יהורם גאון מזהיר: "אנחנו צודקים, נקודה"

ברקע מחאות תושבי אום אל פאחם מול קיבוץ מגידו, מזהיר הזמר הוותיק מפני כניעה לדרישותיהם ואומר: "שיח אלים המבקש לכפות מציאות בכוח". גאון מביא כדוגמא עוד מקומות עליהם יכולים ערביי ישראל לדרוש בעלות: "צומת הרחובות הרצל וקיבוץ גלויות נקרא פעם 'אבו כביר'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/23 15:28 ו בתמוז התשפג

יהורם גאון מזהיר: "אנחנו צודקים, נקודה"
יהורם גאון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבועות האחרונים מתגברות המחאות של תושבי אום אל פאחם מול קיבוץ מגידו, כאשר המפגינים דורשים להשיב לידיהם את אדמות הקיבוץ, שלטענתם נגזלו מהם ב-1949. מי שהגיב לדברים הוא הזמר הוותיק יהורם גאון שמזהיר מפני כניעה למפגינים ואומר: "זה רגע קריטי בו אנו חייבים לחוש בעמקי הלב את צדקתנו".

"אין להם שום עניין בחיים משותפים"

"קיבוץ מגידו שוכן באזור, שאיש לא יכול להגדיר אותו כשנוי במחלוקת" קובע גאון, "ואפילו שכך, הוא נמצא היום בלב סכסוך מתלהט על שטחים, כאשר ערבים ישראלים דורשים שאדמות הקיבוץ יימסרו לידיהם, משום שלפני שהפסידו במלחמה שכן עליהן כפר ערבי" הוא כותב.

הפגנת תושבי אום אל פאחם, ארכיון

הפגנת תושבי אום אל פאחם, ארכיון צילום: Muammar Awad/Flash90

בהמשך, מזהיר גאון מפני כניעה לדרישותיהם וכותב: "הפגנות מגידו צריכות לשמש מקרה בוחן ונורת אזהרה. הוויתורים וההבנות ו'ההכלות' שלנו אינם מתקבלים בצד השני, כי אין להם שום עניין בחיים משותפים, אלא במחיקת העבר" הוא מסביר ומוסיף: "חשוב להקשיב להם ברוב קשב, כי הם אומרים לנו במפורש מה הם רוצים".

"רק כשהערבים ינצחו": התשובה של בן גוריון

"זה רגע קריטי" כותב גאון ומסביר: "אנו חייבים לחוש בעמקי הלב את צדקתנו. כן אנחנו צודקים נקודה". בהמשך הוא מסביר כי נמשיך להכיל הפגנות שכאלה, אזי "גם דגניה הייתה פעם 'אום ג'וני', והיא אולי הבאה בתור". 

בהמשך מביא גאון דוגמאות נוספות של מקומות מרכזיים בישראל שנבנו על חורבות כפרים ערביים: "באזור צומת הרחובות ארלוזורוב אבן-גבירול, שכן לפנים הכפר הערבי סומייל. אזור נוסף הוא האזור בו ממוקמת היום האוניברסיטה של תל אביב על שלל מטיפי המוסר הפועלים בקרבה, המקום נקרא פעם 'שיך מוניס'" מסביר גאון ומסיים בציטוט של בן גוריון: "שאלו פעם את בן גוריון מתי יהיה סוף למלחמות שבינינו לערבים והוא ענה 'רק כשהערבים ינצחו'. כל כך ברור, כל כך נורא".