שבוע 6 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע

אבינועם הרש ו"חמ"ד באורות" - בית המדרש החברתי של החופש הגדול, מביאים לכם עבור כל אחד מימות השבוע, סרטון חינוכי בעל מסר משמעותי, עם נקודות למחשבה. אל תפספסו!

חדשות כיפה אבינועם הרש 05/08/18 09:35 כד באב התשעח

שבוע 6 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע
צילום: shutterstock

כ"ד אב - 5 לאוגוסט, הכול לטובה

אחד מהסיפורים המפורסמים מספר על אדם שאיחר טיסה שעלתה לו אלפי דולרים, התבאס לגמרי ובסוף אחרי כמה שעות שמע שהמטוס התרסק ולא הפסיק להודות על מזלו הטוב.

כמה פעמים בחיים חשבנו על משהו שזה אחד מהדברים הרעים שקרו לנו עד שגילינו פתאום שדווקא מדובר בדבר טוב ומזל שזה נעשה בצורה הזו?

הסרטון הבא ממחיש את העניין באופן נהדר

האם תוכלו להיזכר בדברים שחשבתם שהם רעים עד שגיליתם שהם דווקא עשו לכם טוב לחיים?

האם לא הגיע הזמן שנשנה את תפיסת העולם שלנו ולא נתרגש מכל דבר אלא נחשוב שייתכן ובסוף נראה מהדבר שכרגע נראה לנו כמשהו מורכב, הזדמנות נהדרת לצמיחה?

 

 

כ"ה אב, 6 באוגוסט - כשאופרה מדברת על כישלון

כולם אוהבים את האנשים המפורסמים והמצליחים: הכבוד. המעמד. הכסף הגדול. אבל מה לגבי הדרך שהם עשו עד שהם בכלל הגיעו לשם?
כשאחת הנשים המצליחות והמפורסמות בעולם מדברת על כישלון אתם לא רוצים לפספס. תחזיקו חזק ותשמרו על ריכוז.

קחו את שלושת האנשים שאתם הכי מעריצים אותם. האם ידוע לכם כמה דם יזע ודמעות הם עברו עד שהגיעו להצלחה שלהם?

 

 

כ"ו אב, 7 באוגוסט - משל המערה

מכירים את התחושה שביקרתם בפעם הראשונה בלונה פרק, עליתם על ה'בלאק ממבה' או על רכבת הרים מטורפת, ופתאום אתם קולטים שהנדנדה המפחידה מהגן השכונתי היא בעצם בדיחה?

אתם מנסים לספר לחברים שלכם שלא נעים לכם להרוס להם את המחשבות, אבל האמת היא שהם פשוט לא ראו שום דבר. החברים מנסים להבין איך נראה מתקן שמעיף אתכם באוויר לגובה 65 מטר אבל הדמיון שלכם נגמר במטר וחצי המוכר שלהם – הגובה של הנדנדה השכונתית. אתם מתוסכלים ומבינים שעד שהם לא יגיעו בעצמם ללונה פארק, הם פשוט יחשבו שאתם הוזים.

הסרטון הבא מביא לנו את משל המערה של אפלטון.

אנחנו מתוודעים לאנשים שהורגלו מגיל אפס בחיי עבדות ולא מסוגלים לעכל שיש עולם מחוץ למערה הקטנה שלהם. הנמשל ברור: כולנו שבויים במערה של החיים שלנו

קשה לנו לקבל כל מיני תובנת מאנשים אחרים שראו דברים שטרם שמענו עליהם. לפעמים אנחנו צריכים לשחרר קצת, לבטוח בהם ולהיות פתוחים לקבל דברים חדשים. העצות הללו, כך אנו עתידם לגלות, עוד יחסכו לנו הרבה מאמץ בהמשך הדרך.

 

 

כ"ז אב, 8 לאוגוסט - משל הבמבוק הסיני

ראיתם פעם איך שעץ במבוק גדל? בהתחלה האדם שזורע אותו פשוט לא רואה כלום. הוא חושב שכל המאמצים שלו היו לשווא. אבל ממש באותם רגעים שהוא כבר מאבד תקווה מתחת לפני השטח הכוחות גועשים וקוצפים ובוערים: המים שמחלחלים לאדמה מתחילים להפיח בה חיים עד שפתאום, כעבור זמן, עץ הבמבוק פורץ לאוויר ומזנק לשמיים.

כמה פעמים רצינו לעשות שינויים בחיים, השקענו כל כך הרבה ולא ראינו שום תוצאות. אבל עלינו לזכור שכמו הבמבוק, כל השקעה, כל טיפת זיעה מניבה בסופו של דבר תוצאה ומשתלמת. זה רק עניין של סבלנות.

 

 

כ"ח אב, 9 לאוגוסט - אפקט הפרפר הטוב

ישנה תופעה מדעית מוכרת בעולם הפיזיקה שממחישה את הרעיון הזה באופן מצוין: 'אפקט הפרפר .

העיקרון שלה הוא שמשק כנפי פרפר במקום אחד בעולם, מסוגל לחולל תהליכים שיגרמו לסופת טורנדו במקום אחר.

החיים מציבים לנו אין ספור הזדמנויות בהם אנו יכולים לחולל מעשים גדולים וכבירים באמצעות ההחלטה הקטנה והפרטית שלנו, הרבה מעבר למה שאנחנו מעלים בדעתנו.

הסרטון הבא ממחיש את הרעיון באופן נפלא. הילדה הקטנה בסך הכול תרמה מטבע אחד, לא יותר. היא לא שיערה בנפשה איזו תגובה גדולה תתחולל מאותו מטבע .

תמיד אנחנו חייבים לזכור, שלפעמים המעשה הקטן שלנו, טפיחה חברית לחבר עצוב, חיוך , מבט מאיר, מילה אחת קטנה, יכולים לעשות ולהשפיע הרבה מעבר לכוחם הסגולי, ובעצם לחולל תנועה מופלאה של תזמורת והרמוניה נהדרת שתעשה טוב לנו ולבריאה כולה.

 

 

כ"ט אב, 10 לאוגוסט - ברוכים הבאים לחור השחור

נניח שאתם מגלים פתאום שיש לכם אפשרות 'להרים ציוד' מבית הספר בלי שאף אחד יראה. מן כוח קסום כזה שיאפשר לכם לגשת למכונת המשקאות ולקחת פחית מבלי שאף אחד יראה, להיכנס למזכירות ולהשתמש בציוד כמה ואיך שבא לכם. מה הייתם עושים?

מכירים את האלו שרק 'בודקים' עם הגרעינים בסופר טריים? שרק מנשנשים את הבוטנים? והיכן לדעתכם עובר הגבול בין לעגל פינות לגזל ממש?

האם לדעתכם הפכנו את תרבות 'עיגולי הפינות' לנורמה? האם נוכל לומר שיש לנו את המעצורים בכדי להחליט בבירור מה מותר ומה אסור?

 

 

ל' אב, 11 לאוגוסט - נבטי השעועית

יש דברים בעולם שהזמן בשבילם הוא כמו חמצן לאדם צמא. לוקח להם זמן עד שהם מתעכלים בדרך לתוצאה הסופית. הבעיה עם הדברים הללו, זה שהם קורים יותר מידי לאט ביחס לקצב שהתרגלנו אליו: הכול עכשיו, כאן ומיד. כתוצאה מכך אנחנו לא רואים בכלל שינוי:

לא כי הוא לא מתרחש, אלא כי הוא לא קורה מהר יותר כמו שהיינו רוצים. בסרטון הבא נבין מדוע הסבלנות לעיתים, היא הדרך המהירה ביותר להצלחה.

כמה פעמים יצא לכם להתחיל משהו בחיים ולהפסיק מתוך אכזבה רק בגלל שלא חיכיתם מספיק זמן בכדי לתת לשינוי המיוחל 'להתבשל' על אש קטנה?