רק חזק ואמץ מאד - עידוד הנהג הזהיר

כידוע, אין פתרון קסמים שאם ננקוט בו נהפוך כולנו לנהגים זהירים. אנו חייבים לנקוט כל הזמן בטכסיסים ובתחבולות חדשות כדי לשפר את הנהיגה הזהירה של כולנו.

חדשות כיפה הרב אלישיב קנוהל 25/02/08 00:00 יט באדר א'

כידוע, אין פתרון קסמים שאם ננקוט בו נהפוך כולנו לנהגים זהירים. אנו חייבים לנקוט כל הזמן בטכסיסים ובתחבולות חדשות כדי לשפר את הנהיגה הזהירה של כולנו.

כבר טבע בזמנו בעל ספר החינוך את מטבע הלשון אחר הפעולות נמשכים הלבבות, שמשמעותו שיש ערך רב למעשים החיצוניים שאנו עושים, ודווקא הם אלו שמשפיעים על התודעה ועל המצב הנפשי שלנו.

בכלל הפעולות אנו צריכים לכלול כל פעולה בכל מערכת החושים שלנו. זו יכולה להיות פרסומת טובה שחודרת אלינו דרך העיניים או דרך האוזניים, וזו יכולה להיות חוויה כלשהי שתחקק בליבי ותשפיע על התנהגותי בעתיד.

כאן המקום לדמיון הפרוע של כל אדם, של כל מחנך ומנהיג ציבור, ליזום ולפעול כדי להטמיע את כללי הנהיגה הזהירה.

כיום הוצאת הרישיון נעשית על פי רוב כבר בסוף שנות התיכון, ולכן יש ליזום פעולות כאלה גם במסגרת המוסד החינוכי. גם בקהילה ניתן ליזום פעולות שונות בעניין והדבר יהיה לברכה.


להלן אביא כמה רעיונות שמצאתי אצל אחרים, ואידך זיל גמור...

מחותני, ר משה אורן מקיבוץ שעלבים מציע להקים בכל ישוב אגודות לזהירות בדרכים. ניתן באגודות אלו ליזום פעולות הסברתיות, לקיים תחרות של זהירות בדרכים, ואף לתגמל פעולות שונות שמשמעותן חיזוק הזהירות בדרכים.

הרב יואל בן נון מציע גם הוא הצעות יפות: (מחביון עוז, קיצור הלכות דרכים עמ 21,20) א. נכון לתקן בקהילות "מי שברך" מיוחד לכל מי שנוהג בכביש על פי החוק ובזהירות, ואינו מסכן את עצמו ואת חיי זולתו...

ב. כל מי שסיים את לימודי הנהיגה וקיבל רישיון ראוי לערוך לכבודו טקס בבית הכנסת, כעין מעמד בר-מצווה לעונשי שמים, וידרוש הוא ורב המקום בהלכות דרכים, ובאיסורים הכרוכים בנהיגה, ובחובת הזהירות. כל אלה, כדי שייכנס בליבו, שמעתה ואילך הוא אחראי לחיי אדם, ובידיו הכוח לקיימם או להכריתם חלילה...

ג. ראוי לברך כל נהג צעיר וכל מי שקונה רכב:"יהי רצון מלפני ה שיתן לך כח ותבונה, וישמור עליך שלא תפגע ולא תיפגע, ולא ייפגעו אחרים בגללך". יפה להדביק ברכה זו ברכב, ולהוסיפה בתפילת הדרך.


אלו הן רק דוגמאות שמלמדות על הכלל - כל עיסוק בעניין, בכל דרך שהיא מבורך, ומגביר אצל כל אחד מאיתנו את המוטיבציה להתחזק ולהשתכלל בזהירות בדרכים. ההשקעה העצומה שמשקיעות החברות השונות בפרסום מלמדת אותנו עד כמה האדם נתון להשפעה על ידי פרסומת נכונה. הפרסומת נעשית רק לאחר שנעשו מחקרים המצביעים באופן ברור על כח ההשפעה שלה. אשר על כן, בואו ונשתמש בכלים מגוונים אלו למען הצלת חיים ומניעת נזקי ממון ונזקי גוף. יתכן ואף נצטרך להושיב מומחים שיחקרו ויציעו הצעות שיש להן בסיס מקצועי יותר, אך אל לנו לזלזל בשום פעולה שיש בה כדי לתרום לחיזוק התודעה בצורך לשפר כל הזמן את הנהיגה הזהירה שלנו.