אין מודעות לחודש המודעות - תופעת הדיסלקציה בישראל

חודש אוקטובר נחשב חודש המודעות לדיסלקציה במדינות רבות. לקראת יום הילד הבינלאומי, נשאלת השאלה למה בישראל לא עסקו בנושא למרות שהוא נוגע ל-15% מכלל התלמידים בארץ

חדשות כיפה קלרה היידו ואביטל קסלר  20/11/17 13:40 ב בכסלו התשעח

אין מודעות לחודש המודעות - תופעת הדיסלקציה בישראל
דיסלקציה , צילום: shutterstock

היום, 20 בנובמבר, הוא יום הילד הבינלאומי, וזה הזמן הראוי להתייחס כיחידים וכחברה לנושא חשוב, אשר נוגע לכ- 15% מכלל הילדים הלומדים במערכת חינוך בישראל. כולנו שמענו על תופעת הדיסלקציה במידה זו או אחרת, אך אני מניחה שקוראים רבים לא מודעים לכך, שחודש אוקטובר הוקדש לנושא הדיסלקציה במדינות רבות. לצערנו, מדינת ישראל עדיין אינה נכללת בין מדינות אלו.
אנצל את הבמה המכובדת של אתר כיפה לפרט מעט על יוזמה חשובה זו.

ביוזמת ארגון הדיסלקציה הבינלאומי, שמרכזו בארצות הברית, הוכרז חודש אוקטובר כחודש המודעות לדיסלקציה. ארגון הדיסלקציה הבינלאומי הינו ארגון גג, אשר לו מעל 40 סניפים ברחבי ארצות הברית, ו-30 "פרטנרים" מכל רחבי העולם, חלקם מארצות מפותחות, חלקם מהארצות המתפתחות, מאסיה ומאפריקה. לארגון השפעה רבה על החינוך בארצות הברית, בכל הנוגע בהקניית הקריאה וגם מעבר לכך.                                     
את הצעת ההחלטה, לציין את חודש אוקטובר של השנה כחודש המודעות לדיסלקציה, הגישו לקונגרס האמריקאי הסנטורים קאסידי ומרפי. יש לציין, שהסנטור קאסידי עצמו אב לתלמידה דיסלקטית. השניים קוראים לקונגרס, לבתי הספר ולמוסדות החינוך הממשלתיים ואלה של הרשויות המקומיות, להתייחס להשפעות המשמעותיות החינוכיות של הדיסלקציה.  

חלק מנימוקיהם המפורטים נצטט כאן:

  • דיסלקציה היא בעיית הלמידה הנפוצה ביותר, כש-80 עד 90 אחוזים מהתלמידים המוגדרים כבעלי לקויות למידה הם דיסלקטיים
  • הדיסלקציה היא פרדוקס, המתבטא בכך, שלדיסלקט יכולה להיות חולשה בקריאה ובו בזמן יכולת גבוהה בתפקידים קוגניטיביים ברמות הגבוהות כמו חשיבה ביקורתית, יצירת מושגים, פתרון בעיות
  • יש התקדמות משמעותית בהבנת הדיסלקציה במישור המדעי, לרבות אפידמולוגיה והסיבות הקוגניטיביות והנוירולוגיות של הדיסלקציה
  • האבחון המוקדם הוא תנאי הכרחי להבטחת התערבות עניינית וממוקדת המוליכה לקריאה שוטפת, חיזוק הביטחון העצמי של הלומד, וגם תנאי לקבלת ההתאמות הנדרשות להצלחה בלימודים                                                                               

בהתאם לנימוקים אלה קורא הסנאט לקונגרס, לבתי הספר ולכל מוסדות החינוך להכיר בכך, שלדיסלקציה יש השלכות חינוכיות משמעותיות שמחייבות התחשבות, ומציין את חודש אוקטובר של שנת 2017 כ"חודש הלאומי של המודעות לדיסלקציה".
 
ההצהרות המרשימות האלה, שנשמעות בארצות הברית, אינן הצהרות ריקות. ביותר מחצי ממדינות ארצות הברית יש חוקים המתייחסים לדיסלקציה. כמו כן בהרבה מהארצות האלה יש רשימה של תכניות "מאושרות" להכשרת מומחים לדיסלקציה ולעשרות ממוסדות להשכלה גבוהה יש מחלקות להכשרת מורים וחוקרים המתמחים בדיסלקציה ברמות שונות, מקורסים קצרים ועד לתואר שני. 
עד כאן מעט על הנעשה בארצות הברית.  

לחודש המודעות לדיסלקציה הצטרפו רבים מה"פרטנרים" של הארגון מכל חלקי העולם, מבריטניה ועד קניה, כשהארגון הסינגפורי למשל, ארגן תערוכה מרשימה המדגישה את שונות דרכי החשיבה, שונות הנחשבת לגורם תופעת הדיסלקציה.  

מה ניתן לעשות, כדי שבשנה הבאה  גם בארץ תהיה התייחסות לנושא החשוב הזה?

קלרה היידו, יושבת ראש העמותה, ואביטל קסלר, מנהלת פורום אתר העמותה, "עמותת הדיסלקטים למימוש כישרונותיהם", חפשו בגוגל או  או בפייסבוק.