הדרך אל האושר: מנכ"ל פעמונים החדש בריאיון ראשון

דודי קוכמייסטר, תושב אפרת, שנכנס לתפקידו לפני כחודשיים, סבור שהמפתח למשפחה מאושרת הוא התנהלות כלכלית נכונה. "משפחות שמיישמות את הדברים שאנחנו מלמדים מגיעות לעצמאות כלכלית", הוא מבטיח

חדשות כיפה דויד ליבנה 02/01/18 10:47 טו בטבת התשעח

הדרך אל האושר: מנכ"ל פעמונים החדש בריאיון ראשון
מנכל פעמונים, דודי קוכמייסטר, צילום: יח"צ

"המפתח לאיכות חיים של משפחה היא התנהלות כלכלית נכונה", כך אומר לכיפה מנכ"ל פעמונים החדש, דודי קוכמייסטר, בריאיון ראשון בתפקיד. "אם משפחה מנהלת נכון את הוצאותיה, ללא קשר להכנסתה, אתה מקבל משפחה עם הרבה יותר סיכוי לאושר, וזה משפיע על כל רבדי החיים", הוא מדגיש.

קוכמייסטר, 60, תושב אפרת, נכנס לתפקידו לפני כחודשיים לאחר פרישתו של מייסד הארגון, אוריאל לדרברג, בתום 20 שנות פעילות, אולם הוא אינו חדש בפעמונים ומתנדב שם כמעט עשר שנים. במקצועו הוא מהנדס תעשייה וניהול, ולאורך השנים הוא שימש במגוון תפקידים כמו מנכ"ל חברת הגיחון, יו"ר פורום מנכ"לי תאגידי המים בישראל, עוזר לסגן שר הדתות לענייני רפורמות מבניות ודירקטור בחברה ממשלתית.

בתפקידו האחרון שימש קוכמייסטר כחבר בוועדה מיוחדת של משרד האוצר לעניין יוקר המחייה, והוא משתמש בידע ובניסיון שצבר שם ובתפקידיו האחרים כדי לסייע לאחרים למצוא את הדרך להתנהלות כלכלית מאוזנת.

"המסר של פעמונים הוא 'תתאמץ ותשקיע בהווה כדי שהעתיד שלך יהיה טוב'. הדבר הזה מתחיל בכך שלא תבזבז את המשאבים שלך ולא תיקח על עצמך התחייבויות שאחר כך יהיה לך קשה לפרוע אותם", אומר קוכמייסטר. "צריך להשקיע בהווה כדי שאחר כך יהיה יותר נוח. אנחנו מעודדים אנשים לעשות את המחשבה הזו וזה הרציונל המרכזי של פעמונים".

לדבריו, "רוב האנשים שפונים אלינו משכנו את ההווה ואת העתיד שלהם לטובת דברים שלא בטוח שהם צריכים אותם. אנחנו לא חושבים שהעתיד הזוי או לא יגיע, אז לכן המאמצים שלנו מתרכזים בכל מני רבדים כדי לעודד אנשים להתכונן אליו".

במהלך שנת 2017 סייעה פעמונים ל-7,200 משפחות שנקלעו למצוקה כלכלית. מנתוני הארגון עולה כי 71% מהפונים שסיימו את תהליך הליווי שהוענק להם הגיעו לאיזון כלכלי או שיפרו באופן ניכר את ההתנהלות הכלכלית שלהם. משפחה שסיימה את התהליך חסכה בממוצע סכום שנתי של 34,428 שקל.

"נקודת הפתיחה שלנו אומרת שהאדם צריך להיות אחראי לפעולותיו, האחריות האישית היא מאוד גבוהה", אומר קוכמייסטר. "אדם צריך להיות אחראי על היכולת להוציא כסף בהתאם למה שיש לו, אלא שלפעמים הוא צריך עזרה כדי לממש נכון את האחריות שלו".

קוכמייסטר מדגיש שוב כי הדרך לעצמאות כלכלית תלויה בניהול נכון של ההכנסות וההוצאות, וכי גם בעלי רמת הכנסה שאינה גבוהה יכולים להגיע לכך. "כשמשפחות מיישמות את הדברים שמלמדים בפעמונים הן מצליחות להגיע לעצמאות כלכלית ולהתנהלות כלכלית נכונה", הוא אומר.

לשאלה האם הוא מוצא הבדלים בין דפוסי ההתנהלות הכלכלית של המגזרים השונים שמגיעים לפעמונים, ענה קוכמייסטר כי הוא אינו מבחין בכאלה. "יש ניואנסים לכל קבוצה וברור שיש לזה משמעויות, אבל בגדול דפוסי ההתנהגות של הציבור במדינה מאוד דומים במאפיינים. כמובן שבתוך התוכן ובשאלה על מה צורכים יש פערים.

"לדוגמה, מקובל לומר שרכיב החינוך בציבור הדתי לאומי יקר יותר מאשר בציבור החילוני. מקובל גם לחשוב שרכיב הדיור ביהודה ושומרון נמוך יותר ממרכז הארץ. בסופו של דבר ישנם הבדל במאפיינים, אבל בתמונה הכללית יש דמיון - משפחה מתפרנסת, צורכת דברים, והיא צריכה להתנהל נכון כלכלית".

קוכמייסטר מספר שהארגון שהוא עומד בראשו מפעיל עשרות מיזמים ושיתופי פעולה עם קרנות וגופים שונים, בהם גם משרד האוצר ובנק ישראל. "אנחנו מבקשים לקחת את הידע והלקחים שצברנו והפקנו בפעמונים, ולהשפיע באמצעותם על החברה, כדי שכמות האנשים שיגיעו למצב שבו יצטרכו עזרה תלך ותפחת. אנחנו מבקשים לעזור לאלו שצריכים עזרה ועוד לא הגיעו לפעמונים, וכדי לעזור לאחרים כך שלא יצטרכו להגיע לפעמונים", הוא אומר.

לסיום מספר קוכמייסטר כי הוא קיבל את הארגון "במצב מצוין", וכי במהלך כהונתו בתפקיד מנכ"ל פעמונים מטרתו היא להמשיך את המומנטום "עוד ועוד". לדבריו, לצד העבודה המתמדת לשיפור ודיוק השירותים והתכנים שמציע הארגון, פעמונים גם שואפת להתפתח ולהיות גורם משפיע בנושאים כלכליים בקרב החברה בישראל ובקרב מקבלי ההחלטות.