מונ(אי)דיאל - הכנה לחופש הגדול

רגע לפני היציאה לחופש הגדול אנחנו צריכים להכין את עצמנו. אבל כיצד עושים זאת? המסר החינוכי שאפשר ללמוד דווקא מגביע העולם בכדורגל

חדשות כיפה הרב תומר אברהם ונונו 21/06/18 13:13 ח בתמוז התשעח

מונ(אי)דיאל - הכנה לחופש הגדול
מונדיאל 2018, צילום: shutterstock

סדר הדגלים במדבר

אנחנו נמצאים בעיצומו של קריאת ספר במדבר בשבת בבית הכנסת, ספר המכונה גם "ספר הדרך" (כך היה מדגיש הרב צבי יהודה קוק זצ"ל), וזאת משום שכשהאדם יוצא מחוץ לביתו, מתעוררים קשיים וסכנות, ולכן הוא צריך להכין את עצמו לבאות.

כך גם לגבי הציבור, עם ישראל, שהתהלך במסעותיו במדבר, התורה בתחילת ספר במדבר מתארת לנו כיצד היה סדר ההליכה: מי בראש, מי במזרח, מי במערב, כיצד נושאים את המשכן וכיצד חונים. כך גם אנו, כעת, כפסע לפני היציאה לחופשה, צריכים להכין את עצמנו. אבל כיצד עושים זאת?

הציבי לך ציונים

ירמיה הנביא מעביר מסר לעם ישראל לפני היציאה לגלות: "הציבי לך ציונים, שימי לך תמרורים..." (ל"א, כ'). יש המסבירים (רש"י, המצודות) שהכוונה בפשט הדברים היא לטעת אילני תומר בדרך מא"י לגלות, בכדי שנוכל לזכור את הדרך חזרה. אולם, מדברי המדרש (ספרי דברים, מ"ג) ומדברים ידועים של הרמב"ן, נאמרו הדברים בהקשר של קיום המצוות אף בחו"ל, אף בגולה, למרות שהקשר בין עם ישראל לה' הוא כבר לא כמו שהיה, עדיין צריך להציב תמרורים ולקיים את המצוות, בכדי שנוכל לחדש ימינו כבראשונה.

לכן עלינו לצאת לחופש עם מסגרת כללית שתשמור עלינו ותציב לנו תמרורים להמשך הדרך: להתלבש באופן מכובד, לפתוח את היום בתפילה, לא לשכוח לברך על מה שאוכלים, להשתדל לקבוע לימוד של לפחות שתי הלכות ביום, תפילת מנחה, לעזור בבית להורים, תפילת ערבית וק"ש שעל המיטה. 

תיקון נפש האדם - על ידי שלוש תפילות ביום

עיקר תיקון נפשו של האדם נעשה על ידי ההקפדה והשמירה על שלוש תפילות ביום ועל תיקון חצות. כן כתב הרב הגדול, המקובל ר' יעקב אביחצירא, ע"ה (סבו של הבבא סאלי, ע"ה) בספרו מעגלי צדק. וכן מסופר (בספר ישראל סבא) על נכדו, הבבא סאלי, ע"ה, שכשהיה מברך אדם, היה שואל אותו אם מקבל על עצמו להתפלל שלוש תפילות ביום, ולכן אל לנו להקל ראש בזה.

המסר מהמונדיאל

בשבוע שעבר החלו משחקי המונדיאל, אשר מעלים על נס את משחק הכדורגל. התבוננות קצרה בחוקי המשחק מולידה תובנה מעניינת: בתום 90 הדקות הרשמיות, המשחק בעצם לא נגמר. מדוע? מפני שתמיד מוסיף השופט זמן מסוים מעבר, בהתאם לקביעתו.

אנו לומדים מכאן מסר חשוב, תמיד להוסיף מחול על הקודש, ובעצם כשחושבים על זה, הרי כל החופשה היא תוספת אחת גדולה, שהרי הזמן הרשמי של שנת הלימודים כבר הסתיים, אבל אז מגיעה "הארכת הזמן", שהיא מוטלת עלינו. יהי רצון שנשכיל להציב בה תמרורים ולמלאותה בתכנים. 

חופשה נעימה!