בית הקפה המיוחד במרכז שלוה

במרכז שלוה בירושלים יש בית קפה ובו משתלבים בני נוער עם מוגבלויות כעובדים מן המניין. על האידאולוגיה, ההתרגשות והחזון בהקמת פרויקט שכזה

חדשות כיפה יעל צלניק אבנרי 09/07/17 13:58 טו בתמוז התשעז

בית הקפה המיוחד במרכז שלוה
בית הקפה ב"שלוה", צילום: שלוה

סימה בן חיים מתרגשת כשהיא מדברת על העבודה: "אמרנו שזה הזמן שלנו לעשות משהו שונה ואחר וחברתי, וכך הקמנו את בית הקפה בו משולבים חבר'ה של שלוה עם מוגבלויות בעבודה. זה מרגש כי הם עובדים עם אנשים ומקבלים מיומנויות של עשיה ושל תקשורת. זה אחד הדברים המרגשים גם כי לא מחביאים אותם מאחורה אלא הם מקדימה, נותנים שירות, לפעמים במצבי לחץ. כשאני רואה את יאיר שלנו משתלב בעבודה זה מרחיב לי את הלב".

סימה ושותפיה, להב דורון ושחר ברכיאל, הם היזמים של בית הקפה שלוה במרכז הלאומי של שלוה בירושלים. המרכז הלאומי של שלוה משרת מידי יום מאות פעוטות, ילדים ונוער בתוכניות ייחודיות וטיפולים מגוונים מסביב לשעון, ללא כל תשלום. בזמן שהילדים נהנים ורוכשים מיומנויות של עצמאות, מתאפשר לאלפי בני משפחותיהם לנהל אורח חיים תקין ובריא. את שלווה הקימו קלמן ומלכי סמואלס בעקבות נסיונם האישי עם בנם יוסי שנולד בריא והפך עיוור וחרש ועם מוגבלות פיזית בגיל שנה בעקבות חיסון משולש פגום. הארגון מנוהל על ידי אבי ויוחנן סמואלס. אבי סמואלס: "אנחנו לא רוצים המרכז יהיה סגור רק לאנשים עם מוגבלויות. שלוה אמנם מטפלת בילדים ותומכת במשפחות ומעניקה כלים להשתלבות, אבל בשליחות של המקום הזה הייתה חשיבה להקים מקום שהוא מזמין ואנשים מהקהילה הרגילה ירגישו בנוח להשתלב בו. לכן הקמנו מתקנים שמיועדים לשתי האוכלוסיות: מרכז ספורט גדול, בריכה חצי אולימפית, אודיטוריום של 350 מקומות, הפארק שמחוץ לבניין. כולם פתוחים גם לקהל הרחב".

"כאשר שלוה בנו את הבניין החדש, הם חברו אלינו וביקשו בית קפה בו יוכלו להשתלב הבוגרים שלהם" כך סימה, "בעבר הייתי שותפה של להב ב'קפה איתמר', ואני שותפה של שחר בבית הקפה 'דרך הגפן'. שלוה מכירים אותנו כי בתי הקפה שלנו צברו מוניטין טוב אצל קהל שומרי הכשרות".

כמה עובדים עם מוגבלויות השתלבו בבית הקפה?

"כרגע יש שניים והשלישי בדרך, והצוות כולו מונה כ-15 איש. אנחנו פתוחים כארבעה חודשים ואנחנו קולטים אותם אחד אחד עם ליווי של הצוות המקצועי של שלווה, ועם הדרכה צמודה של שחר, המנהל התפעולי, שמקבל כלים מתומכים מקצועיים. אנחנו מקווים לשלב עוד עובדים".

מה התפקידים שהם ממלאים בבית הקפה?

"הם עושים הכל, מקבלת הלקוח, הגשת תפריט, לקיחת הזמנת ,עריכת שולחנות, פינוי שולחנות, עבודה בבר. לאט לאט אנו מלמדים עוד משימות וזה נבנה בהתאם ליכולות שלהם. בהתחלה יאיר, אחד העובדים המשולבים, היה רק מגיש תפריטים, ואנחנו הכשרנו אותו לעוד משימות". 

חשוב להדגיש, כי כל הרווחים של בית הקפה, בניכוי ההוצאות, חוזרים לשלוה. 

בית הקפה ב"שלוה"

בית הקפה ב"שלוה" צילום: שלוה

בתפריט של בית הקפה של שלוה יש הרבה מנות שהוגשו בעבר ב"איתמר". אפשר למצוא בו ארוחות בוקר, פיצות, מנות ילדים. אפשר גם לקיים אירועים לקבוצות. התפריט חלבי וכשר למהדרין והחניה חופשית ובשפע.

סימה מסכמת "כשמגיעים למקום הרווח כפול. הלקוח תורם לעסק שמעסיק אנשים עם מוגבלויות וגם נהנה מאווירה נעימה ומאוכל טעים. העסק הזה מעצים את העובדים".

מוסיף אבי סמואלס: "פתחנו את בית הקפה מתוך ראיה כוללת שאנו לא רוצים להקים מוסד אלא מקום שמשתלב עם הקהילה והופך את הקהילה לרגישה ומקבלת יותר. אנשים אוהבים אוכל ובית הקפה מהווה מוקד משיכה שבו אנשים נהנים מארוחה טובה ונחשפים לעולם שלנו כאן. אנחנו בתחילת הדרך עם מספר עובדים עם מוגבלויות קטן, שילך ויגדל. בבית הקפה עובדים כרגע בחורה עם אוטיזם ובחור עם תסמונת דאון והם מתקדמים מתפקיד לתפקיד לפי היכולות שלהם. המטרה היא להכשיר אותם כך שיוכלו לעבוד בבתי קפה אחרים בקהילה. בית הקפה הוא חלק ממרכז ההכשרה לתעסוקה שלנו".

העובדים עם המוגבלויות מרוויחים משכורת ככל עובד?

"העובדים מרוויחים משכורת מכובדת ולומדים לחסוך.אנו עובדים אתם על ניהול הכספים שלהם. שלוה הוא מקום של כבוד. אנשים עם מוגבלות ומשפחתם ירגישו את הכבוד הזה וגם האנשים שבאים לשתות קפה יתרשמו ממנו". 

איך אתה רואה את החזון של בית הקפה בשלווה?

"שנוכל להכשיר ולתת את הכלים להשתלב, ולהוות מודל נכון של הפעלת עסק חברתי. אנו רוצים ליצור רגישות גבוהה יותר של אנשים לאוכלוסיה הזו. שילוב זו אמירה יפה ויש צעד ראשון של שילוב והוא מודעות ורגישות מצד הקהילה. בסופו של דבר אנחנו רוצים שאנשים עם מוגבלויות יהיו אנשים פרודוקטיביים וכך יהיו חלק מהקהילה.

אחי יוסי עובד בחברת "דרך ארץ" כבר כמה שנים. כאשר קיבלו אותו לעבודה הודיתי למנכ"ל. הוא הזמין אותי לראות את אחי עובד וראיתי דבר מדהים. הוא עסוק בעבודתו ובאמת תורם. אדם שהוא עיוור, חירש ובכסא גלגלים ולכאורה אין לו למה לקום בבוקר. אבל הוא שמח ומאושר וגאה שיש לו עבודה. הוא יכול לומר לעצמו ולחברה שהוא עובד ותורם לחברה. זה הכבוד שלו. זו ההשראה שלנו והמודל שאנו רואים מול עינינו".