כנס של רבני ישיבות הסדר בנושא אובדנות

כנס "חוסן נפשי" של ישיבות ההסדר שנערך היום עסק בדרכים לזיהוי התנהגויות חריגות ונטיות אובדניות בקרב תלמידי ישיבה. "אנו חייבים להקפיד בעניינים נפשיים להפנות את הצעירים לאנשי מקצוע מובילים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/19 20:03 כד בשבט התשעט

כנס של רבני ישיבות הסדר בנושא אובדנות
משתתפי הכנס, צילום: יח"צ איגוד ישיבות ההסדר

היום (ד') נערך בעין צורים כנס רבנים ומחנכים בנושא "חוסן נפשי". הכנס כולו הוקדש לנושא בריאות הנפש וניתנו בו כלים מעשיים לרבנים ולמחנכים בכדי לסייע להם לזהות, להפנות ולסייע למתמודדים עם מצוקות נפשיות. במסגרת יום העיון שארגן איגוד ישיבות ההסדר ואליו הוזמנו צוותי המכינות והישיבות הגבוהות, עסקו המשתתפים בדרכי הוראה בנושאי מוגנות, הדרכת רבנים לאבחון התנהגויות החורגות מהנורמה, הגברת המודעות להפרעות כפייתיות, זיהוי אובדנות ושיח בסוגיות של זהויות מגדריות. את היום הנחו וליוו אנשי מקצוע רבים, פסיכולוגים, אנשי משרד הבריאות וגורמי בריאות הנפש בצה"ל.

ראש ישיבת הגולן, הרב יואל מנוביץ פתח את היום באומרו כי "בתחילת דרכי החינוכית שימשתי בתפקיד שדרש ממני שיחות נפש רבות עם התלמידים במרכז הרב.  לעיתים קרובות הרב אברהם שפירא זצ"ל היה מתעניין בנוגע לתלמידיי ומציין כי "הסבא מסלבודקה תמיד ציין: 'עיקר הישיבה היא להחיות לב נדכאים'. חשוב לזכור כי על אף שבחורי הישיבה אמנם תמירים וחסונים פיזית, הנפש שלהם היא סבך עבות של לבטים וכאב. כרבנים המובילים את התפתחות התורה ולימודה אנו חייבים להקפיד בעניינים נפשיים להפנות את הצעירים לאנשי מקצוע מובילים ולא לנסות 'לפתור' את הנושא בייעוץ חובבני בתוך הישיבה".

משתתפי הכנס

משתתפי הכנסצילום: יח"צ איגוד ישיבות ההסדר

בהתייחסות לטענה כי רבנים הפכו לסוג של עובדים סוציאליים אמר ראש ישיבת מצפה רמון, הרב צבי קוסטינר כי "אנו חייבים לעסוק בכל: ללמד ולהפיץ תורה ובנוסף לדעת לטפל בצרכיהם הנפשיים של התלמידים. היום אנו רואים שתלמידינו אינם רק בשנות 'ההסדר'. יש בוגרים שבאים לייעוץ לקראת גירושים, מקרי נישואים שניים, התייעצויות בחינוך ילדים, ועוד. אנו צריכים לסייע להם ולזכור כי ההפניה לטיפול מקצועי אינה סוף התהליך, אלא מחייבת אותנו הרבנים לעמוד מאחורי התלמידים וללוות אותם בתפילה לקב"ה ובמעשה. זהו צו השעה״.

הפסיכולוג גדעון פיין, בוגר ישיבת הסדר שליווה את האירוע ציין כי "סטטיסטית ניתן לומר כי באופן כללי הפרעות נפשיות פורצות החל מגיל 17, בתקופה שבה הצעירים מסיימים שמינית ופונים לשירות צבאי, שירות לאומי או לומדים במכינות וישיבות הסדר". עוד הסביר כי "השינויים הדרסטיים בחיי הצעירים והעובדה שהרבנים משמשים ככתובת נפשית ראשונה מחייבים את הצוות הרבני-חינוכי לזהות סימנים ראשונים למצוקה נפשית ולהפנות למענה הולם ומקצועי. הציבור הדתי-לאומי מתחיל לגלות מודעות לנושא ואני מקווה שכנס זה הוא ראשיתו של תהליך של העמקת המודעות, התפקחות כלפי התופעה ומאפייניה, ותיקון למצב הקיים".

חבר הנהלת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת טפחות הרב אייל גריינר: "אנו בוחנים גיבוש תוכניות מקצועיות להדרכת צוותי הישיבות בנושאים שנידונו בכנס, ובנוסף בוחנים יחד עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ובשיתוף משרדי הממשלה הקמת מרכזי תמיכה בכל רחבי הארץ שיתנו מענה לסוגיות חוסן נפשי ומוגנות. במרכזים אלה יועסקו אנשי מקצוע המכירים את אופי האוכלוסייה ואורחותיה ויעניקו לתלמידים סיוע ותמיכה בישיבות ובהכנה לצבא, בנגישות ובזמינות לכל נפש, למען חיזוק תלמידינו ומוסדותינו".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן