מגשימים חלום בחינוך במסלול להסבה של מכללת תלפיות

הסבה להוראה נשמעת לעיתים מאיימת. לעזוב את המקצוע והעבודה הבטוחה ולהתחיל באמצע החיים בלימודים אקדמאים ובעבודה חדשה בתחום לא מוכר. ד"ר טובה קוטינסקי ראש תכנית הסבה להוראה במכללת תלפיות: ''עורכי דין, כלכלנים ועובדי הייטק הופכים למורים בעלי כישורים יוצאי דופן למתמטיקה, ספרות וחינוך מיוחד"

חדשות כיפה תוכן שיווקי 22/07/19 09:11 יט בתמוז התשעט

מגשימים חלום בחינוך במסלול להסבה של מכללת תלפיות
צילום: דוברות מכללת תלפיות

כשהגר, ד"ר לסוציולוגיה וכלכלנית במקצועה חשבה על המשך הקריירה שלה כמרצה וחוקרת היא לא הייתה בטוחה שתקבל תחושת סיפוק ושליחות, מקצוע ההוראה תמיד היה בראשה והיא החליטה ללכת ולרדוף אחרי הקריירה הבאה ולהפוך למורה: "עשיתי הסבה להוראת מתמטיקה מסיבות אידאולוגיות. לאחר שנים בתור מרצה במכללת ספיר וחוקרת במכון 'ון-ליר' הגעתי למסקנה שהוראת מתמטיקה זה הצעד הבא". שי, יועץ תקשורת ואיש הייטק בעברו, בעל תואר B.A בכלכלה וניהול מספר: "אחרי שנים של עבודה החלטתי שאני רוצה לתרום לדור הבא מהידע והניסיון, וגם לתת לעצמי את הלימודים כחוויה מקצועית ואישית".

מקצוע ההוראה לעיתים נשמע כמקצוע שלא מתאים לכולם. אם עשית תואר בעריכת דין, הגיוני שתלך להיות עורך דין ואילו אם עשית תואר בחינוך המסלול להוראה ברור. אך לא תמיד כך הדבר. ד"ר טובה קוטינסקי ראש תכנית הסבה להוראה במכללת תלפיות מספרת כי מספר הלומדים בתכניות ההסבה השונות, עולה משנה לשנה ואנשים בעלי תארים מתקדמים בתחומים מגוונים מגיעים למכללה ומספרים על רצון עז להשתלב בעולם החינוך ולהוביל להצלחה את הדור הבא. "תכנית ההסבה מיועדת לבעלי תואר ראשון, אך אנחנו רואים גם בעלי תואר שני ושלישי אשר מגיעים ללימודי ההסבה, והופכים מעורכי דין, כלכלנים ועובדי הייטק למורים בעלי כישורים יוצאי דופן למתמטיקה, ספרות חינוך מיוחד ועוד ועוד".

"הסטודנטים שמגיעים לתכניות ההסבה, מגיעים מתוך תחושת שליחות ואידאולוגיה, לעיתים לאחר שנים רבות בעבודות שוחקות, הם מבינים שהגיע הזמן לשינוי. ולא פעם אני שומעת מהם- 'זה החלום שלי'. תכנית ההסבה של מכללת תלפיות נבנית לכל סטודנט באופן אישי, בדיוק מהסיבה הזו שאנחנו יודעים ומבינים שמדובר באנשים בוגרים, בעלי עבודה ומשפחה ויש צורך בהתחשבות בלוח הזמנים העמוס שלהם", מספרת ד"ר קוטינסקי.

"לפני שהלכתי לעשות תעודת הוראה דיברתי עם מספר מנהלי תיכונים ששקלתי להשתלב בעבודה אצלם והם המליצו לי על תלפיות בגלל הרקע שלי, שהיה עתיר לימודים. הם אמרו שתלפיות יבנו לי תכנית מיוחדת. והם צדקו". מספרת הגר. "החוויה הלימודית במכללה היא מאוד ביתית יש המון פתיחות וקבלה של כולם. היום, אני מורה בחטיבה, סיימתי סטאז׳ שם וממשיכה ללמד בבית הספר".

גם שי כמו הגר התלבט עם אנשי חינוך בנוגע לצעד הבא, וכך הגיע להחלטה לעשות הסבה למורה למתמטיקה במכללת תלפיות לחינוך. "כיום אני מלמד מתמטיקה בבית ספר יסודי, אני מרגיש שכל מה שלמדתי בקורסים במהלך הלימודים אלו ממש שיעורים לחיים האמיתיים והמקצועיים. הלימודים לא רק שדרגו את איכות החיים שלי בתור מורה, אלא הם גם משדרגים את איכות הלמידה של התלמידים, ועוזרים לי להקנות להם תהליך חשיבה נכון".

כחלק מתכנית הלימודים, עוברים הסטודנטים התנסות מעשית שבה מקבלים כלים פרקטיים, משתלבים בבתי ספר, מקבלים הדרכה פדגוגית ברמה גבוהה, וכך מתאפשרת להם כניסה חלקה לבתי הספר בתור מורים מן המניין. "ההתנסות הייתה אבן דרך קריטית בהכשרתי כמורה. אמנם היה לי ניסיון בהרצאות לסטודנטים אבל את החוויה של ללמד ילדים מתכנית לימודים קבועה של משרד החינוך, ואיך לצאת מהקופסה ולהגיע לתלמידים קיבלתי בהתנסות". מספרת הגר שרואה יתרון גדול גם במיקום המכללה בעיר חולון במרחק הליכה מתחנת הרכבת.

הצורך במורים בעלי ניסיון מקצועי ואישי רב שנים, הוא גדול משנדמה לנו. ועדת ודמני וענבר- הוועדה שדנה במבנה ההכשרה להוראה, מנסה לאפיין את דמות הבוגר הרצוי. היא מציינת שהמחנך צריך להיות מוביל שינוי, מומחה בתחומו המוכן להרחיב אופקים וידע בתחומים נוספים, בעל כישורים ניהוליים, הכוונה וקבלת החלטות וכן יזם וחדשן. אלו תכונות שקל יותר למצוא אצל מחנך בעל ניסיון תעסוקתי מגוון בתחומים שונים ובעל השכלה נוספת לתחום החינוך.

שי, בוגר מסלול ההסבה מספר שבהתחלה כשחשב להפוך למורה, היה לו חשש אך ברגע שהגיע למכללה החשש התפוגג: "היה חשוב לי מקום רגוע, מקצועי ואיכותי וזה בדיוק מה שמצאתי כשהגעתי לתלפיות. המכללה ברמה מאוד גבוה, גם מבחינה אקדמית, גם מבחינת צוות המרצים והמעטפת, נבנתה לי תכנית לימודים אישית, בהתאם ללוח הזמנים שלי".

התכנית להסבת אקדמאים להוראה במכללת תלפיות בחולון מיועדת לבעלי תואר ראשון ומעלה, ומכשירה סטודנטים להוראה במערכת החינוך במגוון מסלולים.

לפרטים והרשמה לחצו כאן