הורים למתבגרים - בטוחים שאתם מוכנים לחופשת הקיץ?

40 אלף בני נוער בפארק הירקון לפני כמה שבועות בהופעתו של אותו זמר ספרדי, וגם לא מעט חבר'ה דתיים בתוכם, גרמו לי למחשבות חדשות על החופש הגדול ובעיקר לתהות: לו אחת מבנותינו הייתה שם, האם הייתי יודעת עד הסוף מה מתרחש באירוע כזה?

חדשות כיפה שולמית בן שעיה‎ 19/06/18 23:35 ו בתמוז התשעח

הורים למתבגרים - בטוחים שאתם מוכנים לחופשת הקיץ?
צילום: shutterstock

40 אלף בני נוער בפארק הירקון לפני כמה שבועות בהופעתו של אותו זמר ספרדי, כולל לא מעט חבר'ה דתיים בתוכם, גרמו לי למחשבות חדשות על החופש הגדול. אין ספק שהחופש הגדול הוא זמן מאתגר, ואת זה כל הורה יודע. אבל אותם בני נוער גרמו לי לחשוב עוד צעד קדימה, ולשאול את עצמי: לו אחת מבנותינו הייתה שם, האם הייתי יודעת עד הסוף מה מתרחש באירוע כזה? האם הייתי מעלה על דעתי שהיא יכולה למצוא את עצמה ניצבת על הבמה חבוקה בזרועותיו של אותו הזמר ו"זוכה" בשיר שהוקדש במיוחד עבורה? לא בטוח.

כהורים, פעמים רבות תחושתנו העמוקה היא הרצון לגונן על ילדינו, להציב גבולות וכללים, למנוע מהם להיחשף לתכנים שאיננו רוצים שיחשפו אליהם ועוד. פעמים אנו מצליחים בכך, ופעמים אחרות - פחות. אך דומה כי אם נודה על האמת, כדאי שנכיר בעובדה כי איננו יכולים לגונן על ילדינו באופן מוחלט מכל האתגרים שמזמן להם העולם וגם אם נתאמץ בכל יכולתנו לעשות זאת – ספק גדול אם נצליח. זאת הכרה קשה וכואבת, אך חיונית. האם זה מייאש? וודאי שלא. דבר אחד משמעותי כן נוכל לעשות והוא לדבר. לשוחח, לשתף, לשמוע, להקשיב. רק שיח כנה ואמיתי בין הורים לילדיהם על המקומות העמוקים ביותר בנפש, על אתגרי החיים, על הבעיות שאנו מתמודדים איתם, רק שיח כזה יכול להועיל. שיח כזה חיוני תמיד ובכל נושא, אך על עניינים עדינים וצנועים של בינו לבינה, על התמודדות עם מרחבי המרשתת על תכניה השונים, על מוגנות מינית ושאר ענייני צניעות הוא חיוני כפל כפליים.

הנצ"יב מוולוז'ין בפירושו לויקרא פרק טו, פרק העוסק בטומאות היוצאות מן הגוף ביניהם דיני נידה ובעל קרי, מדבר על חשיבות השיח. פרק זה מתחיל במילים: "ואמרתם אליהם" המופיעות בלשון רבים. אומר הנצי"ב כי לשון זאת מופיעה בשל הקושי האנושי הטבעי לדבר על נושאים אלו עד כדי ש"היינו סבורים שיותר טוב למעט הדיבור והלימוד בהם", ודווקא משום כך, כתוב בפרשה זו 'ואמרתם' בלשון רבים, כדי ללמדנו "שגם אהרון ילמד עם ישראל אחר שכבר למד משה... והכי הוא כל רב לתלמידיו", ואין ספק כי חובה זו מוטלת גם על כל אב ואם עם ילדיהם.

אם נאמץ לעצמנו את דבריו של הנצי"ב לא נסתפק רק בהצבת גבולות (על אף החשיבות הגדולה שבכך), אלא בראש ובראשונה נשוחח. שיחה כזאת הנעשית מתוך מקום כנה ואמיתי ויחד עם זאת רגיש ועדין, מתוך תורה, מתוך הקשבה עמוקה ואמונה גדולה בדור המיוחד שלפנינו, היא זאת שעשויה לתת לכולנו כח ועוצמה להתמודד עם אתגרי הקיץ הבעל"ט. בהצלחה!

 

 

הכותבת: הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה, לתגובות: sbs@neto.net.il.