חושדים כי ילדיכם מכור למסכים? 7 סימנים חשובים!

הישראלי הממוצע מבלה עשר שעות ביום מול המסכים השונים, וילדינו, בעקבותינו. השאלה היא, מתי השימוש הופך מפעילות לשעות הפנאי, להתמכרות של ממש שעשויה להשפיע על הילד. אלו הסימנים שכדאי לכם לשים לב אליהם

חדשות כיפה אורטל סבג 24/03/19 11:10 יז באדר ב'

חושדים כי ילדיכם מכור למסכים? 7 סימנים חשובים!
צילום: shutterstock

הילד מחזיק את הספר או הנייד קרוב מדי לעיניים? הילד שלכם תקוע כל היום מול המסך? אם הוא מבצע את הפעולה הזו מטווח קצר מדי - זהו סימן אזהרה, שיכול לרמז על קושי בראייה מרחוק (קוצר ראייה), לקות שיכולה להתפתח בעקבות צפייה ממושכת במסכים או מחשיפה מועטה מדי לאור יום. אורטל סבג, אופטומטריסטית ומנהלת מחלקת מחקרים ב-CooperVision, עם כמה סימנים חשובים שעליכם להכיר.

 

הילד מתלונן על כאבי ראש, סחרחורות ובחילות

אם הילד סובל לעיתים תכופות מהתסמינים האלו, ייתכן שלא מדובר בווירוס שמסרב לעזוב, אלא בתוצר לוואי של קושי למקד את המבט והידרדרות בראייה לרחוק.

 

הילד משפשף הרבה את העיניים

בעת שימוש במחשב או בטלפון לפרקי זמן ארוכים, העיניים ממצמצות פחות מהרגיל, מה שהופך אותן ליבשות, וגורם לתחושת כאב, צריבה ועייפות. זה עלול להתבטא גם בצורך לשפשף את העיניים לעיתים תכופות. "שפשוף העיניים לרוב לא מזיק, אך נמצא קשר בינו לבין התפתחות מחלה ניוונית בקרנית בשנות העשרה המאוחרות (קרטוקונוס)", מסבירה סבג.

 

הילד מתחיל לעלות במשקל

כשהילד מבלה זמן רב מול המסכים, זה פעמים רבות מגיע על חשבון של פעילות גופנית ומשחק בחוץ, מה שיכול להתבטא בעלייה במשקל.

סימפטומים לקוצר ראיה

סימפטומים לקוצר ראיהצילום: CooperVision

 

הילד מתלונן על עייפות וקשיים בהירדמות

האור הנפלט מהמסכים מפריע למחזור השינה במוח ויכול להוביל לנדודי שינה ולכן צפייה ממושכת במסכים, במיוחד לפני השינה, היא גורם שכדאי לצמצם ככל האפשר.

 

הילד סובל מקושי או הידרדרות בלימודים

אם אתם שמים לב להידרדרות בציונים של הילד, בררו מולו ומול המורה ממה זה נובע, יכול להיות שלא מורה פרטי זה הפתרון – אלא זוג משקפיים. מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין בעיות בראייה לבעיות בלמידה. זאת מאחר שחלק ניכר מהחומר מועבר בצורה ויזואלית על הלוח, וילדים שמתקשים בקריאה וטועים בהעתקה ממרחק כזה, עשויים להתקשות יותר בהבנת החומר הנלמד, ולצבור פערים.

 

הילד מפגין סימני התמכרות

האם הילד שלכם מביא את הטאבלט איתו לשולחן האוכל? מציץ בטלפון תוך כדי שיחה? לא מסוגל להתמודד עם המגבלות על זמן המסך שהצבתם לו? חוזר הביתה אחרי יום רע בבית הספר וצריך תכנית טלוויזיה או משחק כדי לשפר את ההרגשה, יש סיכוי טוב שהילד שלכם פיתח התמכרות.