שבוע 3 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע

אבינועם הרש ו"חמ"ד באורות" - בית המדרש החברתי של החופש הגדול, מביאים לכם עבור כל אחד מימות השבוע, סרטון חינוכי בעל מסר משמעותי, עם נקודות למחשבה. אל תפספסו!

חדשות כיפה אבינועם הרש 17/07/18 09:47 ה באב התשעח

שבוע 3 לחופש הגדול - סרטונים חינוכיים לכל ימות השבוע
צילום: shutterstock

ג' אב, 15 ביולי - אל תסתכלו בקנקן

כמה פעמים יצא לנו לשפוט אדם רק לפי הרושם הראשוני שלו? מספיק שהוא מזכיר לנו מישהו או שהוא דומה לאיזה פרופיל שיושב לנו בראש וכבר החלטנו בדיוק מה הוא ומי הוא לפני שהוא הוציא בכלל משפט אחד. ומה לגבינו? האם אנחנו מוכנים להשלים עם אנשים ששופטים אותנו רק לפי המראה החיצוני?

האם תוכלו להיזכר בטעויות בשיפוט של אנשים שעשיתם ואח"כ התברר לכם שטעיתם בגדול לטוב ולמוטב? האם בעקבות הטעויות הללו שיניתם משהו מדפוסי החשיבה שלכם?

https://www.youtube.com/watch?v=8H_DSErYUZk

 

ד' אב, 16 ביולי - ללמוד להעריך את מה שיש

לא נעים לומר אבל לפעמים אנחנו חולמים שהיינו נולדים למשפחה אחרת עם הורים אחרים. יותר טובים. יותר רגישים. יותר מכילים. כנראה שאז אנחנו חושבים, הדברים היו מסתדרים לנו אחרת והיינו מצליחים להגיע למקום טוב יותר.

הבעיה אם המחשבות הללו, זה שאנחנו שוב פעם שוכחים בעצם, באלו מתנות גדולות זכינו ועד כמה שמצד האמת הדשא שלנו ירוק, אנחנו רק צריכים לזכור שהוא לא תמיד ימשיך להיות ככה. מוזמנים לצפות באחד מהסרטוונים המרגשים שתראו, על בת ששכחה להודות על מה שיש לה.

האם תוכלו להצביע על עוד מתנות קיומיות שיש לנו ומשום מה אנחנו לא באמת מעריכים אותם? העיניים? הגוף שלנו. הבריאות. האם אנחנו באמת מתרגשים מהדברים הנהדרים הללו?

 

ה' אב - 17 ביולי - סיפור הצפרדע

חברים נועדו לתת לנו כנפיים אבל לפעמים הם גם יכולים להרוס. יצא לכם פעם לשתף את החלומות שלכם עם כמה חברים ולבסוף להרגיש כאילו לקחו סיכה ופוצצו לכם את כל האוויר? מסתבר שלפעמים היכולת להתעלם מהקול של החברים יכולה להיות תכונה הכרחית בדרך להצלחה.

למרות שחברים הם אחד מהמשאבים החשובים ביותר לכל אדם, הוא גם צריך לפתח בעצמו את הקול הפנימי ועמוד השדרה שיעזרו לו לעמוד על שלו ולפעמים להתעלם מהחברים בדרך להגשמת החלומות שלו: יש מקרים שהיכולת הזו היא בדיוק ההבדל בין הצלחה לכישלון.

https://www.youtube.com/watch?v=-GgOyKFVeNI

 

ו' באב, 18 ביולי - מבחן המרשמלו

אז איך אתם בדחיית סיפוקים? באחד מהניסויים הפסיכולוגים המפורסמים ביותר: מבחן המרשמלו מצאו החוקרים שילדים שהצליחו לדחות סיפוקים הגיעו בחיים להישגים הרבה יותר גדולים מכאלו שלא. מוזמנים לצפות בניסוי המפורסם.

איזה טיפוס הייתם מגדירים את עצמכם? ככאלו שחייבים הכול כאן ועכשיו או כאלו שדווקא מסוגלים לדחות את הרצונות שלהם? האם לדעתכם ניתן לפתח את שריר דחיית הסיפוקים?

 

ז' אב, 19 ביולי - סליחה, ה-100 ₪ האלו שלך?

אתם הולכים ברחוב ופתאום פונה אליכם אדם, מוציא לכם שטר של 100 ₪ ושואל אתכם:

"סליחה, זה שלכם?" האם הייתם לוקחים בהנחה שאף אחד לא היה אומר לכם כלום?
מוזמנים לצפות בסרטון הבא.

האם ברור לכם שלא הייתם נוגעים בכסף? תוכלו לחשוב על מצבים ומקרים אחרים שבהם דווקא הייתם קצת עלולים 'ליפול' בחוסר יושר? האם אנחנו צריכים להתפעל מאנשים שאומרים אמת נוכח כמות השחיתויות שאנחנו נחשפים אליה בתקשורת, או שזה דווקא אמור להיות לנו טבעי?

https://www.youtube.com/watch?v=28v7CoPFQOo

 

ח' אב, 20 ביולי - כשהטכנולוגיה לועסת אותך

לאחרונה יצא לי לסמוך על 'ווייז' ולנסוע בסיבובים שוב ושוב בדרך שהכרתי מצוין עוד לפני שהמציאו בכלל את האפליקציה הגאונית. הרגשתי יותר מטיפש: במקום לסמוך על החושים וכושר השיפוט שלי, החלטתי לתת את ההגה לתוכנת הניווט המפורסמת. האם אנחנו יכולים לומר שככל שהטכנולוגיה נהיית חכמה יותר כך האדם נהיה יותר משועבד לה ומוגבל?

מוזמנים להציץ בסרטון הבא.

מהחיים האישיים שלכם, האם אתם מרגישים שאבדו לכם כל מיני כישורים ומיומנויות שהיו לכם לפני שהטכנולוגיה תפסה אתכם כל כך חזק?

 

 ט' אב, 21 ביולי - זה לא נגמר עד שזה לא נגמר

תסתכלו על האיגואנה הזו. היא עדיין חיה וזה רק בגלל שאף אחד לא עדכן אותה שהיא בעצם כבר מתה.

בעוד שניות תראו איך עשרות נחשים אימתנים, גדולים, מפלצתיים יוצאים החוצה מהחורים שלהם ומתחילים לרדוף אחריה כאילו אין מחר. המרדף מתחיל: האיגואנה תופסת רגליים ובורחת. חבל לך על הזמן, אנחנו קוראים לה. אין לך סיכוי! את עדיין לא יודעת מול מה את הולכת להתמודד. אבל היא בשלה. מעבירה הילוך. טסה מהר. הם היו אמורים כבר מזמן לתפוס אותה אבל היא פשוט טסה ולא בזבזה אף משאב אחד בשביל לעצור ולחשוב על הצפוי לה מראש. אין כניסה לפחדים וליאוש.

מצטערת. היא כמו אומרת לעצמה: החיים שלי חשובים יותר.

תכלס האם הייתם מהמרים שהיא תצליח לצאת מזה? ומה לגבי המנהרות של החיים שלנו? האם אנחנו לא מוותרים מהר מידי על כל מיני מצבים שלמעשה תלויים רק בנו בכדי שנצא מהם מחוזקים יותר?