הראו לי באיזה צעצועים משחקים ילדיכם - ואומר לכם מי אתם!

אדם ניכר בכיסו, כוסו וכעסו, פסקו חכמינו, ואחרי שסיירתי בשש תערוכות צעצועים לקראת חגי תשרי, אני מוסיפה: וגם בצעצועיו. הראו לי באיזה צעצועים משחקים הילדים שלכם, ואגיד לכם, בערך, מה המעמד החברתי, הכלכלי וההשכלתי שלכם.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 19/08/18 14:19 ח באלול התשעח

הראו לי באיזה צעצועים משחקים ילדיכם - ואומר לכם מי אתם!
דיאמנט בובת פייטים שימיז, צילום: דיאמנט צעצועים

צעצועים ומשחקים הם סוכנים מרוככים של הערכים והמיומנויות שהמבוגרים מעוניינים להעביר לדור הבא. הליברליזם המערבי והרב תרבותיות, למשל, עודדו ייצור של בובות שחורות ושחומות המייצגות יופי רב גזעי, לצד הברבי הבלונדינית. משחקי ההרכבה, הטכנו והמחשבים, נועדו להכין את הטף לחשיבה ממוחשבת וטכנולוגיה מתקדמת.

אז מה לימדו אותי הצעצועים בתערוכות של ערב שנת תשע"ט? איזה טרנדים יבלטו על מדפי החנויות? מה יפצירו ילדינו לקנות להם? מה כדאי להביא להם במתנה כדי לזכות בהערכתם?

נתחיל בסוס הפלאים חד קרן. לחברת דיאמנט צעצועים יש קופת חיסכון בצורת חד קרן וכרית נצנצים דו-כיווניים עם קרן מבריקה (שני טרנדים במכה אחת, גם נצנצים וגם חד קרן). לחברת הנסיך הקטן יש בובות חד קרן רכות. בקולקציית הכלים החד פעמיים ליום ההולדת של פעמית סטור, חדי קרן מצוירים על הצלחות.  והנצנצים? הם מכסים פרצופים של בובות חתלתולים בקולקציה של הנסיך הקטן, את גופה של בובת הינשוף שימיז ואת כריכת יומן בית ספר בדיאמנט צעצועים, ועוד הרבה.

הנסיך הקטן - נצנצים

הנסיך הקטן - נצנציםצילום: נעמי גוטקינד גולן

ז'אנר בעלי החיים מלווה את הילדים מאז נדנדת סוס העץ במאות עברו ועד ימי הטמגוצ'י במאה ה-20. גם כיום הוא קיים בגדול. ברשימת משחקי החשיבה של אקספלור toys במשחק בשם "מי מוצא מה בקצה" מבית kidiz, נכנסים ליער וצריך למצוא במהירות מזון שחיות הטמינו במחילות. זהו משחק התמצאות במבוך של מחילות עם 64 אפשרויות שונות. לגילאי 6+. כ-70 שקלים.

לטויס "אר" אס יש בובות חתלתולי אספנות זעירים, שכל אחת מהן מייצגת מצב רוח אחר, עם אביזרים נלווים שצריך לחפור ולהוציא מתוך בצק. ערכת הדמויות והאביזרים מגיעה במארז הנראה כמו קרטון חלב. כ-30 שקלים. לגילאי 5-9. לאותם גילאים נראה לי שייכת גם בובת הכלבלב האסקי פרוסקי המיובאת על ידי הנסיך הקטן. תחליף למי שלא מרשים לו לגדל כלבלב חי. בובת הכלבלב משמיעה קולות רעב וקולות יניקה,  יבבות והמיית הנאה כאשר מגרדים את בטנה, והיא פותחת ועוצמת עיניים כאשר מלטפים אותה. אותי משום מה היא העציבה, חבל שיש ילדים שלא חווים את הדבר האמתי. ילדים בימינו גם לא באים במגע עם תרנגולות, וחושבים שהביצים לחביתה המקושקשת שלהם "צומחת בסופר". אז בשבילם יש בדיאמנט צעצועים את האצימלס, ביצי משחק שמחממים בידיים ואז הן בוקעות ויוצא מהן צעצוע. ראיתי גם באחת התערוכות ביצי צעצוע הבוקעות בתוך מים.

חתלתולי אספנות

חתלתולי אספנותצילום: טויס אר אס

ילדות לא יוותרו לעולם על בובות אנוש כמובן. חברת גטר מייבאת את בובות דיסני שהן שחורות ושחומות וצהבהבות ולבנות, ואת בובות הנסיכה האמיצה יסמין. לנסיך הקטן יש בובות ענק, בגודל ילדות בנות חמש, לתפקיד ה"בסט פריינד" ואם טופ פליי משווקת בובת תינוקת, היא לא שוכבת סתם בעריסה, אלא נוסעת בתלת אופן. בכל זאת אנחנו בעידן הנשים הפעילות. ועדיין אפשר למצוא את אלזה ואנה ומואנה והנסיכות ויתר חברותיהן.

הבובה יסמין

הבובה יסמיןצילום: גטר

להורים המעוניינים בפיתוח מיומנות יד-עין-מוח, מייבאת אקספלור טויס את כפיסי ה-STIX המתלבשים אחד בתוך השני ומאפשרים לבנות אין סוף מבנים. מתאים מגיל 4. החל מכ-130 שקלים. והכי מרתק בין המיובאים של אקספלור טויס הוא משחק ההרכבה הדני PlusPlus עם חלקים מחומר פלסטי גמיש, המאפשר לעצב צורות מעגליות וחיבורים שלא ניתן לחבר באף משחק הרכבה אחר. מומלץ מגיל 3. החל מכ-40 שקלים.

מסיבת פיג

מסיבת פיג'מותצילום: אקספלור

משחקי חשיבה והגיון ממכרים נוספים הם "מה הקשר", עם קלפים שצריך להתאים זה לזה רק אחרי סיווג וחלוקה לקטגוריות וזיהוי קשרי הגומלים בין הפריטים (לגילאי 6-12), בכ-70 שקלים לקופסה, ומשחק מבוך, גם הוא מבית KIDIZ, שכולל פיצוח משימות חשבון וחישובים בכתב סתרים בעזרת משקפי תלת ממד. מומלץ לבני 7 ומעלה.

ז'אנר שלא מדבר אלי אבל כנראה יש לו ביקוש גבוה, הוא של משחקים המשדרים אלימות או סתם דוחים. למשל אבקת סליים הבוקעת מתוך גולגולת או אסלת בית שימוש, כדורים בשם סמאשרס, שצריך לזרוק בכוח לעבר הרצפה, ואז הם מתרסקים ומתוכם בוקע צעצוע זעיר או סטרצ' – בובות של "רעים" שצריך ומותר למתוח להם בכוח ובגסות את הגפיים. בדיאמנט צעצועים אגב, מבטיחים שהסליים שהם מייבאים מאושר על ידי מכון התקנים ובטוח לשימוש ומוסיפים שלא חייבים לרכוש אותו בערכת האסלה, אפשר גם בחיפושיות, מסטיק, כסף וזהב וברווזים.

סליים

סלייםצילום: דיאמנט צעצועים

כדי לחזק את ערכי ה"עשה זאת בעצמך", מייבאת דיאמנט קופסאות להכנת מחקים בתבניות הנראות כמו פירות, עוגיות, מכוניות וכמובן חד קרן. אחרי שמכניסים את החומר לתבנית הרצויה, אופים אותו בתנור, רצוי בהשגחת מבוגר.

צעצועי מטוסים, הליקופטרים, גלשני אוויר, טילים ומכוניות המופעלים בעזרת חיישנים, הם להיטים נצחיים.  רשת טויס אר אס משיקה בז'אנר הזה באופן בלעדי את "אייר הוגס", יבוא מקנדה. החיישנים הנמצאים בבסיס צעצועי התנועה הללו וממריאים וזזים לפי תנועת כף היד. לגילאי 8 ומעלה. כ-230 שקלים.

גם משחק הקופסה שכבש את עולם הילדים והנוער בסערה, "קטאן" מופיע שוב השנה, והפעם בגרסה של "משחקי הכס - משמר הלילה". "קטאן" נחשב לאחד ממשחקי הלוח המשפיעים והמצליחים ביותר בעשורים האחרונים, ודורש מיומנויות חשיבה אסטרטגית, ניהול משאבים ויכולת מסחר. אומרים עליו שהוא הפך לתופעה תרבותית חוצה גילאים והיורשת של המונופול הקלאסי. הוא גם יקר, ונמכר בלעדית ברשת סטימצקי בכ-400 שקלים. תמורת המחיר הזה מקבלים 128 חלקים כולל מצודות, ישובים, דרכים ועוד.

צילום: קטאן

 

ואיפה מסורת ישראל בין כל הז'אנרים האלה? לשם כך קיימת מזה חצי יובל שנים חברת ישראטויס, שבימים אלה משיקה פאזל אושפיזין לסוכות, לוטו חגי ישראל, משחק זיכרון בנושא השבת ועוד.

ישראטוייס

ישראטוייסצילום: נעמי גוטקינד גולן