"משפחות שלמות בלי בית": 5 שירים שניבאו את המלחמה

את הפסקול של מלחמת חרבות ברזל מרכיבים שירים שנכתבו מלב התופת ומתוך המציאות הכואבת, אך גם לא מעט שירים שנכתבו הרבה קודם ומילותיהן כמעט מנבאות את המצב - הנה 5 שירים שקשה להאמין שלא נכתבו בזמן המלחמה

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 07/01/24 18:08 כו בטבת התשפד

"משפחות שלמות בלי בית": 5 שירים שניבאו את המלחמה
מתוך הקליפ של "בומים", ג'ימבו ג'יי, צילום: צילום מסך/מאור אלטרס

לכל מלחמה יש את הפסקול שלה. במלחמת העצמאות היה זה "שיר הרעות" של להקת הנח"ל, במלחמת יום הכיפורים "החיטה צומחת שוב" של חוה אלברשטיין ומלחמת "חרבות ברזל" בונה גם היא את הפסקול שילווה שלה. לצד השירים שיצאו לאורך המלחמה, כמו "תשמרי על הלב" של יובל דיין ו"תרקדי" של אושר כהן, יש גם שירים ישנים יותר שמצליחים להתחבר לתקופה - וקשה להאמין שלא נכתבו בימים אלו.

יהיה טוב - גיא ויהל

השיר "יהיה טוב" של יסמין מועלם הפך ברגע להמנון המלחמה, אבל הרבה לפניו (או ליתר דיוק, לפני שש שנים ויום) יצא "יהיה טוב" של גיא ויהל, ונראה ממרחק הזמן כמו נבואה של ממש. השיר נפתח במילים שכאילו מתארות את המצב הנוכחי: "אני לא רוצה לשמוע על מלחמה שלא נגמרת/ על משפחות שלמות בלי בית/ והאדמה פה שוב רועדת". והפזמון שלו, מזקק בתוכו את הבקשה הכי פשוטה שכל אחד מאיתנו כמה לה מהשבעה באוקטובר: "אני רק רוצה שתבואי ותגידי לי שיהיה טוב, יהיה טוב/ וכל הדברים המפחידים לא יראו אותי/ לא יקרו עוד, לא יהיו עוד".

בומים - ג'ימבו ג'יי

האיש שעומד מאחורי הלהיט "סתלבט בקיבוץ" מכיר מקרוב את החיים בעוטף, אך כנראה שגם הוא לא דמיין לעצמו ששיר שהוציא רק חודש לפני המלחמה יהפוך למציאות המרה שלו ושל שכניו. השיר מתאר חיים שלמים לצד בומים שמשבשים את כל התכניות, כשבקליפ מופיע כתב חדשות 13 בדרום, אלמוג בוקר, שהספיק להפוך לאחד הכוכבים הגדולים של המלחמה. כששומעים אותו עכשיו, אחרי שנחשפנו לזוועות, הוא עושה בעיקר בומים בבטן.

זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד - פסטיגל 1997

רק השם של השיר הזה יכול היה להכניס אותו לרשימה בקלות, אך גם מילותיו הכניסו אותו פנימה. לצד גבורת הלוחמים, נשותיהם, חברי כיתות הכוננות ועוד רבים כל כך מהעם, בולטת במלחמה הזו גבורתם של הילדים - אלו שאמורים לשמוע על מלחמה רק בספרים ובסרטים, ומצאו עצמם הפעם בחזית המערכה. נצורים בבתיהם, פצועים מירי או חטופים במנהרות החמאס, מלחמת חרבות ברזל נתנה משמעות חדשה למילים ששרו לראשונה כבר ב-1997.

יושי - מתי יבוא מחר

השיר של יושי לא סתם חודש על ידי גלגלצ בכיכר החטופים והנעדרים. הציפייה לעתיד טוב יותר, האזכור של בית החולים, המציאות הנוכחית הקשוחה והתפילות הבלתי פוסקות מתארות את תחושותיהם של עשרות משפחות מתחילת המלחמה, ומעל הכל השאלה הגדולה: מתי יבוא מחר?

אנחנו - גיא מזיג

השיר "אנחנו" של גיא מזיג יצא כבר לפני ארבע שנים, אבל כל שורה בו יכולה הייתה להיכתב על מלחמת "חרבות ברזל". זה כל כך מדויק ובועט, שאפשר רק לקרוא את המילים ולהצטמרר.

היי...
מי יהיה פה ביום שאחרי?
סוף החלום ושברו הקהה
מה שהיה ויותר לא יהיה

מה?
מה יישאר אחָרי מלחמה?
בית ועץ על אותה אדמה
שמלבדה לא נמצא נחמה

(רק) שיר נדודים שכתבנו
כל השבילים שעזבנו
ברית עולמים ששכחנו
והאחים והפרחים שהנחנו

כאן
כאן הניצוץ הראשון כבר הוטמן
זה שנמצא בכולנו מזמן
זה שלא לכולנו מובן

הלב
נישא לאן שהרוח נושב
רק התקווה יכולה לקרב
את החבר שהפך לאויב

(מי יזכור לנו)
שיר נדודים שכתבנו
כל השבילים שעזבנו
ברית עולמים ששכחנו
והאחים והפרחים שהנחנו