הורים -אל תחמיצו: מונדיאל זו הזדמנות של פעם בארבע שנים!

הורות כידוע לכל הורה, היא משימה שמתחילה ברגע בו התבשרתם שאתם בהריון (ויש שיאמרו עוד הרבה קודם) ולעולם לא נגמרת עד מאה ועשרים. כל יום וכל רגע מתרגשות עלינו הזדמנויות שונות למימוש ההורות שלנו. את המילים הבאות אני רוצה להקדיש להזדמנות של פעם בארבע שנים - המונדיאל.

חדשות כיפה משה נא-אור 24/06/18 11:02 יא בתמוז התשעח

הורים -אל תחמיצו: מונדיאל זו הזדמנות של פעם בארבע שנים!

גביע העולם בכדורגל, או כפי שזה מכונה אצלנו בישראל המונדיאל. פעם בארבע שנים חגיגה של כדורגל, משהו באוויר סביבנו משתנה וברוך ה' גם הילדים בתוך זה. את גביע העולם הנוכחי, אני חוגג כשבניי כבר גדולים מספיק מסתבר, בשביל לצפות בכדורגל להבין מה קורה ואף לחוות דעה מלומדת, על איכות המשחק והשחקנים. וזה מציב בפנינו אתגר לא פשוט – כמה לתת להם לצפות, האם בכל שלושת המשחקים (בשלב הבתים), האם אחד ביום, עד מתי, האם להביא חברים או שלא ועוד שלל שאלות. אבל לא השאלות האלה הן מה שמעניין אותי.

בעיניי באופן אישי, האתגר האמיתי הוא זמן הצפייה המשותפת. החוויה של אב ובניו הצופים ביחד בגברים אחרים המשחקים לפניהם. מהי השפה בה אני משתמש כדי לחוות את דעתי על השופט, כיצד אני מכנה את השחקנים הפחות אהודים עלי, איזה מסורות אני מעביר. אתן דוגמה שקרתה באמת, המשחק בין גרמניה למקסיקו: מספר שלוש שואל אותי איזו קבוצה אני רוצה שתנצח, ואני מביט בו כמו לא מבין את השאלה ואומר לו ברור מקסיקו, והוא שואל אותי בתמימות, למה לא גרמניה? ואני עונה לו על אוטומט, בגלל השואה. והוא ממשיך בתמימות של ילד בן שמונה, הגרמנים האלה עשו את השואה? ואז אני מתחיל לשאול את עצמי, האם התשובה שלי הייתה נכונה, האם היה נכון ללמד את הילד שאנחנו לא אוהדים את גרמניה בגלל השואה? ואני עונה לו – לא אלה בדיוק, אבל הגרמנים באופן כללי. ואני עונה לעצמי בלב אולי כן, אולי זו בדיוק ההזדמנות, באמצעות הדברים הכביכול משניים להעביר מסורת, להעביר זיכרון משותף. כן אנחנו לא בעד גרמניה בגלל השואה, כן אנחנו זוכרים ולא שוכחים.

ולא רק זה, הצפייה המשותפת נותנת לך אפשרות לייצר חוויה משפחתית של ביחד, של משהו שעושים כל הילדים עם ההורים, או לפחות עם אבא במקרה של המשפחה שלנו, חוויה שאולי תיחרט בזיכרונם כמשהו שהיה כייפי ומשמעותי. משהו שמחכים לו כל ארבע שנים, ומי יודע אולי במונדיאל של 2058 שיערך בישראל, הילדים יבואו אלינו, לסלון, שלנו עם הנכדים והנינים לצפות בגביע העולם ולאהוד כל קבוצה שהיא לא גרמניה. אמן!