כל הצלחה מתחילה בכישלון הראשון

כולנו שמענו על האקיזטים המטורפים שעשו חברות ההייטק הישראליות אבל כמה מאתנו שמעו על הכישלונות שלהם עד שהצליחו להגיע לפסגה? טור מיוחד לכבודה של בראשית

חדשות כיפה אבינעם הרש 11/04/19 23:18 ו בניסן התשעט

כל הצלחה מתחילה בכישלון הראשון
תמונה שצלמה מהחללית, צילום: בראשית

הכישלון של החללית 'בראשית' הזכיר לי חלום ישן: בשעה 8:00 כל התלמידים שלי נכנסו להלם מוחלט: בכיתה חיכו להם עומר אדם, סטטיק, בן אל וסטפן לגר. 
התלמיד הראשון שהתאושש צעק לעבר סטפן: "שיו סטפן! באת לתת לנו הופעה פרטית?".
סטפן חייך וענה לו: "קומסי קומסה...באתי לדבר אתכם על הכישלונות הגדולים שלי בחיים".

התלמידים לא הבינו והסתכלו בתמיהה על עומר וסטטיק ובן אל:  "איזה כישלונות? אתם הזמרים המצליחים בישראל. הכוכבים הכי גדולים. על מה אתם מדברים?" ואז עומר אדם ביקש מכל הכיתה שלי להוריד כיסאות ולשבת. הם הסתכלו עליי ואמרתי להם: "נו למה אתם מחכים? אין להם את כל היום". אחרי שהורידו כיסאות התלמידים המשיכו להסתכל על ארבעת הכוכבים בתדהמה.

עומר אדם פתח: "יש לכם מושג כמה פעמים בחיים קמתי בבוקר ולא יכולתי להסתכל על עצמי במראה בגלל שחשבתי שאני חתיכת כישלון? מה נראה לכם שישר התחלתי לזרוח? יודעים כמה פעמים לפני שנבחנתי בכלל ב'כוכב נולד' קיבלתי דחייה אחר דחייה?".
ואז סטטיק התערב ואמר לו: "דחייה אחר דחייה? לפחות לא המליצו לך לעזוב את המקצוע ולעשות הסבה להוראה או משהו אחר..." ואז הוא הסתכל על בן אל ואמר לו: "אנחנו כבר חשבנו שסיימנו עם כל העניין של המוזיקה. איך אמרו לנו?" ואז בן אל המשיך אותו: "יש לכם להט וכוונות טובות אבל אפס כישרון...עשו טובה ועזבו אתכם משירה...".

התלמידים לא הבינו מה הם שומעים בכלל. סמלי ההצלחה הגדולים ביותר בתרבות הנוער הישראלית מדברים איתם פתאום על כישלונות? ואז סטפן אמר: "קראתי פעם משפט יפה שכתב אותו פאולו קאולו. אתם יודעים מי זה?" 
התלמידים הסתכלו עליו בתמיהה ואז עליי ואז סטפן הסתכל עליי כאומר: מה נסגר איתך המחנך ואיך התלמידים שלך לא יודעים מי זה? אבל אני בדיוק ראיתי ציפור בשמיים והתעלמתי אז הוא המשיך:  "אז פאולו קואלו הזה כתב: קיים דבר אחד בלבד הגורם לחלום להיות לא אפשרי: הפחד מכישלון." 

פתאום שמתי לב שהחזקתי חבילת מבחנים שהייתי אמור להחזיר תלמידים וחלקם נכשלו בהם. מבלי שאף אחד שם לב, ניסיתי בשקט להניח את החבילה על השולחן ולדחות את החלוקה שלה. בסוף תלמידה אחרת שלי הצביעה. עומר אדם נתן לה רשות לדבר:"יש מצב שתשיר לנו 'כמו שני משוגעים' או משהו אחר? או אולי סטפן? או סטטיק ובן אל? אולי מספיק לדבר על כישלונות?".  והוא ענה לה: "תכף אחרי שאנחנו נדע שאתם הבנתם את המסר. עכשיו תגידו אותו בקול". וכל הכיתה שלי צרחה: "שמותר להיכשל בחיים וכישלונות הם בעצם ההתחלה של ההצלחה הבאה!".
ואז הגיע אב הבית עם ארבעה מיקרופונים ואני התיישבתי בין התלמידים והתחילה ההופעה אחרי שקיבלנו את ערב הFuckUp-Night הפרטי שלנו.

חדר הבקרה של בראשית

חדר הבקרה של בראשיתצילום: אלון רון

הלילה, עשרות אלפי תלמידים צפו בהתרסקות של החללית 'בראשית' והשאלה איך מתייחסים להתרסקות הזו? כאכזבה? כישלון? או אולי עוד תחנה בדרך להצלחה הנכספת? כולנו שמענו על האקיזטים המטורפים שעשו חברות ההייטק הישראליות אבל כמה מאתנו שמעו על הכישלונות שלהם עד שהצליחו להגיע לפסגה?

יש לי חלום שבו הסלבים הגדולים בישראל יגיעו לכיתה שלי וידברו שיעור שלם עם התלמידים שלי על כישלונות. אני יודע שהשיעור הזה הולך להיות השיעור הכי חשוב שהם שמעו וישמעו בחיים שלהם אי פעם.

אני יכול לדבר איתם שעות על כישלונות והצלחה בחיים אבל משום מה נראה לי שמהחבר'ה הללו זה ישמע אחרת לגמרי.
אם יש לכם אפשרות לעזור לי להגשים אותו, אני אהיה חייב לכם תודה ענקית.