האקתון גם לתינוקות!

את האקתון הבלתי שגרתי הזה אף אחד לא ישכח. אמהות, עם מחשבים ותינוקות בידיים פיתחו טכנולוגיות שיכולות לסייע בהצלת חיים, עם צמיד אלקטרוני לאירוע רב נפגעים, חדר בריחה לאנשים עם מוגבלויות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/18 11:14 יא בתמוז התשעח

האקתון גם לתינוקות!
צילום: יח"צ

בזמן שבכל העולם המערבי לא מצליחים להביא נשים ללמוד את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, 106 סטודנטיות בקמפוס טל של המרכז האקדמי לב השתתפו מיום רביעי ועד שישי ב'האקתון' המוקדש כולו לנשים דתיות. כיוון שאי אפשר להשאיר תינוקות קטנים יומיים לבד בבית, הגיעו חלק מהנשים הנשואות עם הילדים. כך, בין כתיבת קוד להרצת תוכנה ובין הכנת מצגת ועיצובה התפנו הסטודנטיות גם לחטוף ארוחה קלה, לשחק מעט עם התינוקות ולהניק אותם.

בהאקתון, מירוץ טכנולוגיה ליצירת פיתוחים טכנולוגיים בזמן קצוב, שהתקיים בקמפוס טל בירושלים, התחרו הסטודנטיות במשך 44 שעות ברציפות, לאחר שבחרו אחד מתוך 20 האתגרים שהציבו בפניהן חברות טכנולוגיה מובילות בישראל כמו IBM, אינטל, רפאל, ארזים מובייל, בנק פאגי לצד חברות ועמותות כגון כרמל 6000, בית איזי שפירא ועוד. ההאקתון התקיים הודות למרכז היזמות LevTech שהוקם השנה במרכז האקדמי לב במטרה לאפשר לסטודנטים להתנסות ביצירת פיתוחים טכנולוגיים כבר במהלך הלימודים ולצבור ניסיון מעשי, רלוונטי לתעשייה.

בין האתגרים שהציגו החברות לסטודנטיות, שלומדות לתארים במדעי המחשב, הנדסת תוכנה, ביו-אינפורמטיקה, הנדסת תעשייה וניהול, אלקטרוניקה, מנהל עסקים, חשבונאות ועוד, היו ‎‎‎‎‎בניית מנוע שיחה (צ'ט בוט) שיכוון וידריך במתן עזרה ראשונה במצבים מצילי חיים, יצירת חדר בריחה לאנשים עם מוגבלויות, פיתוח משחק מחשב לטאבלט שיאפשר לשחקנים עיוורים ושאינם עיוורים לשחק יחד, חינוך ילדים להנהלות פיננסית באמצעות משחק, עידוד אנשים עם מוגבלויות לעיסוק בספורט ע"י מוסיקה שמשתנה בהתאם לקצב האימון ועוד.
 

צילום: יח"צ

במהלך ההאקתון נצפו מחזות בלתי שגרתיים כאשר חלק מהנשים הנשואות שהשתתפו באירוע לא היו יכולות להשאיר תינוקות לבד בבית ובאו יחד איתם להתחרות בהאקתון. כדי לסייע לסטודנטיות נפתח פעוטון עבור התינוקות והאמהות התפנו להמשיך ולפתח את המוצרים. כך למשל, אחת הסטודנטיות לביו-אינפורמטיקה היא אם לשמונה ילדים, בת 40, שהחליטה לפני כשנה להיכנס לתחום ההייטק ובאה ללמוד מאפס. היא הגיעה יחד עם תינוק בן מספר חודשים ולמספר רגעים היה נדמה כי גם הוא מתחיל בעצם לפתח אפליקציות.

בנקודת זמן אחרת, ניתן היה למצוא סטודנטיות יושבות על הרצפה עם מחשבים ניידים, או על כורסאות, וממשיכות לעבוד כאילו שזו צורת העבודה הרגילה. גם הפסקות האוכל שלקחו הסטודנטיות היו קצרות וממוקדות – כדי לא להפסיד זמן פיתוח יקר.

האווירה באירוע הייתה ספורטיבית במיוחד, כך למשל כאשר סטודנטיות הגיעו לפריצות דרך, המתחרות מהקבוצות השונות עצרו לרגע מעיסוקיהן ועודדו את הסטודנטיות להמשיך ולהצליח. "ההצלחה של קבוצת סטודנטיות אחת לא רק שלא פגעה בסטודנטיות האחרות ולא נוצרה אצלן תחושה של קנאה באחרות" מסביר ערן יומטוביאן, רכז מרכז היזמות LevTech במרכז האקדמי לב. "ההצלחה נתנה גם להן דחיפה להמשיך ולהשקיע כדי להצליח. היה מיוחד לראות את הפרגון ההדדי בין הקבוצות". דרך מרכז היזמות Lev Tech יוכלו הסטודנטים שיבחרו בכך, להמשיך לקבל ליווי מקצועי לאורך הלימודים כדי להפוך את אבות הטיפוס למוצרים סופיים בשוק.

עם סיום העבודה על הפיתוחים הטכנולוגיים בהשתתפותם של כ-30 מנטורים, ולאחר יומיים כמעט ללא שינה, הציגו המתמודדות את התוצאות לשופטים: רות פולצ'ק מייסדת ויו"ר She codes, דורון איש שלום מנהל פיתוח תוכיות בחברת JVP Play, מיכל קבצניק שותפה ומייסדת בThe Good Group, דוד וכטפוגל מנהל מוצר בGroup N, מרים שוואב מנכ"לית Strattic, ואללד פוסטן מנהל פיתוח עסקי בOurCrowd  אשר בחרו את הצוותים המנצחים.

במקום הראשון זכתה קבוצת GeekHub אשר התמודדה עם אתגר שהציבה חברת אינטל. הקבוצה פיתחה צמיד אלקטרוני רב תכליתי, לשימוש כוחות ההצלה בשטח בעת אירוע רב נפגעים. הפיתוח מאפשר לפראמדיק בשטח להצמיד אותו למטופל, לסמן על הצמיד את חומרת הפציעה ולהקליט את הנתונים החשובים למערכת. המחשב יוכל להמיר את הקול לטקסט ולהעביר לבית החולים את הנתונים, מה שיקצר את זמן האבחון בבית החולים, ייתן מידע בזמן אמת לרופאים וייעל את הטיפול באירוע.
 

צילום: יחצ

במקום השני זכתה קבוצת DarkFlames שהתמודדה אף היא עם אתגר של חברת אינטל. הקבוצה תכננה חדר בריחה בו יכולים לשחק יחד עיוורים ורואים ואף הכינה מספר חידות טכנולוגיות עבור חדר כזה. אחד המנטורים שליווה את הקבוצה בתהליך הוא עדי קושניר, עיוור בן 20 אשר לא נכנע למוגבלות ובגיל 11 למד לתכנת. כיום הוא עובד בתעשיית ההייטק ומשמש כיועץ לטכנולוגיות לעיוורים.

במקום השלישי זכתה קבוצת AngryBirds, שבחרה להתמודד עם אתגר של חברת רפאל. הקבוצה מימשה אלגוריתם עיבוד תמונה שיוכל לסייע בזיהוי עצמים בשמים ולקבוע האם מדובר בעצם לא מזיק כגון ציפור, או בעצם זר המאיים על ביטחונה של ישראל, ולאפשר לכוחות הביטחון לפעול בהתאם ובמהירות.

‎‎‎‎‎דורון איש שלום מ-JVP Play, מהשופטים אמר בסיום האירוע: "מה שראיתי כאן מעורר השראה ומדהים. יצירתיות ברמה מאוד גבוהה. שיתוף הפעולה בין הצוותים והרמה מאוד גבוהים. למקומות רבים יש הרבה מה ללמוד לא רק מרמת האירוע אלא גם מהפתרונות והרמה הגבוהה שנוצרה בזמן כל כך קצר".

במרכז האקדמי לב מציינים כי מבחינתם המוסד האקדמי צריך להיות מכוון מטרה לפי מה שמחפשים בתעשייה ולעדכן את חומרי הלימוד בהתאם לצורך בשוק, כדי שהבוגרים והבוגרות יגיעו מוכנים לשוק העבודה. נתונים שפורסמו לאחרונה מראים כי המרכז האקדמי לב מוביל את רשימת מוסדות הלימוד בשילוב נשים לתואר במדעי המחשב, עם 53% מהסטודנטים בחוג (543 סטודנטיות), זאת ביחס לשיעור של 29% נשים בלבד בכל החוגים למדעי המחשב בארץ. גם במספרים מוחלטים המרכז מכשיר 18% מהסטודנטיות לתואר ראשון במדעי המחשב בישראל. בגזרת לימודי ההנדסה המוסד מדורג גם כן בפסגה, במקום השני עם 27% נשים מקרב הסטודנטים בחוגים להנדסה. 

אתי שטרן, ראש קמפוס טל במרכז האקדמי לב ציינה בסיפוק את הצלחת ההאקתון ואמרה: "אנחנו במרכז האקדמי לב ממשיכים לחבר בין האקדמיה לתעשייה. ההאקתון הוא אירוע שנותן המון כלים לסטודנטיות להתמודד עם אתגרים אמיתיים בשוק, לפתח ולהגיע להישגים יוצאי דופן. נתראה בע"ה בהאק-טל הבא של 2019".

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן