הילד עולה לכיתה א'? כך תבחרו לו בית ספר מתאים

הורים מתלבטים לאיזה בית ספר לרשום את ילדיהם. לעיתים קיימת יותר מאפשרות אחת. עלינו לשקול את האופציות ולדעת כי לכל בחירה תהיה תוצאה. אנחנו צריכים להחליט מה הכי חשוב לנו לפי סדר העדיפויות שלנו, ועל מה בשום פנים ואופן לא נסכים לוותר.

חדשות כיפה רונית רחמים 10/06/18 10:04 כז בסיון התשעח

הילד עולה לכיתה א'? כך תבחרו לו בית ספר מתאים
צילום: shutterstock

אביא בפניכם כמה גורמים להתבוננות לפני קבלת ההחלטה:

אוכלוסייה - האם האוכלוסייה שמגיעה לבית הספר תואמת את ערכינו? האם השפעתה על ילדינו תהיה טובה?

מרחק - האם מתאים לנו שילדינו יגיעו לבית הספר בהסעות? האם מתאים לנו להתמודד בבוקר עם זמן נוקשה של הגעה להסעה? האם בי"ס רחוק יאפשר לילדינו לפתח עצמאות בהליכה לבית ספר וחזרה?

ההיבט החברתי - מפגש עם חברים אחה"צ: סביר להניח שבית ספר הממוקם רחוק מהבית מביא אתו אוכלוסיה שגרה בקצה אחר של הישוב או ביישוב אחר. האם מתאים לנו כהורים להסיע את הילדים לחברים שגרים רחוק? האם נעמוד בזה?

מקצועיות בית הספר: מה אנחנו  יודעים על הצוות? האם בית הספר נותן מענה לילדים עם צרכים מיוחדים במקרה שצריך? האם הכישרונות והחוזקות של הילד יכולים לבוא לידי ביטוי? מה אנחנו יודעים על התמודדות של בוגרי בית הספר עם החומר הנלמד בחטיבת הביניים, האם מכינים אותם כהלכה לחטיבה?

חברים: בנקודה זו צריך מאוד להיזהר. נכון, חברים זה דבר חשוב אך צריך לזכור שילדים מתחברים מהר מאוד עם חברים חדשים. אמנם, אם המשפחה גרה בישוב קטן וכל הילדים הולכים לבית ספר מסוים הדבר בעל משקל שונה מאשר אם המשפחה גרה בעיר או בישוב גדול ויש הרבה אופציות חברתיות.

חשוב לזכור שההחלטה היא אינדיווידואלית לכל משפחה. מה שמתאים למשפחה אחת או לילד אחד יכול להתאים פחות למשפחה אחרת ולילד אחר. כל הורה מכיר היטב את הילד שלו וחשוב ללכת עם הלב.

כדאי כמובן להקשיב לגננת ולהמלצותיה. אם היא גננת שאתם סומכים על המקצועיות שלה כדאי להתחשב בדעתה. היא מכירה בילד צדדים שלפעמים כהורים אנחנו מכירים פחות. היא מלווה את הילד בהתמודדויות שבבית פחות ניכרות, למשל: ההיבט החברתי, איך הילד מתנהל בקבוצה. האם הוא מנהיג? האם הוא מובל? האם הוא יוזם? אולי חלילה דחוי? האם הוא תחרותי? בהיבט הלימודי,  קצב הלימוד? רמת הילד יחסית לבני גילו ולבסוף, ולא פחות חשוב, ההיבט הרגשי, כיצד הילד מגיב לתסכול? לקושי? להצלחה?

חשוב להגיע פיזית לבית הספר ולהתרשם. אפשר לתאם פגישה עם יועצת / מנהל בית הספר ולשאול שאלות. ערכו לעצמכם רשימת שאלות למפגש מבעוד מועד ואל תחששו לשאול אותן. הילד שלכם עומד "לבלות" שש שנים מאוד משמעותיות בבית הספר וכדאי שזה יהיה מקום טוב עבורו. למשל, שאלה לגבי התייחסות בית הספר לצורך מיוחד, למשל ילד מחונן. האם יהיה לו מענה והתייחסות בבית הספר? אם הילד זקוק לעזרה בלימודים, מה הוא יוכל לקבל. אם יש צורך פיזי, רגישות מיוחדת למזון, איך בי"ס נערך? האם יש אחראי לכך? כדאי גם להסתובב במבנה ובחצר ולהתרשם. להישאר בהפסקה, ולבחון מה עושים הילדים בהפסקה? האם יש להם עניין או שיש הרבה אלימות.

כמובן שצריך לזכור שבית הספר הוא לא הבית. יש דברים שבית הספר יתקשה לספק וזה יהיה תפקיד ההורים. בית הספר אינו תחליף להורים, לא כל כישרון של הילד יוכל לבוא לידי ביטוי ולא כל קושי יוכל להיפתר. יחד עם זאת חשוב שנבחר את הטוב ביותר עבור ילדנו.

מאחלת לכם בחירה מוצלחת.

 

לטורים קודמים של רונית

 

על הכותבת: רונית רחמים - מנחת הורים, יועצת חינוכית ומאמנת ביצירה, ליצירת קשר: ronitemoon@gmail.com / 0523314590.