הרב אברהם סתיו נזכר בדייט הראשון: "נאלצתי להמציא הסברים מביכים"

הסערה סביב תרומת הכיליה של העיתונאי ארנון סגל הזכירה לרב אברהם סתיו את הדייט הראשון עם מי שלימים הפכה לאישתו: "אמרתי לה: את יודעת שבעצם זה אסור?"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/23 11:11 כד בתמוז התשפג

הרב אברהם סתיו נזכר בדייט הראשון: "נאלצתי להמציא הסברים מביכים"
הרב אברהם סתיו, צילום: מרים צחי

הרב אברהם סתיו עקב אחרי המתקפות שעבר העיתונאי ארנון סגל בעקבות החלטתו לתרום כילייה ליהודי, ונזכר בדייט הראשון שלו עם אישתו, והדיון שהתעורר בניהם: "במבט לאחור זה כנראה היה סוג של מבחן. לראות אם היא תזרוק אותי מיד".

הרב אברהם סתיו: "במבט לאחור זה כנראה היה סוג של מבחן"

סתיו סיפר בפייסבוק: "את הדייט הראשון שלי עם מי שעתידה להיות אשתי התחלנו בישיבת מרכז הרב. קבענו אותו במיוחד ביום הראשון של בין-הזמנים כשאף אחד לא אמור להסתובב שם, ובאמת הישיבה הייתה ריקה לחלוטין עד שחזרו האוטובוסים מן הטיול שהם עושים, כך התברר, בכל א' ניסן, ונאלצתי להמציא הסברים מביכים לכל החברים שפגשו אותי פתאום. התחלנו לתעות ברחובות ירושלים ובשלב מסוים כשעברנו באזור פחות מוכר ראינו זרוק תחת אחד הספסלים טלפון נייד (מהסוג של נוקיה, הישן) עם אותיות ומספרים בערבית. התקשרנו לאחד המספרים האחרונים שחויגו, ובתוך כמה דקות הצלחנו לאתר את המאבד ולהשיב את האבדה. ואז, רק אז, אמרתי לה: את יודעת שבעצם זה אסור? כתוב בגמרא בפירוש, וגם נפסק בשולחן ערוך שאסור להשיב אבדה של גוי".



הרב סתיו הוסיף: "במבט לאחור זה כנראה היה סוג של מבחן. לראות אם היא תזרוק אותי מיד אחרי ציטוט כזה או שתתן לי צ'אנס נוסף. מבחן שהיא עמדה בו, כנראה, כי המשכנו ללכת עד מושב אורה ובחזרה, ארבע שעות רצוף, בדייט ראשון שנגמר רק לקראת שתיים בלילה ובהודעה ששלחתי לה אחריו לא כתבתי "היה כיף" או "לילה טוב" אלא: "כדאי שתעשי מתיחות" אבל גם אם היא לא זרקה אותי מיד היא לא מאד התלהבה, ואת הקילומטר הקרוב בילינו כשאני מתאמץ להסביר שמצוות השבת אבדה לא נתפסת בתורה כחובה אנושית בסיסית אלא כמחווה יוצאת מגדר הרגיל, כזו שנעשית רק בין אחים".

לסיום כתב הרב סתיו: "ברוך ה' התקדמנו קצת מאז, וברוב העולם השבת אבדה נתפסת כחובה אנושית בסיסית. לכן גם אין פוסק בישראל שיגיד למישהו להימנע מהשבה של אבדת נכרי. אבל נותרו עדיין פעולות שאדם נורמטיבי לא עושה עבור סתם בן אנוש אחר וכן עושה למען בן או בת או אח. כמו תרומה של כליה למשל. וזה מה שמבחין בין התרומה של ארנון סגל לבין מי שמסרב להשכיר חדר במלון או לתת שירות למישהו מקבוצה אחרת.

בשורה התחתונה, כשתתרום כליה תבקש שזה יהיה ליהודי? אני תוהה בשאלה הזו כבר לא מעט שנים. מאז שקרובים וחברים טובים שיתפו אותי בהחלטות שונות שעשו. מקווה שעד שאאזור את האומץ לעשות את החסד הגדול והנפלא הזה כבר תהיה בידי תשובה סופית".