האם תלמידים אמריקאים מחונכים יותר מתלמידים ישראלים?

מיכל כרמי - אמא ברילוקיישן, נחתה לא מזמן בארה"ב, וכבר הספיקה להתרשם לטובה ממערכת החינוך המקומית.. ולא רק היא, הרבה מהאנשים שהיא פוגשת בדרכה מביעים שביעות רצון ממערכת החינוך האמריקאית. למה? היא מסבירה.

חדשות כיפה מיכל כרמי 08/07/18 10:24 כה בתמוז התשעח

האם תלמידים אמריקאים מחונכים יותר מתלמידים ישראלים?
צילום: shutterstock

אני נמצאת כבר שלושה ימים עם שבעת ילדיי בעיר מקסימה ליד בוסטון, אנחנו מסתגלים, מכירים אנשים, מדברים איתם ובעיקר..מקשיבים ולומדים.

הרבה דברים שונים בין האנשים שאנחנו פוגשים, אבל דבר אחד ומרכזי דומה בין כולם: שביעות הרצון ממערכת החינוך האמריקאית.

אני שומעת את מה שהם מספרים על כללי התנהגות ברורים, על מערכת זקופה ולא מתבלבלת, עם דרך התנהלות מקצועית ונהלים קבועים ורציפים, על קבלת השונה והתייחסות נכונה לכל ילד.

אני רואה את העיניים הנוצצות שלהם ומקשיבה.

ככל שהם מוסיפים לתאר אני מתרגשת מהדברים הרבים שעוד אלמד השנה, אך בין המילים שלהם אני שומעת משהו שחשוב בעיניי להשמיע אותו כבר עכשיו: תרומתם של ההורים למען יציבות החינוך. מה הכוונה? 

ב-camp אליו ילכו ילדיי ישנם כללי התנהגות מפורטים וברורים שנשלחו אלינו מבעוד מועד ואנחנו וילדינו חתמנו עליהם. ב-camp אחר -הפלאפונים מופקדים בתחילתו, ופעם בשבוע (בלבד!!!) ניתנת אפשרות לילד להתקשר להוריו. הדוגמאות הן רבות, אך די בשתי אלו לחדד את הנושא. כמורה בתיכון בארץ אני נזכרת כמה התנגדות קמה מצד ההורים כשביקשנו לייצר מציאות של הפקדת פלאפונים למשך היום, כדי ליצור אווירה חברית וכדי לאפשר לילדים להתנתק מהמסכים. גם חוזי התנהלות ברורים וכללים בסיסיים של בית הספר נתקלו פעמים רבות בהתנגדות נחרצת והתארגנויות של ההורים נגד מערכת החינוך והקשו עלינו, המורים, את אכיפת הנהלים והגנה על התלמידים עצמם. אני יודעת שיש הרבה מה לשפר במערכת החינוך אבל אולי, רק אולי, יש מה לשפר בהתנהלותנו כהורים במערכת זו?

אולי הגיע הזמן לתת אמון במערכת?

לכבד את הכללים הנהוגים?

אולי (גם אם כרגע הילד הפרטי שלי הוא זה שהכללים היו קשים לו ליישום) התמיכה שלנו כהורים ועמידתנו בכללים תשדר לילדינו כבוד כלפי אותה מערכת שהיינו רוצים שיכבד אותה?  

מדוע כשאנחנו מגיעים לארצות אחרות אנו מקבלים את הכללים ומכבדים אותם גם כאשר הם כוללים: השעיית הילד שרק הרים יד פעם ראשונה, השארת ילד בבית מכיוון שנמצאו בראשו כינים ועוד...

אני חושבת לעצמי כמה יכולנו להרוויח גם במישור הכללי ( שינוי השיח התרבותי, הנהלים, וההתנהגות במערכת החינוך)

וגם במישור הפרטי (כבוד למערכת, למידת עמידה בכללים, ראש נקי ועוד) ממעורבות נכונה ומכובדת שלנו ההורים, כתומכים בהפיכת מערכת החינוך שלנו גם היא ל"מערכת חינוך יציבה, בעלת נהלים ברורים שיודעת ויכולה לחנך את ילדינו בצורה נכונה".

 

 

מיכל כרמי - אשת חינוך, מרצת העצמה ומנחת הורים, כתבת בעלון 471, מנהלת דף הפייסבוק :"שפר באהבה - מיכל כרמי" , אמא ברילוקיישן עם שבעת ילדיה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן