האם הילד שלכם מוכן לכיתה א'?

רגע לפני שמחליטים אם הילד מוכן לעלות לכיתה א או שאולי כדאי להשאיר אותו עוד שנה בגן, בואו נדבר על מה זה "מוכן"

חדשות כיפה אורה פולק 24/12/17 16:30 ו בטבת התשעח

האם הילד שלכם מוכן לכיתה א'?
מוכנים לכיתה א, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

איזו התרגשות, הילד/ה שלכם עולה לכיתה א' בשנה הבאה. להתרגשות החיובית מתלווים פעמים רבות גם חששות מהלא נודע, איך הילד יסתדר במסגרת החדשה, האם יצליח לייצר חברויות בריאות? האם ילמד בכיף או שיהיה לו מעט קשה? האם יצליח ליהנות מהלמידה והאם בכלל הוא החויה הבית ספרית תהיה לו טובה?

אל שאלות שכל הורה לילד הנמצא בגן חובה שואל את עצמו במודע או שלא במודע, לנו כהורים חשוב שלילדים שלנו יהיה הכי טוב שניתן ובית ספר לא תמיד מסתדר לנו עם המושג "הכי טוב"..

כהורים כולנו יודעים שככל שילד מגיע מוכן לכיתה עא כך המעבר מהגן למסגרת הכיתה רך יותר, אך מהי אותה מוכנות עליה מדברים כולם?

עד לפני מס' שנים המוכנות לכיתה א' הסתכמה באחיזת עיפרון נכונה, ביכולת לארגן את הציוד הלימודי באופן עצמאי, המוכנות כוונה בעיקרה לתחום האירגוני והמוטורי.

בשנים האחרונות עלתה המודעות לצורך בהגעה עם מוכנות נוספת, מוכנות רגשית.

המוכנות הרגשית מכוונת לצדדים הרגשיים - נפשיים של הילד ופונה עיקרה לתחומים החברתיים, ההסתגלותיים של הילד בקבוצה ובמסגרת הכיתתית.

למשל, היכולת להיפרד מההורה בתחילת יום לימודים בנינוחות, היכולת להבין כי אני חלק מקבוצה וככזה הפוקוס לא יהיה תמיד עלי ואצטרך לדעת כיצד לנווט את עצמי בתוך "ההמון", היכולת להפסיד ולנצח בכבוד, היכולת לגלות איפוק כשמשהו אינו נראה לי ועוד ועד.

גיל שש הגיל בו רוב הילדים עולים לכיתה א הוא גיל שהילדים מסוגלים להיות ברמת מוכנות רגשית שתקל עליהם את המעבר מהגן לכיתה א'. (עפ"י מחקרים רבים זהו אחד מתוך שלושה המעברים המשמעותיים שעובר אדם בחייו, 1- לידה, 2-כניסה לכיתה א', 3-נישואין)

בגן נעשות פעולות שונות על מנת לעזור לילדים ולהכין אותם גם בתחום הרגשי למעבר לכיתה א אך למרות זאת ישנם לא מעט ילדים שנכנסים לכיתה א' כשהם מוכנים בתחום הארגוני-מוטורי אך עם קושי בתחום הרגשי.

ילד שנכנס עם קושי בתחום הרגשי ואינו זוכה לתיווך או לסיוע רגשי צפוי לו קושי פנימי וקושי חברתי לא קטן. כהורים יש לנו אחריות גדולה לזהות את מצבו של הילד אם הוא זקוק לאיזושהי עזרה ואם כן עלינו לפנות כבר היום לגננת בגן החובה ולשמוע את חוות דעתה בעניין ואם יש צורך לבקש ממנה המלצה לטיפול רגשי שיעזור ויכין את הילד לקראת המעבר הצפוי.

ככל שנעזור לילד מוקדם יותר כך הסיכוי שיצליח לעשות שינוי בתחום בו הוא מתקשה יגדל והמעבר מהגן יעבור עליו בקלות גדולה יותר.

ב"ה כיום יש אנשי טיפול שמתמקצעים בתחום הרגשי בכלל ובעזרה להגיע מוכן לקראת כיתה א, אם מתגלה צורך מומלץ לפנות לאותם גורמי טיפול מקצועיים ולעזור לילד שנתקל בקושי הרגשי.

ילד שנכנס לכיתה א עם קושי רגשי שלא טופל עלול ליתקל מהר מאד בתסכול, באכזבות, בקשיים חברתיים וכל אלה יולידו בתוכו רגשות שליליים שלא יקדמו אותו בתחומים האחרים כמו למידה, יכולת ארגונית-מוטורית.

כשמופיע קושי רגשי הוא אינו משאיר את הילד פנוי להתמודד עם שאר החזיתות להם הוא נדרש בתוך המסגרת הלימודית, כגון רכישת הקריאה ומיומנויות לימודיות.

ההתמודדות הרגשית אליה נדרש הילד בכניסה א הן עצומות וככל שאנחנו ההורים נשכיל ןנעסזור גם לילד שמתגלה אצלו קושי רגשי וגם לילד שנראה לנו כחזק בתחום ואצלו נחזק עוד יותר אתאותן מיומנויות רגשיות כך תהיה אותה התמודדות רגשית ברת השגה עבור הילד והוא אף יגדל ויצמח ממנה.

 

 

אורה פולק, מנחה קבוצות למוכנות רגשית לקראת כיתה א' וכן טיפול פרטני לקראת המעבר מהגן לכיתה א'. yotzrotcenter@gmail.com  052-5802176M.A