הכירו את מורה המאה: ספי בן ניסן

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף החמ"ד 31/01/19 16:00 כה בשבט התשעט

הכירו את מורה המאה: ספי בן ניסן
מורי המאה, צילום: יחצ

תפקיד: מורה ומחנך, חבר צוות הניהול – צוות בחכמ״ה
המוסד: ישיבת חמ״ד בני עקיבא ימ״ה, אלקנה
מחוז: מרכז

היוזמה: תרבות הפנאי לאור חזון החמ״ד

ספי עובד במערכת החינוך זה אחת-עשרה שנים. בתפקידו כרכז חינוך חברתי-ערכי ספי מוביל תהליכים חינוכיים-ערכיים בצניעות ותוך יכולת רתימת שותפים, היוצרת פעילות רב-מערכתית ומעמיקה את היעד. במנהיגותו השקטה והמקצועית ספי מצליח להוביל בקרב צוות המורים ובקרב התלמידים תהליכים המביאים לטיפוח הזהות הציונית דתית. התוכניות שבהובלתו, הבאות לידי ביטוי במגוון ממדים, מהוות עוגן ומשמשות מודל עבודה לרכזי חינוך נוספים שספי מנחה במסגרת תפקידו במחוז.

מתוך תפיסתו הרואה בחינוך הערכי מהות כוללת המושתתת על רצפים בין בית הספר ובין הפעילות החינוכית שמחוץ לבית הספר, ולאור תפקידו הנוסף כרכז נוער יישובי, ספי יצר תוכניות חינוכיות-ערכיות המחברות פעילויות רשמיות ולא רשמיות בבית החינוך ובקהילה. כך לדוגמה, במטרה להעמיק את היעד “יש״י – יחד שבטי ישראל״ בנה ספי – בשיתוף עם רכזי החינוך החברתי-ערכי באולפנת חמ״ד השומרון אלקנה ובתיכון הממלכתי באורנית – תוכנית של מפגשים ושיח בין תלמידים בחינוך הממלכתי לתלמידים בחינוך הממלכתי דתי.

נוסף לכך, ספי פיתח תוכנית ייחודית לטיפוח הזהות הציונית דתית. מהותה של התוכנית היא חיבור בין שורה של תוכניות שונות אשר כולן יחד מובילות להעמקת יעד זה. כך, תוכנית “במ״ה – בית מדרש הורים״ עוסקת בנושא, תוכנית השל״ח הכוללת טיולים ומסעות מתמקדת אף היא בנושא, והתוכנית לפיתוח אישי ומעורבות חברתית מחנכת לערכי חסד ונתינה לאורו של ערך זה. ספי רותם שותפים רבים לעשייתו, ובכך יוצר תהליך מערכתי בית ספרי המחבר ומחובר לכלל הקהילה. על כל אלה, ספי עוסק בפיתוח מנהיגות בני הנוער ורותם לתוכניות החינוך הערכי בבית הספר את נוער “הקהל למען ציון״. בקרב בני הנוער השותפים להובלת יעדי הישיבה מתעצמת תחושת השייכות והחיבור לערכי חזון החמ״ד ולערכי הישיבה, והם מהווים שגרירים להבאת המודל אל בתי הספר העל-יסודיים במחוז כולו.

ספי שוקד על עיצוב תרבות הפנאי בקרב תלמידיו באופן שישקף את זהותם הציונית דתית. במסגרת זו יצר בית מדרש שפעל במהלך חופשת הקיץ ברוח התוכנית “חמ״ד של חופש״, ובו נלמדו נושאים מגוונים על פי בחירת תלמידי הישיבה. זאת ועוד, ספי פועל ליצירת קשר עם תנועות הנוער ומועצות הנוער ביישובים שבהם גרים תלמידיו במטרה לשלב כוחות ולעבוד יחדיו על יעד חינוכי זה.

השפעת היוזמה

  • טיפוח זהות ציונית דתית לאור חזון החמ״ד, בהנחלת ערכי עם ישראל, תורתו וארצו.
  • קידום אקלים חינוכי מיטבי המבוסס על יחסי קרבה ואכפתיות ועל יצירת תחושת שייכות ואמון כלפי המוסד החינוכי.
  • קידום “חמ״ד וקהילה״ בהעצמת העשייה החינוכית תוך שיתוף גורמי קהילה, בהם תנועות נוער ויחידות נוער ביישובים, במטרה להעצים את פעילות החינוך על הרצף שבין בית הספר לקהילה.
  • קידום חמ״ד וקהילה בקיום ערבי במ״ה; טיפוח יעדי “חסד וחמ״ד״ תוך העמקת היעד “שיתוף עם גורמי קהילה״; קידום “יש״י – יחד שבטי ישראל״ בייזום מפגשי שיח עם תלמידים ממגזרים שונים בחברה הישראלית.

על זאת ועל עשייה מקצועית, אחריות מרבית ויזמות מקורית, על הנהגה והובלה של יוזמות משמעותיות הנוגעות בחיי התלמיד, על הירתמות לקידום כל תלמיד ועל אהבה והכלה, מצאנו את מר ספי בן ניסן ראוי לקבל את התואר “מורה המאה״ ה׳תשע״ח