החופש הגדול לא חייב להיות כל כך מלחיץ

כחודש לפני החופש הורים שפונים אלי מגלים לחץ ממה שצפוי להם בחופש הגדול. איזו קייטנה לבחור? איזה פעילויות יתאימו? ומה יהיה עם המשאבים הכספיים ועוד כהנה וכהנה דאגות. אין ספק שהחופש מאתגר, אבל אפשר להסתכל עליו מזווית אחרת.

חדשות כיפה רונית רחמים 17/07/18 09:10 ה באב התשעח

החופש הגדול לא חייב להיות כל כך מלחיץ
צילום: shutterstock

כחודש לפני החופש הורים שפונים אלי מגלים לחץ ממה שצפוי להם בחופש הגדול. איזו קייטנה לבחור? איזה פעילויות יתאימו? ומה יהיה עם המשאבים הכספיים ועוד כהנה וכהנה דאגות. נכון, חודשיים זה המון זמן ובמקרה של ילדי החטיבה העליונה זה עוד יותר. ההורים מתארים את החופש כסיוט, ילדים משועממים, רבים, שעות השינה שלהם מתהפכות ושאר מטעמים.

אין ספק שהחופש אכן מאתגר, אך הוא מצב נתון ואני רוצה להציע התבוננות אחרת, הסתכלות מזווית שונה של תפיסת החופש כהזדמנות. הזדמנות לייצר קשר נעים ורגוע, פיתוח של אחריות אישית ועידוד למפגשי משפחה נעימים.

אם במהלך שנת הלימודים יש מתח סביב שעת הקימה,העובדה שאנו מחויבים לזמנים, מטלות, מבחנים, שיעורי בית, הכנת סנדוויצ'ים, הסעות לחוגים, ועוד.. הרי שבחופש של הילדים כל אלה נחסכים מאתנו.

כמו תמיד אני מציעה לערוך שיחה מוקדמת עם הילדים, כמובן שיחה תואמת גיל בעניין תאום הציפיות לחופש הגדול. לשיחה כדאי להגיע מוכנים עם רעיונות שלכם לבילויים שתואמים את התקציב והרוח המשפחתית. שמעו מהילדים מה הם היו רוצים לעשות? אספו תאריכים של הפעילויות של הילדים כמו: מחנות, פעולות בתנועה וכדומה. הציעו גם רשימת מטלות שבהם אתם מבקשים שייקחו חלק. כמובן שהמטלה צריכה להיות תואמת גיל ויכולת.

גלו גמישות, אפשרו לילדים להתחלף ביניהם במטלות אם ירצו, אל תכפו מטלה מסוימת. אולי לילדים יהיו רעיונות אחרים למטלות שלא חשבתם עליהן.

ערכו לוח חופש משפחתי. תנו לכל ילד לוח כזה. כל אחד מהילדים ישתף את כולם בפעילויות האישיות שלו וכולם יצבעו את הימים. למשל: אם אסף בחר צבע ירוק, כל המשפחה תצבע בירוק את התאריכים האישיים של אסף. כך נעבור את כל הילדים. הלוח יתמלא בצבעים אך יישארו תאריכים פנויים. אלו יהיו התאריכים המשפחתיים.

אתם יכולים ליזום פעילויות עם ילד אחד כאשר ילד אחר עסוק. כך נרוויח גם זמן משפחתי וגם זמן עם כל ילד. תכנון החופש עם הילדים מאוד מכבדת אותם ואת רצונם והסיכוי שהאווירה בבית תהיה טובה ונעימה גדול יותר.

התכנון המוקדם של החופש יוצר רוגע. גם הילדים וגם ההורים יודעים מה צפוי. כך נמנע מראש שיעמום שמוביל לתסכול. אין זה אומר שלא יכול וצריך להיות זמן פנוי. חשוב שילדים ילמדו להעסיק את עצמם. גם על כך כדאי לדבר בשיחה המשפחתית. שאלו את הילדים: איך יוכלו להעסיק את עצמם כאשר הם משתעממים. אתם תגלו שכאשר האחריות על הילדים יהיו להם רעיונות ואפילו טובים.

עדיין לא מאוחר!

נסו ותיהנו,אשמח שתגיבו ותשתפו איך הצליח לכם.

חופשה מהנה ורגועה!

 

 

לכל הטורים של רונית, היכנסו!