בעיות קשב וריכוז? כדאי לזוז!

מוחם של מאותגרי הקשב זקוק לגירויים רבים כדי להתרכז ולכן הם מסתובבים כל העת הלוך ושוב וזזים כל הזמן, זו למעשה דרכם לטפל בעצמם. מיכל כהן, בטור עם כלים מעשיים.

חדשות כיפה מיכל כהן 11/02/18 09:30 כו בשבט התשעח

בעיות קשב וריכוז? כדאי לזוז!
רכיבה על אופניים, צילום: שאטרסטוק

הוא כל הזמן לא יושב בנחת, מסתובב הלוך ושוב ולא רגוע לשנייה- תתפלאו או לא, הילד שלכם מטפל בעצמו!

המוח של מאותגרי הקשב זקוק לגירויים רבים כדי להתרכז, התפקוד הגופני מעלה את רמת הקישורים במוח בין האונות, ובכך הילד שלכם מנסה לעזור לעצמו.

אבל זה לא עסק- הוא מפריע לסובב אותו, הציונים לא גבוהים והדימוי הגופני שלו יורד, זה בלתי נסבל בעיני המורים...הוא ממש הפך להיות ליצן החצר, אז מה לתת לו כל הזמן לנוע מבלי לנוח?

בטור זה לא נדון אם כדאי או לא לתת ריטלין, אם לבצע אבחונים או לא... בטור זה נעסוק במה בטוח יעשה טוב לילדכם ולא משנה מה תחליטו עבורו...

הידעתם? רוב הילדים שיש להם בעיות קשב יסבלו מבעיות בוויסות החושי ויהיה להם קשיי למידה ובעיות בקורדינאציה.

מאיפה מתחילים?

קודם כל התחילו את שגרת יומו באופן קבוע ובלי יוצא מן הכלל- לפני שהולכים ללימודים- מבצעים פעילות גופנית! רכיבה על אופניים, קפיצה בטרמפולינה, ריצה או כל דבר שילדכם טוב בו...

מדוע זה כל כך קריטי? ככל שתזרימו לו את הדם, נפח הנשימה יגדל, המוח יתמלא בחמצן, התחושה הפנימית תתחזק, הביטחון העצמי יעלה, וההרגשה איתה נצעד לביה"ס תהיה שונה.

אגב, המלצה זו היא לילדים ומבוגרים כאחד, אני באופן אישי מתחילה את היום שלי בהליכת בוקר לפני הכל- וכל היום נראה אחרת. במידה וקשה לילד לבצע פעילות גופנית או שהוא נמנע ממנה, חשוב מאוד לקחת אותו לספורט טיפולי ולהנגיש לו את הנושא בצורה חווייתית, מחזקת ומעודדת, הדבר יהיה לו לעזר רב מבחינה לימודית וחברתית.

הפעילויות המומלצות למאותגרי קשב הם בעיקר:

  • תרגילי קורדינאציה המשתפים בו זמנית 2 איברים בגוף באופן שונה כגון: רכיבה על אופניים, ריקוד, קפוארה, ספורט אתגרי ועוד...

  • משחקים העובדים על דחיית סיפוקים.

  • משחקים המשלבים חשיבה ואתגר ומעוררים את הקשב

 

לכל ילד מתאימה צורה אחרת ועבודה מסוג שונה, אך ככל שתחשפו אותו לפעילות ביבשה, בים ועל מתקן הם יפתחו יכולות גופניות, ישפרו את התפקוד של המוח, יעלו את הביטחון העצמי ואת היכולת הרגשית.

לסיכום כמה דברים שיוכלו לעזור לילדכם (וגם לכם):

  • פעילות גופנית יומיומית על בסיס קבוע

  • חוגי ספורט המותאמות לצרכי הילד

  • סביבה מלאה בגירויים תנועתיים: אופניים, טרמפולינה, כדורסל, שק אגרוף ועוד...

  • גלו הבנה לצרכיו של הילד וולמדו אותו מתי זמן מתאים לכל דבר.

אם למרות הכל אתם נתקלים בקושי מסוג זה או אחר מומלץ לפנות לאיש מקצוע המתמחה בתחום ולקבל תכנית פעולה ספציפית ...

בכתבה הבאה נכיר את הצרכים הגופניים של הילד העולה לכיתה א', וכיצד נוכל להכשיר אותו לכך.

 

 

לטורים קודמים של מיכל, היכנסו!

מיכל כהן- מאבחנת פסיכומוטורית מטפלת בתנועה ויציבה בהיבט אינטראקטיבי. לתגובות בקשות או הערות ניתן לשלוח ל-msportherapy@gmail.com.

כתבה זו אינה מהווה תחליף לטיפול רפואי/ התפתחותי.