ייעוץ שינה: איך אדע לזהות מתי התינוק שלי עייף?

תינוק צריך לישון מספיק ביחס למה שהוא צריך! וכשזה לא קורה יש המון בלגן. תחושת עייפות היא תחושה ליניארית, שעולה ומתגברת לאט לאט. איך אדע מתי הוא עייף? מה זה לישון מספיק? מהי עייפות יתר ואיך מתמודדים איתה?

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 25/06/18 12:19 יב בתמוז התשעח

ייעוץ שינה: איך אדע לזהות מתי התינוק שלי עייף?
צילום: pixabay

תחושת עייפות היא תחושה ליניארית, שעולה ומתגברת לאט לאט. כשאני נהיית עייפה אני יודעת לפי ניסיון החיים שלי מתי אני יכולה למשוך עוד קצת- להכניס מכונה, להכין אוכל למחר, שנייה לשטוף את הרצפה בשביל הזוחל שלי ומתי אין מצב למשוך, זה כבר זהו. למיטה עכשיו.

הגוף שלנו מספר לנו ולסביבה שלנו מתי הוא זקוק לשינה ואם נתבונן על התינוק שלנו נראה את סימני העייפות הבאים:

התינוק מרגיש עקצוצים בפנים שמפעילים אותו לגעת, לגרד, למשוך ולשפשף את איזור העיניים, האף, האוזניים ואף את הראש והשיער.

כל איזור העיניים הוא שותף פעיל בעייפות- עיניים אדומות, בהייה, מצמוץ שעובר לאט לאט לעצימת עיניים והחלק הכי חמוד זה הגבות המוורידות בזמן עייפות.

מילול של דברים- או שמיכי שיש לו או סתם מילול של כל הבא ליד- המפה, משטח החתלה, בגד זרוק, המרפק של אימא.

הנחת ראש על השטיח או על הרצפה, לעיתים הם ממש מתחפרים עם הראש ברצפה והישבן למעלה.

בגיל שהבייבי שלך כבר משחק ויכול להתרכז במשחק או בספר- שימי לב שבזמן עייפות רמת הקשב יורדת והוא פחות מרוכז, מזיז את ראשו מצד לצד ועובר מדבר לדבר.

אם התינוק שלך כבר פעיל מוטורית הוא יכול ליפול יותר מן הרגיל, כמו שכתבתי בטור הקודם איך לנתב את האדרנלין לשינה.

חשוב לדעת שלכל תינוק יש את הסימנים ואת הסקאלה שלו בין סימני העייפות של ההתחלה ובין הסימנים שהם כבר מצביעים על עייפות יתר.

עייפות יתר היא מצב שהגוף לא ישן מספיק ביחס לצורך שלו ולכן אין נוסחה קבועה לעייפות, היא משתנה עם הגיל, השלב ההתפתחותי והתינוק עצמו.

בהורות שלנו אנחנו מצפים לסדר עם התינוק, שלכל דבר יהיה התחלה אמצע וסוף. באוכל למשל נצפה שהתינוק יהיה רעב- הוא אוכל ואז יהיה שבע וישחק.

בעייפות אנחנו מצפים לראות שהתינוק שלי עייף- ואז הוא ילך לישון בקלות ובשמחה ויקום עירני.

כל זה ממש לא קורה בזמן עייפות יתר. בעייפות יתר נרגיש בעיקר בלגן.

אין התחלה ואין סוף לזמן העייפות של התינוק שלי! והעייפות הזאת ממסכת לו את שאר הצרכים והורסת את כל היום- הוא לא אוכל כמו שצריך, הוא נודניק בלי סוף וזה ממש מתסכל!

מה אפשר לעשות בזמן של עייפות יתר?  

  1. השלב הראשון והחשוב ביותר הוא להבין את המצב, להתבונן על המציאות ולדעת מה לעשות.

  2. השלב השני הוא לאפשר לתינוק שלי להרגיש את העייפות, להיות במקום נעים, עם אור מעומעם, כאשר אני פנויה אליו ולהיות איתו בנחת. מי שיש לה מספר ילדים וזה לא מתאפשר לה להיות עם התינוק בנחת מנשא מאוד יכול לעזור להכניס את התינוק לאווירה נעימה גם במצבים שהם יותר רועשים.

  3. מתוך השלב השני אנחנו מגיעים לשלב השלישי והוא לאפשר לתינוק שלי לאגור שעות שינה, ממש אפלייה מתקנת ואפילו בכל מצב- אפילו אם הוא יונק כל מחזור שינה, לתת לו לינוק או להיות איתו עם המנשא או לקפץ על הכדור כדי שישן וימלא את המחסנים.

ואחרי שהתינוק שלי ישן מספיק אנחנו פנויים לעשות סדר ולהתקדם הלאה. השלב הבא, שעליו אני גם מדברת בקורס האינטרנטי שלי "איך לגדל תינוק עם ביטחון" הוא שלב התקשורת עם התינוק, ללמד אותו שלתחושות שלו בגוף קוראים עייפות ושזה הזמן לישון, על זה אכתוב בטור הבא.

 

 

לטורים קודמים, היכנסו!

 

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com