קו הגברים: לעזור לגברים שרוצים להפסיק להיות אלימים. ויש כאלה

אנו נמצאים כעת בשבוע המאבק באלימות במשפחה. מתנדב אנונימי ב"קו הגברים, הקו ליציאה ממעגל האלימות במשפחה", מספר לנו איך זה מרגיש לעזור למי שהוא סיוט עבור משפחתו ולמה הוא מאמין שהוא עושה מהפכה

חדשות כיפה בשיתוף קו הגברים 26/11/17 13:18 ח בכסלו התשעח

קו הגברים: לעזור לגברים שרוצים להפסיק להיות אלימים. ויש כאלה
קו לגברים , צילום: shutterstock

מדי שבוע אני שואל: איך מצאתי את עצמי, סטודנט פשוט למנהל עסקים – שותף למהפכה?

איך בעצם קרה שאני מתמודד עם סיפורים קשוחים מאד שמגיעים אלינו: תיאורים על אלימות פיזית או מילולית קשה, על ילדים מפוחדים. סיפורים שעד לא מזמן נראו בעיני לגמרי מהסרטים. ועכשיו אני שותף ומסייע לאנשים לברוח מהסיוט של החיים שלהם ולהשאיר את האלימות מאחוריהם. 

אני ממש לא הטיפוס יוצא הסיירת שמקים ארגון לשינוי חברתי וגם לא מחנך דגול.  יצא שקיבלתי מלגה לטובת הלימודים האקדמאים והייתי צריך לבצע "שעות קהילה". כשאני נזכר איך שיבצו אותי שם עדיין מהדהד בראשי קולה של הרכזת האחראית על השיבוצים: "תשמע, נשאר לי מקום אחד אבל הוא נשמע ממש לא משהו: זה קו לגברים..." 

לא ידעתי עד הסוף לאן אני נכנס, אבל התפקיד שקיבלתי היה סיוע טלפוני לגברים בנושא אלימות במשפחה, כאשר עיקר הפונים הם הצד הפוגע. 

ממש כך. הצד הפוגע והאלים. בקו נותנים מענה לגברים שמרגישים תקועים ולכודים באלימות שהם עצמם יוצרים. עוזרים להם לקחת אחריות, להבין את החומרה של המעשים ולעשות צעדים יעילים להוציא את האלימות מהחיים שלהם. 

מאיפה מתחילים? עושים הכשרה ארוכה ואינטנסיבית, נפגשים עם אנשי מקצוע בתחום, לומדים על מורכבויות נפשיות, הקשרים של מעגלי אלימות, גבריות, אלימות כנגד ילדים ועוד. ארבעה חודשים הכשרה - ממש קורס מכי"ם. 

ומה אז? קופצים למים.

שומעים את הכאב של גבר גרוש שהגעגועים לילדים מפילים אותו לתהומות, ואז עוזרים לו להגיע לקבוצת עזרה עצמית. משכנעים איש היי טק שעדיף לו להתחיל טיפול מאשר להמשיך במסלול האלים וההרסני שהוא הולך בו ומחברים אותו למרכז טיפולי. שותים קפה, אוכלים עוגיה. חושבים מה היה קורה לו ולמשפחה שלו אם הוא לא היה מתקשר אלינו. אוכלים עוד עוגיה. יושבים בחדר קטן ומבינים בכאב עד כמה האלימות הזו שכיחה בחברה שלנו, וכמה אנשים שם בחוץ הולכים עם פצע בלב. שיחה אחת, צ'אנס אחד לעשות מהפכה. 

הקו מנסה לשנות את השיח סביב האלימות. הרצון הוא לעזור גם לצד הפוגע להשתנות, לתקן את הדרך שהוא הלך בה עד עכשיו, וכך נעזור לצד הנפגע. איך אני מעז לעשות דבר כזה? גם אני שואל את עצמי לא פעם, כמו כל מי שפגש אישה או איש פגועי אלימות, פצועים וחבולים ממי שהוא הסיוט של חייהם.

התשובה שלי היא שבמקום הזה מצאתי איזון ודיוק שאין בהרבה מקומות. הקו הזה צמח במקום כואב ורגיש שפגש וטיפל באלימות ומכיר היטב את סוג החושך הזה. מתוך הבנה שאין דרך אחרת. אנחנו מציבים גבולות ברורים ויוצאים נגד כל לגיטימציה לאלימות כיוון שיש מקום לכעוס ולהדוף, להתגרש, וגם להכניס לכלא כשצריך, אבל צריך גם להאמין שאפשר להשתנות. כי אחרת מה נשאר.

האיזון הזה הוא פריצת הדרך- זה לא פמיניסטית מול פעיל למען זכויות הגבר, זה לא שחור או לבן, כי המציאות היא צבעונית ברזולוציה הגבוהה ביותר ולכן היא דורשת מאתנו דיוק והקשבה למצוקה של כל הצדדים. סוף סוף השיח הוא לא רק מי אשם, אלא גם מה יכול להפסיק אלימות וליצור שינוי צמיחה וחידוש.

ונחזור לקו עצמו, שירות ייחודי ויחיד בארץ. יש פה מענה טלפוני אנונימי שאינו חושף את הפונים, מקשיב ונותן עזרה מצוינת לזקוקים לה. אנו מכוּונים למציאת הדרך לשחרר את המשפחה כולה מהמצוקה אליה נקלעו. אפשר לצאת מזה. יש פה צוות מקצועי מצוין שמלווה את המתנדבים ויחד אנחנו שותפים ביציאה של אנשים לדרך חדשה וטובה יותר. 

קו הגברים, הקו ליציאה ממעגל האלימות במשפחה, טלפון: 1-800-3939-04, חפשו אותנו בפייסבוק

להתנדבות, נא לשלוח קורות חיים לדוא"ל: kav.lagever@gmail.com