לנסות ולהתמודד עם זה בכוחות שלכם. אפשרות שנייה: לפתוח ולתת לחברים להושיט לכם יד. אחרי הסרטון הקצר הבא, תבינו מדוע בדרך כלל הכוח של שניים עדיף.

מובן מדוע אנחנו תופסים את בקשת העזרה כחלק מבושה, אולם גדולי היזמים ואנשי העסקים בעולם מספרים תמיד איך בקשת העזרה שלהם עזרה להם להתקדם משמעותית בדרך להצלחה. החברים שלי הם מתנות גדולות שניתנו לנו בדרך להצלחה. חבל לפספס אותם.

 

 

ב' אלול, 13 לאוגוסט - שניים רבים

אחד מהמשפטים הידועים אומר: אתה יודע איך אתה נכנס למלחמה אבל אין לך מושג איך תצא ממנה. החיים מזמנים לכולנו עימותים והתנגשויות עם כל מיני אנשים וטיפוסים: חברים לכיתה ולסניף. ההורים שלנו. אחים. אנשים שאנחנו באים איתם במגע.

ניסיון החיים הוכיח שכאשר שני הצדדים הלכו עד הסוף ולא היו מוכנים להתפשר כולם הפסידו. הסרטון הבא ממחיש את העניין באופן נהדר:

האם תוכלו להיזכר בפעם בה בחרתם להימנע מלהיכנס לעימות מול אנשים שאתם אוהבים או אנשים אחרים ולאחר מכן שמחתם על המהלך החכם שעשיתם?

 

 

ג' אלול, 14 לאוגוסט - לעקור הרגלים

ר' ישראל סלנטר, ממקימי תנועת המוסר אמר כבר: לפעמים יותר קשה לשנות הרגל אחד משאר לסיים את כל הגמרא. לכולנו יש הרגלים שהיינו רוצים לשנות אולם לפעמים נדמה לנו שבחיים לא נצליח. זה יכול להיות כעס, קנאה, גאווה. כל אחד והחבילה שלו. הסרטון הבא ממחיש את העניין באופן נהדר

מדוע לדעתכם אנחנו לא מצליחים לשבור את 'תקרת הזכוכית' של ההרגלים שלנו? האם לא כדאי שנחשוב על תוכנית אחרת לאחר שנוכחנו לדעת שהתוכניות שנסינו עד עכשיו לא הצליחו לעזור לנו?

 

 

ד' אלול, 15 לאוגוסט - לרוץ עד הסוף

דירק רדמונד היה המתחרה המועדף לנצח בריצת 400 מטר באולימפיאדת ברצלונה 1992. 150 מטר לסוף הוא החל לחוש בכאב נורא ברגלו. מתוך כאבים עזים במיוחד הוא ביקש להמשיך ולרוץ לתדהמת כולם. מה שקרה אח"כ מופיע בסרטון הבא:

מדוע לדעתכם היה חשוב כל כך לדירק רדמונד להמשיך ולרוץ למרות הכול, הרי הוא כבר הפסיד במרוץ? האם תסכימו שיש בחיים דברים חשובים יותר מאשר לסיים ראשון?

 

 

ה' אלול, 16 לאוגוסט - עין טובה

איך שאנחנו מגיעים לתור בסופר אנחנו מגלים שמישהו פשוט עוקף אותנו מבלי למצמץ בכלל. אנחנו משתגעים מכעס. מי זה היצור הזה? מה נסגר איתו? מה הוא חושב לעצמו? כולנו רושפים אש ושנאה. ובצדק. למה מי הוא בכלל? ואז אנחנו מקבלים פתאום משקפיים מוזרות כאלו שמאפשרות לנו לבחון את האנשים במבט עמוק יותר. והנה אנחנו מגלים שבדיוק עכשיו הוא פוטר מהעבודה. פתאום ההתנהגות שלו נראית לנו אחרת. ומה לגבי שאר האנשים? מוזמנים לצפות בסרטון הבא:

האם היינו רוצים שאנשים יראו אותנו באותו מבט שאנחנו רואים אותם או שדווקא היינו שמחים אם הם היו רואים אותנו מבעד למשקפיים המיוחדות?

 

 

ו' אלול, 17 לאוגוסט - אפקט הפרפר של המעשים הטובים

אפקט הפרפר הוא מושג שמסביר כיצד משק כנפי פרפר בחלק אחד של כדור הארץ מסוגל לגרום להיווצרות סופת הוריקן בצדו האחר. ומה לגבי המעשים הטובים שלנו?

האם אנחנו מבינים שחיוך קטן שלנו מסוגל לעשות טוב לאדם שיתייחס יותר טוב לאשתו שמצידה תחייך לילדים שלה ובעצם התחלנו תנועה של צונאמי קטן של מעשים טובים רק בזכות החיוך שלנו.

אם לדעתכם היו מודעים לעובדה שכל מעשה טוב אחד שלנו יכול לגרום לתגובת שרשרת של מעשים טובים, האם לדעתכם היינו משתדלים יותר לעשות טוב לאנשים אחרים?

 

 

ז' אלול, 18 לאוגוסט - אל תקרא לי ערס

תסתכלו עליו, שרשרת וצמיד. נראה לכם מוכר? אנחנו לא צריכים יותר משנייה בכדי להתחיל ולקטלג אנשים. ההוא דוס. השני בטוח משתמט. השלישי חננה. הרביעי נראה לנו יצור מהקולר. וכך, אין לנו בעיה לפתוח לעצמנו בית משפט שדה ולדון את כולם לסטיגמות ולתוויות שלנו למרות שאנחנו לא באמת מכירים אותם.

ואז אנחנו מגלים שבעצם ה'ערס' הזה הוא דווקא סטודנט למדעי המחשב שנה שלישית בטכניון והנה יצאנו חומוס. אז אולי נפסיק כבר עם הקטלוגים הללו?