הכירו את מורה המאה: דוד לוק

פגשתם פעם יועץ לשוני של בית הספר? גם אנחנו לא. עד שפגשנו את דוד לוק מהישיבה התיכונית תורנית מדעית בירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/18 10:25 כד באב התשעח

הכירו את מורה המאה: דוד לוק
מורי המאה, צילום: יחצ

תפקיד: רכז ומורה בתחום הדעת לשון והבעה
מוסד: ישיבה תיכונית תורנית מדעית חמ״ד קריית נוער, ירושלים
מחוז: מנח״י

היוזמה: מקצוענות של הוראה – לפשט את המורכב ולהגיע לכל פרט

דוד מורה זה 52 שנה, מהן 23 שנים בישיבה התיכונית תורנית מדעית חמ״ד קריית נוער.
בשנים אלו קידם וייקר את תחום הדעת לשון והבעה בעיני התלמידים, תוך הוראה מקצועית והקרנה מאישיותו המיוחדת.
בעבר שימש דוד שנים רבות מנהל בית ספר ומרצה במכללת מורשת יעקב והותיר את חותמו הייחודי בכל מוסד.
נוסף על כך, לאורך השנים למד משפטים והוא עורך דין במקצועו. דוד רואה בהוראה שליחות חשובה מאין כמותה, הן בחינוך לערכים, ליראת שמים ולדרך ארץ והן בהוראה נחושה ורגישה להעלאת הישגים.


דוד מצטיין בשיתוף פעולה עם צוות המורים וההנהלה. הוא משמש גם היועץ הלשוני של בית הספר ושותף לכל עניין הקשור בניסוח ובעריכה: חומרי לימוד ופרסום, מכתבים וכדו׳.
בהיותו מורה ותיק מאוד ובעל ניסיון רב שנים הוא מתייחס כאב לחבריו לצוות ומדריך אותם הן בהיבטים המקצועיים והפורמליים הן בהיבטים הלא פורמליים.

מורים מרבים להתייעץ עימו כיצד ראוי להורות נושאים בתחומי הדעת תנ״ך ולשון ובאים לצפות בשיעוריו המאלפים. בעת הצורך הוא חונך מורים באופן פרטני לאורך השנה, מחוץ לשעות ההוראה, ומביאם ליכולות הוראה גבוהות תוך שהוא מכין עימם את חומרי ההוראה ומנחה אותם לבחור את דרך ההוראה המיטבית לכל כיתה וכיתה.
יכולות ההוראה של דוד יוצאות דופן. הוא משלב תאטרליות, הומור ופדגוגיה חדשנית לצד פדגוגיה מסורתית. הוא בעל יכולת מקצועית ליצור אווירת לימוד מיטבית, תוך הקפדה חסרת פשרות על סדר ומשמעת.
שיעוריו מאורגנים למופת; הוא מסדר את הנושאים לפי רצף הגיוני, פורט את הנלמד למרכיביו באופן מדויק ונהיר ומרבה ביישום ובתרגול. בזכות כך, גם הנושאים המורכבים ביותר מוגשים באופן שכל תלמיד, גם בכיתה רבת משתתפים, מבין היטב את הנלמד. דוד מרבה לשזור בהוראה נושאים אקטואליים ומעניינים, גם מעולם המשפטים, ומעורר את התלמידים להכיר בערכו של מקצוע הלשון ובתרומתו לאיכות חייהם כמקצוע המשפר את יכולת ההבעה הרהוטה בעל פה ובכתב ומחדד את כושר ההבנה.

התלמידים מעריכים ומוקירים מאוד את דוד על אישיותו המקרינה, על רוחו החודרת ועל יכולתו המופלאה לפשט את הנלמד לכדי חוויה מרתקת, והם בחרו בו לאורך שנים לקבל את אות ההוקרה הבית ספרי למורה השנה.

השפעת היוזמה

  • קידום אקלים מיטבי בבית הספר בגישתו אל המורים והתלמידים, המסייעת ביצירת אקלים של למידה והגברת המוטיבציה.
  • קידום ”ללמוד וללמד״ בהפיכת הלמידה למשמעותית ורלוונטית ובשיפור של ממש בהישגי התלמידים.
  • קידום ”לכל אדם ישנה – והעמידו תלמידים הרבה״ בהגשת החומר הנלמד בהתאם לרמתו של כל תלמיד וביצירת מוטיבציה ללמידה מתוך עניין.


על זאת ועל היותו דוגמה למורה בכל רמ״ח איבריו, על קידום תחום הדעת לשון והבעה באופן יוצא דופן ועל התנהלות בחן, בחסד, בענווה ובחמימות, על היותו אהוב ומוערץ על התלמידים והצוות, על ההשקעה בתלמידים ובצוות ועל רצינות ואכפתיות, מצאנו את מר דוד לוק ראוי לקבל את התואר ”מורה המאה״ ה׳תשע״ח.

מדינת ישראל בשבילי היא: התגשמות של חזון נביאי ישראל ומימוש חלומי כיהודי.