כך תנצלו את ימי בין המצרים לגיבוש משפחתי!

ימי בין המצרים אינם "נוחים" לכולנו. לא שומעים מוזיקה, לא מסתפרים ולא מתגלחים וככל שהזמן מתקדם נוספים מנהגי אבלות. אבל אפשר גם לנצל אותם לשיפור האווירה בבית ולהקניית מסרים חינוכיים. חיים שטרית מביא לכם כמה הצעות מעשיות.

חדשות כיפה חיים שטרית 10/07/18 09:00 כז בתמוז התשעח

כך תנצלו את ימי בין המצרים לגיבוש משפחתי!
צילום: shutterstock

ימי בין המצרים אינם "נוחים" לכולנו. לא שומעים מוזיקה, לא מסתפרים ולא מתגלחים וככל שהזמן מתקדם נוספים מנהגי אבלות: לא אוכלים בשר, לא לובשים בגדים מכובסים ועוד. לילדים, תקופה זו מהווה אתגר גדול אף יותר כיוון שימים אלו חלים בימי חופשת הקיץ והם רוצים לטייל, לחגוג וליהנות ולא כל דבר אפשרי.

אני מציע להסתכל על התקופה הזו במשקפיים אחרות ובכך לשפר את ההרגשה ולתת לנו ולילדים להפיק תועלת. אין ספק כי מנהגי התקופה נתקנו כזכר לחורבן ואינם ימים של שמחה יתרה, אך אין המשמעות כי צריכים אנו להיות בעצבות, בדכדוך ובדיכאון. ימים אלו מסמלים ימים של חורבן רוחני וגשמי של כלל ישראל וכאשר מתבוננים מה הביא לחורבן ומנסים לקחת מוסר השכל מכך ולהיטיב לנו ולזולתנו, ניתן להפיק תועלת ומשמעות ובכך איננו "מנציחים" את ה"אבל" אלא שואפים לתקן ולהוסיף אור.

עם הסתכלות נכונה נוכל גם להנחיל משמעות זאת לילדים. מה טוב יכול להיות אם נייחד זמן לשיח סביב נושאים שקשורים לזהותנו היהודית ולשוחח על ארץ ישראל ועם ישראל, ללמוד קצת היסטוריה ולהתחבר לשורשי עמנו. ניתן גם לעשות פעילויות משפחתיות שיכולות לתרום לאווירה בבית ולהקנות ערכים של התחשבות בזולת, ראיית האחר, גמילות חסד וזהות יהודית ולקשר את זה סביב עניין חורבן המקדש וגלות ישראל.

להלן כמה רעיונות לפעילות משפחתית:

צבירת "נקודות טובות"- נכין יחד עם הילדים לוח עם חלוקה לימי השבוע, כל ילד במשפחה צריך לחפש "נקודה טובה" כלומר, לחפש מעשה טוב שעשו באותו יום האח או האחות ולספר להורים והם ישימו מדבקה בצבע שיבחר על אותו יום בלוח. לאחר שיצברו סך מדבקות שיוחלט מראש, תינתן הפתעה לכולם. הרעיון מאחורי הפעילות הוא לשנות את צורת ההסתכלות הספונטנית שכל אחד רואה מה טוב אצלו ובמה השני לא בסדר ולחפש מה השני עושה טוב בכל תחום שהוא: להורים, לחברים, כלפי שמים וכדו'.

"משחק ויקיפדיה"-  כל אחד מבני המשפחה בתורו אומר בשקט מהאות א' עד ת', אחד מבני המשפחה עוצר אותו מתי שרוצה והוא אומר בקול את האות שהגיע אליה, הראשון שיש לו מילה מתאימה באותה האות אומר בקול ומסביר איך המילה קשורה לתקופה ולאיזה נושא. (נושאים לדוגמה: עם ישראל, ארץ ישראל, בית המקדש, הלכות ומנהגי התקופה).

שלב שני של המשחק: לאחר כמה סבבים של המשחק, אחד ההורים יבחר מתוך מה שעלה במשחק מושג אחד לכל אחד מהמשתתפים וכל אחד יחפש עליו מידע באינטרנט באתר "ויקיפדיה" ויצטרך להסביר בקצרה על אותו מושג לכולם.

 "סיפור פעיל"- כולנו אוהבים לשמוע סיפור טוב. סיפור הוא כלי נפלא להעברת מסר וליצירת שיח סביב נושאים שונים. אפשר לייחד זמן שבו כל ילדי המשפחה מתכנסים יחד בסלון עם כוס שוקו, עוגה וכדו' ואחד ההורים מספר סיפור שמתקשר לתקופה, כל אחד מבני המשפחה יכול להשתתף, לשאול ולהסביר.

 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.