ייעוץ שינה: מהם מחזורי השינה של ילדים ומבוגרים?

כולם חווים אותם, כולם מושפעים מהם וכולם צריכים להכיר אותם. מחזורי השינה של מבוגרים וילדים, ממה הם מורכבים, ולמה כל כך חשוב להיות מודעים אליהם? רויטל הניג שניר מסבירה.

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 15/05/18 10:17 א בסיון התשעח

ייעוץ שינה: מהם מחזורי השינה של ילדים ומבוגרים?
צילום: shutterstock

מחזורי השינה שלנו בנויים מארבעה שלבים עיקריים:

1.     השלב הראשון הוא השלב בו אנו עוברים ממצב של עירות למצב של שינה ובין לבין יש את זמן הדמדומים. זה השלב שבו אנחנו בסוף קריאת הספר, ספירת הכבשים וקריאת שמע. אצל תינוקות זה השלב שבו הם צריכים את עזרי ההרדמה שלהם כמו מוצץ, שמיכי, הנקה, נענוע, קפיצות על הכדור, מנשא, אצבע של אימא ועוד כהנה וכהנה אביזרים שחלקם קשורים רק אליהם כמו המוצץ והשמיכי וחלקם קשורים גם אלינו ההורים כמו הנקה ונענועים. כאשר מדברים על תהליכי למידה שקשורים לשינה- אנו מדברים על תהליכים שקורים בשלב הזה של השינה.

2.     השלב השני הוא השלב בו המוח מכין את הגוף לשינה עמוקה. אם למשל עושים לנו מסאג' נעים יש גלי מוח מיוחדים שמושפעים מהמגע ועוזרים לגוף להיכנס לשינה עמוקה ולכן אחרי מסאג' נעים אנחנו שוקעים בשינה מתוקה. אם אנחנו עסוקים בפלאפון רגע לפני השינה המוח שלנו מקבל מהאור הכחול של הפלאפון מסר שעכשיו זמן עירות ויותר קשה להירדם לשינה איכותית לאחר מכן. בשלב זה הורמונים עולים ויורדים, גלי המוח משתנים ולאט לאט הגוף מתכונן להגיע אל השלב הנכסף- השינה העמוקה.

3.     השלב השלישי הוא השינה העמוקה, בשלב הזה אנחנו נראים ממש כמו בול עץ, לא זזים, רק נושמים עמוק, זה השלב שאם אתם מנסים להעיר מישהו זה לא ממש ילך לכם וגם אם תצליחו הוא יכול לקום ממש עצבני, הפרעתם לו באמצע מחזור השינה! בשלב זה העיניים רגועות ובתוך הגוף מתחוללים פלאים כמו למשל שחרור הורמוני גדילה. כמה חשוב לישון וגם להגיע לשינה העמוקה כדי לקום רעננים יותר.

4.     השלב האחרון הוא שנת החלום, זה השלב בו אנו חולמים ועוברים עיבוד רגשי למה שעבר עלינו היום או למה שעוד יעבור עלינו ואנחנו מתכוננים לקראתו. הכי חשוב בשלב הזה זה שכל האזור המוטורי במוח לא פעיל אחרת היינו ממש עושים מה שאנחנו חולמים.

באופן כללי מחזור שינה עד גיל שנה הוא בערך 40-50 דקות, מגיל שנה ועד גיל חמש הוא בערך 60 דקות ומחזור שינה של מבוגר הוא 90 דקות.

למה חשוב לנו לדעת על מחזורי השינה? כי תינוקות שמתעוררים כל - 40 דקות זה אומר שהם סיימו מחזור שינה אבל לא ברור למה הם קמו - אולי הם רעבים? אולי יש להם פיפי? (אכתוב על זה בטורים הבאים) ואולי הם עדיין עייפים אבל לא מצליחים לחזור לעוד מחזור שינה? בעיקר אם הם רגילים להנקה/ מוצץ/ מנשא/ נענועים/ כל התשובות נכונות.

אז מה אפשר לעשות? קודם כל להתבונן על שפת הגוף ולנסות לזהות מה הם מבקשים ובנוסף אפשר לכוון שעון ל-35 דקות אחרי שהתינוק שלי נרדם ופשוט לתת לו את הדבר שאליו הוא רגיל כדי שיוכל להיכנס למחזור שינה נוסף. השבוע אחת האימהות שעבדתי איתה ניסתה זאת והבן שלה שהיה מתעורר כל 45 דקות ישן פעם ראשונה בחייו שעה וחצי! והיא שתתה סופסוף כוס קפה בנחת.

נסו את זה בבית..

 

לטור הקודם: מה אתם באמת יודעים על שינת תינוקות

רויטל הניג שניר - הורות מתוך חירות. 050-7640186, Horut.herut@gmail.com