שבוע 4 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע

אבינועם הרש ו"חמ"ד באורות" - בית המדרש החברתי של החופש הגדול, מביאים לכם עבור כל אחד מימות השבוע, סרטון חינוכי בעל מסר משמעותי, עם נקודות למחשבה. אל תפספסו!

חדשות כיפה אבינועם הרש 23/07/18 10:49 יא באב התשעח

שבוע 4 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע
צילום: shutterstock

י' אב, 22 ביולי - תשעה באב חלק מהזהות שלנו

אין דבר שיותר מקפיץ ומותח את האווירה מאשר הפלגנות הפוליטית של ימין ושמאל: הרשתות החברתיות שוצפות וגועשות מביטויי שנאה שמותחים משני המחנות שבטוחים שהצד השני הולך לחרב ולהרוס את המדינה. בתשעה באב נחרב בית המקדש הראשון והשני , גורשו יהודי ספרד ונחטפו גם שלושת הנערים הי"ד. אסור שנשכח לפני הכול את החשיבות המכרעת של האחדות שנמצאת מעל לזמן, למקום ולחילוקי הדעות כגורם החשוב ביותר להמשך העם שלנו. כמו חמצן. כמו מים. כמו אחים.

האם יצא לכם להיפגש בשנה האחרונה ולשבת לשיחה כנה ואמיתית עם נוער ששונה מכם? לנסות ולהבין אותו מעבר לחילוקי הדעות המרתיעים? לראות את האדם שבו?

 

י"א אב, 23 ביולי - האדם מחפש משמעות

מתי חשבתם לאחרונה על משהו משמעותי שעשיתם במשך היום שלכם? משהו שבגללו הרגשתם שכבר היום שלכם נראה אחרת לגמרי. שהעולם חיכה רק לכם. בספרו: 'האדם מחפש משמעות' הסביר והמחיש הפסיכולוג היהודי המפורסם ויקטור פרנקל איך בשואה רק המשמעות החזיקה את האנשים בחיים. ההבדל בין אדם לנמלה הוא במשמעות. האם נוכל למצוא את המשמעות גם בחיים שלנו?

חשבו על החלומות שלכם, על הרצון שלכם להפוך את העולם, על הבשורה הייחודית שתרצו להעניק לאנושות. תוכלו להצביע על משמעות כזו?

 

י"ב אב, 24 ביולי - חשיבה מחוץ לקופסה

תסתכלו על השופט הזה ועל היצירתיות המתפרצת שלו. הסיבה שהסרטון שלו זכה לכל כך הרבה צפיות וחרך את הרשת היא בגלל שהוא מדגים קודם כל מהי חשיבה מחוץ לקופסה.

אמנם בבית הספר מלמדים אותנו שיש תמיד תשובה אחת, אבל מסתבר שבבית הספר של החיים הכללים עובדים קצת אחרת.

מה אתם יודעים על חשיבה מחוץ לקופסה? החיים והסביבה הרגילו אותנו לחשוב בדרך מעוד מסוימת. העניין שלפעמים מרוב שאנחנו רגילים לחשוב באופן אחד, אנחנו מפספסים דרכים יצירתיות אחרות.

האם תוכלו לחשוב על בעיה או מורכבות בחיים שלכם שהייתה יכולה להיפטר אילו חשבתם מחוץ לקופסה?

 

י"ג אב, 25 ביולי - לעולם אל תוותרו

האם אנחנו באמת מסוגלים להפסיק ולהשתעבד לכל מיני דברים שנהפכו לנו להרגל? זה יכול להיות אכילה, התמכרות לדברים מתוקים, סיגריה או כל מיני הרגלים רעים אחרים שנראה לנו שכבר אבוד לנו ואין מצב שנצליח באמת להשתחרר מהם.

בסרטון הבא נראה בן אדם שהסתכל לתקרת הזכוכית שלו בלבן של העיניים והוכיח לעצמו ולכולם שאין דבר העומד בפני הרצון

קחו דבר אחד שאתם יודעים מאוד מקשה על החיים שלכם: זה יכול להיות מגבלה של אופי או משהו פיזי, האם אי פעם ניסיתם ברצינות לגבש תוכנית, לבקש עזרה ולראות איך אתם יכולים להתחיל ולהתמודד עם המורכבות הזו?

 

י"ד אב, 26 ביולי - לראות את העולם מעבר לפיקסלים

מכירים את התחושה הזו כשאתה מציץ רק לרגע במסך, ופתאום מגלה שמישהו שתה לך את הזמן בקשית? שדקות יקרות פשוט התפוגגו, והחמצת את כל מה שקרה מסביב?

מחקרים מראים שהנוער בישראל נמצא במקום הראשון (!) בעולם בשעות מסך, והתופעה הזו מחמירה עוד יותר כשהחופש הגדול מגיע. במיסרון הראשון דיברנו על כך שנהפכנו לבובה על חוטים של הרשתות הגדולות, אבל מה לגבי ההנאות והרגעים הייחודיים שאנחנו מפספסים בכל יום בגלל הסמארטפונים?

האם תוכלו להיזכר בפעם אחת בה העדפתם ללכת עם חברים או לעשות פעילות מהנה אחרת ולא לברוח למחשב/ פייסבוק/ ווטסאפ?

 

ט"ו אב, 27 ביולי - הדשא של השכן

"הלוואי שאראלה הייתה מתקשרת אלי... אם רק הייתי יותר חכם/רזה/יפה/מקובל, אז הייתי..
חבל שלא נולדתי למשפחה אחרת עם הורים ואחים פחות מעצבנים...הלוואי ...הלוואי...הלוואי..."
מכירים את המחשבות האלו, שהקנאה תופסת אותנו בגרון והורסת לנו ת'מצב רוח?
חשבתם פעם מה המחיר שהן גובות מאיתנו? כמה תסכול הן גורמות מבלי לתת דבר בתמורה?

הסרטון הבא יסביר לנו דרך סיפור נהדר מדוע כדאי לנו לשמוח בחלקנו.
ומה אתכם? האם אתם שמחים במה שקיבלתם בחיים או שאולי אתם חושבים שאם רק היה לכם משהו אחר אז החיים שלכם היו דבש?

 

ט"ז אב, 28 ביולי - שונה מכולם

אחת התופעות המרתקות שנחקרו בעולם הטבע מדברת על התאבדות המונית של לוויתנים. ללא סיבה נראית לעין פתאום הם שוחים לעבר החוף ונופחים שם את נשמתם.

למעשה, השאלה היא על הלוויתן הראשון. שאר חבריו פשוט נוהרים בעקבותיו, ללא שום מודעות שבחיקוי הזה הם בעצם גוזרים על עצמם מוות..

ומה קורה איתנו בני האדם? האם אנחנו מחוסנים מ'אפקט העדר'?
כמה פעמים קרה לנו שהתלבשנו בדיוק עם אותם מותגים הנחשבים למעודכנים ביותר רק בגלל שכל הכיתה התלבשה ככה?

מתי חשבנו לאחרונה כמה מההתנהגויות שלנו נובעות מתוך האמת הייחודית והפנימית לנו , ובכמה אנחנו עושים, אומרים או אפילו חושבים משהו, רק מפני שכולם עושים כך?

מוזמנים לראות את הסרטון הנהדר הבא על הילד שהיה שונה מכולם

האם לדעתכם היכולת להיות שונה קשורה לתכונות הנהגה הכרחיות למי שרוצה להיות מנהיג? ומה אתכם? האם אתם מנהיגים?