הכירו את מורת המאה: דגנית אלבז

דגנית אלבז יזמה תוכנית פדגוגית-ערכית מצמיחה למימוש יכולות אישיות של התלמידים, ומובילה תוכניות למידה משמעותית בבית הספר

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף החמ"ד 29/07/18 12:23 יז באב התשעח

הכירו את מורת המאה: דגנית אלבז
מורי המאה, צילום: יחצ

תפקיד: מחנכת ומובילה שכבה
מוסד: חמ״ד תורני פסגת זאב מזרח, ירושלים
מחוז: מנח״י

היוזמה: תוכנית פדגוגית-ערכית מצמיחה למימוש יכולות אישיות

24 שנים דגנית מחנכת ומובילה שכבה, ובעבר גם ריכזה את החטיבה הצעירה. לאורך כל השנים דגנית מצטיינת כדמות חינוכית המשלבת נחישות ורגישות, תבונה ומעשה, היגיון ויצירתיות, שיקול דעת והחלטיות, יסודיות ודבקות במטרה, שכלתנות ושאפתנות, יוזמה וחריצות.
בהיותה שותפה בצוות מובילי פדגוגיה של מובילי התוכן, סייעה בהכנת מערכי שיעור ובחשיבה אחרת בתחום הלמידה הבית ספרית.
כרכזת החטיבה הצעירה הנחילה דגנית את השקפתה הדוגלת בלמידה דיאלוגית מגוונת ולא פורמלית ובגיבוש צוות פעיל ומפרה. הודות להובלתה, ההוראה בחטיבה הצעירה התאפיינה בלמידה רב-גילית, חוץ כיתתית ורב תחומית, תוך הכנת תוכניות מקדמות לכל תלמיד על פי חוזקותיו וקשייו בתחום הלימודי והערכי והתחשבות בשונות הכיתתית.

דגנית מקיימת מעקב שיטתי ובקרה עצמית במטרה לייעל את דרכי הפעולה. בהתאם לתוצאות המעקב היא משכללת ומפתחת את התוכניות בגמישות ובשיתוף ההורים, הרואים בה דמות סמכותית וכתובת להיוועצות ולעזרה.

דגנית מובילה חדשנות לימודית תוך ראיית טובת התלמיד ושאיפה לקדמו, להצמיחו ולדאוג לרווחתו האישית, החברתית והלימודית כאחת. כל תלמיד זוכה למיפוי צרכים מדויק ומקצועי תוך הגדרה מדורגת של המטרות וההישגים.

היא בונה את שיעוריה הפרטניים והפרונטליים במקצועיות ובתבונה רבה ומכוונת ללמידה בהטרוגניות מעשירה ומאתגרת, הנותנת מענה לשונות ולצרכים האישיים של כל ילד וילד.
דגנית מנחה את המורות העמיתות בשכבת הגיל לחשיבה חדשנית בדבר הלמידה המגוונת והלמידה הדיאלוגית.
כעמיתה לצוות היא מהווה דוגמה מחד גיסא לעקביות ולשיטתיות ומאידך גיסא לחשיבה יצירתית ומחודשת, בעלת ראייה מודרניסטית השואפת ללמוד ממדעי החינוך באקדמיה ובהשתלמויות מתוך מחויבות ללא פשרות.

השפעת היוזמה-תוכנית פדגוגית-ערכית מצמיחה למימוש יכולות אישיות 

  • קידום אקלים מיטבי בבית הספר בעידוד שיח רגשי וחברתי – כיתתי ואישי – הבנוי על הכרת החוזקות והצרכים האישיים והכיתתיים, ובפיתוח כישורים חברתיים תוך עידוד לאחריות אישית וכיתתית.
  • קידום ”ללמוד וללמד״ בעידוד למידה של ילדי הכיתה אלו מאלו, המביאה ללמידה משמעותית.
  • קידום ”לכל אדם ישנה – והעמידו תלמידים הרבה״ בהתמודדות בלי פשרות ובדרכים יצירתיות עם קידום תלמידים בכיתות הטרוגניות – כל תלמיד כפי יכולתו – תוך שימוש במגוון משאבים להצלחתם.
  • קידום ”חמ״ד וקהילה״ ביצירת שיתופי פעולה עם הורי התלמיד המעורבים בתהליך החינוכי.


על זאת ועל היותה מחנכת בנשמתה ואישיות שמחה, ססגונית ופתוחה ללמוד מכל אדם, על חינוך לשיח מכבד המעודד חשיבה ובחירה בטוב, על מקצועיות והובלת חדשנות בהתמודדות עם ילדים בעלי צרכים שונים ועל עקביות בראייתה החינוכית המבקשת לקדם כל תלמיד למימוש יכולותיו הלימודיות והאישיות, מצאנו את הגב׳ דגנית אלבז ראויה לקבל את התואר ”מורת המאה״ ה׳תשע״ח.

מדינת ישראל בשבילי היא: דוגמה נפלאה ליופי שבמגוון ובשונות. היא מתהדרת בעמים, תרבויות, עדות ודתות שונות. אם רק נאפשר יוכלו לחיות בטבעיות בכפיפה אחת ורק אז נבין הבנה עמוקה את היופי שבדבר.