הכירו את מורת המאה: איריס כהן

הגננת הותיקה רואה בתפקידה מחויבות חינוכית. ואף יזמה קהילת גן רב תרבותית

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף החמ"ד 01/08/18 17:57 כ באב התשעח

הכירו את מורת המאה: איריס כהן
מורי המאה, צילום: יחצ

תפקיד: מנהלת גן, מאמנת פרחי הוראה, חונכת מתמחות ומרצה במכללת בית וגן
מוסד: גן חמ״ד גאולים, ירושלים
מחוז: מנח״י

היוזמה: קידום קהילת גן רב תרבותית לאור חזון החמ״ד

איריס גננת מסורה זה 25 שנה והיא רואה בתפקידה מחויבות חינוכית בחיבור משפחתי וקהילתי עם ילדי הגן, תוך מתן מענה אישי למשפחות במצוקה. החינוך בגן של איריס מושתת על קיום מצוות באהבה, עשיית חסד וקירוב לבבות, מתוך שאיפה להעצמת הילד במעגלי חייו: בגן, בבית ובקהילה.

איריס משקיעה רבות בהעצמת כל ילד בגן במתן מענה לכל תחומי ההתפתחות – החברתית, הרגשית והקוגניטיבית – תוך יצירת בסיס אמוני איתן. איריס שואפת שכל הילדים ילמדו בגן בשמחה ובתחושה שהם אהובים ומוגנים. בגן מתקיימת למידת חקר משמעותית הנובעת מסקרנות הילדים ומתחברת לתרבותם ולאירועים בחייהם.

במסגרת זו הילדים חוקרים למשל את מפת ארץ ישראל ואף את מפת ארץ המוצא של משפחתם. איריס פיתחה בגן חמ״ד גאולים, המאופיין בריבוי אוכלוסיית עולים מצרפת, יוזמה ייחודית של שיתופיות וקירוב לבבות בין קהילת העולים לקהילת ההורים הוותיקים. במסגרת היוזמה מתקיימות מגוון פעילויות תוך מתן כבוד לשורשי הילד ומשפחתו, באופן המביא להעצמתם.
איריס דוברת שלוש שפות – עברית, אנגלית וצרפתית – ובזכות כך מצליחה להעביר את המסרים להורים בלשונם. הלמידה בגן מתקיימת גם בהקשר החברתי. כך למשל מתקיימים ערבי שיא, מסיבות ראש חודש, מעגלי קסם לילדים, טיולים, מסיבות, הרצאות ופעילויות חסד.
כן מתקיימים מעגלי שיח להעצמת האימהות מנקודת מבט נשית-דתית בדגש על ערכים וקיום מצוות. הפעילויות הרבות משתפות מעגלים קהילתיים מהקרוב ועד הרחוק, בדגש על ייחודיות האני בתוך הקבוצה ובמתן תחושת שייכות להטמעת ערכי החמ״ד – בית חינוך כמשפחה. הפעילויות מגבשות את קהילת הורי הגן ופותחות צוהר לציונות הדתית מתוך אהבת ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל.

איריס גילתה יכולת מקצועית בהתמודדות עם מקרה טרגי קשה ביותר שאירע בגן. היא חיזקה את הורי הגן, דאגה למפגשי צוות ולליווי של דמות תורנית, דאגה לשיחות עם פסיכולוג וקיימה בגן תוכניות רבות לחיזוק נפש הילדים – והכול במינון ובשיקול דעת.
בתבונה ובאחריות היא הצליחה להרים את הקהילה מהמשבר הקשה.

השפעת היוזמה- קידום ”חזון החמ״ד מחולל מציאות״ - 

  • פיתוח זהות ציונית דתית בקירוב וחיבור בין קהילת עולי צרפת לקהילת הוותיקים מנקודת שוויון, הכלה ואהבת המולדת, ובפעילויות ברוח חזון החמ״ד.
  • קידום אקלים מיטבי בגן במתן מענה פיזי ורגשי, בשיחות אישיות ובתקשורת בשפת האם.
  • קידום ”ללמוד וללמד״ בהקניית הרגלים של למידת חקר ולמידה משמעותית ברוח ”לב לדעת״. קידום ”והעמידו תלמידים הרבה – לכל אדם ישנה״ בחיזוק השפעת ערכי החמ״ד על הבית והמשפחה ובחיבורם לגן.
  • קידום ”חמ״ד וקהילה״ בקיום פעילויות רבות המחברות בין קהילת הגן המגוונת לקהילות שמחוץ לגן.

על זאת ועל קידום מתווה קהילתי בגן רב תרבותי לאור ערכים, קיום מצוות וכבוד הזולת, על נוכחות עקבית ללא היעדרות מהגן, על גילוי כוחות נפש עצומים בהתמודדות עם משבר, על נתינה מתוך שמחה ועל מקצועיות ואכפתיות,
מצאנו את הגב׳ איריס כהן ראויה לקבל את התואר ”מורת המאה״ ה׳תשע״ח.
 

מדינת ישראל בשבילי היא:
חזון זכריה (ח, ד–ה): ’כה אמר ה׳ צבאות, עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים, ואיש העיר יימלאו ילדים וילדות משענתו בידו מרוב ימים. ורחובות משחקים ברחובותיה׳.